جلیل زارع|

هم محلی عزیز… مسلما در بروز نابسامانی ها به ویژه حوادث تلخ رانندگی، علل مختلفی نقش دارند؛ از قبیل: صحبت کردن با تلفن همراه- خوردن و آشامیدن در حین رانندگی- سرعت غیر مجاز- نداشتن دقت و تمرکز کافی در حین رانندگی – رعایت نکردن فاصله ی مجاز با خودروی جلویی- تغییر ناگهانی خط رانندگی- بارش باران- بی توجهی به تابلوها و علایم رانندگی- نداشتن تجربه ی کافی در رانندگی- رانندگی بعد از مصرف دارو- سبقت غیر مجاز- بارش برف و یخ زدگی سطح جاده- در گیری میان رانندگان و کورس گذاشتن با یک دیگر- خواب آلودگی رانندگان- رانندگی در هوای مه آلود -عدم دقت در عبور از پیچ های خطرناک و بالاخره استاندارد نبودن، نابسامانی و طولانی شدن باز سازی جاده ها بدون پیش بینی خطرات احتمالی و در نظر گرفتن راه کارهای مناسب و مهم تر از همه دست روی دست گذاشتن و به تماشا نشستن برخی از مسئولین و مردم(در مورد جاده داریون -شیراز، از طرف برخی از مردم و مسئولین اقداماتی صورت گرفته، ولی نیاز به پی گیری وتلاش بیش تر دارد) و علل بسیار دیگری که متخصصین امر رانندگی از آن با اطلاعند.


هم محلی عزیز…هر چند به علت کثرت تصادفات رانندگی در جاده داریون-شیراز، بنده این جاده را قتلگاه معرفی کردم که خیلی هم بیجا نیست، ولی منظورم این نیست که علت اصلی این حوادث،فقط نابسامانی جاده و مسئولین است.منظور من از رفتن به سراغ مسئولین ذی ربط برای بررسی علل حوادث هم، مسئولین راهنمایی رانندگی است نه مسئولین داریون و شیراز. اگر در نوشته های گوناگون من بیش تر غور کنید تصدیق خواهید نمود که بنده در استفاده از کلمات و به کار بردن مفاهیم تا آن جا که ذهنم یاری می دهد دقت می کنم.
و اما این که شما فرموده اید، نباید مسئولین را مقصر اصلی دانست هم کاملا حرف منطقی و به جایی است. ولی شما هم نمی توانید ادعا کنید که علت نود درصد تصادف ها،راننده های بی احتیاط هستند. اگر من اصرار دارم که فرد یا گروهی، پیرامون حوادث چند سال اخیر در این جاده، کند و کاو کنند و آن را به نفد بکشانند، تشخیص همین علت هاست.تا چنین کاری صورت نگیرد و گزارش جامع و کاملی تهیه نشود،نمی توان روی درصد هابه قضاوت درستی رسید.
فراموش نکنیم که پس از ریشه یابی علل بروز چنین حوادثی در این جاده،تازه کار اصلی شروع می شود:
۱-متقاعد کردن مسئولین سازمان هایی که در طولانی شدن بازسازی جاده نقش دارند، به منظور سرعت دادن به کار و یافتن راه کارهای مناسب و موقت برای جبران نابسامانی های ایجاد شده به علت باز سازی.
۲-حضور بیش تر و مداوم ماموران راهنمایی رانندگی در جاده
۳-کنترل بیش تر جاده توسط ماموران راهنمایی رانندگی،به منظور رعایت اصول ایمنی و قوانین توسط رانندگان
۴-کنترل معاینه ی فنی خودرو ها در جاده توسط ماموران راهنمایی و رانندگی
۵-ارتقا سطح فرهنگ و نوع بینش رانندگان، که متاسفانه این معضل در کل کشور ما وجود دارد. پیشنهاد می کنم روی این موضوع، بیش تر از هر موضوع دیگری فکر شود و راه کارهای عملی و سازنده در دستور کار قرار گیرد.
هم محلی عزیز…شما که حضورتان در داریون پر رنگ تر است و می دانم قلب مهربانتان در سینه به عشق مردم می تپد، چند نفر دیگر را هم با خودتان همراه کرده و به اتفاق خبرنگاران سایت که سرشان درد می کند برای جمع آوری خبر، دست به کار شوید( از آقای رضا داریونی و سایر بازدیدکنندگان فعال سایت و خود مدیر سایت و برخی مسئولین دلسوز و هر که بسم الله گفت و با شما همراه شد کمک بگیرید).
فرصت را از دست ندهید… عجله کنید تا اتفاق دیگری نیفتاده است. معلوم نیست حادثه ی بعدی تلفات جانی نداشته باشد. باید، به اتفاق برخی از مسئولین دلسوز داریون ، عزم را جزم کنیم برای فریاد زدن… شاید این فریادها به گوش آن هایی که باید، برسد و چاره ای بیندیشند، نه تنها برای معضل جاده، بلکه برای همه ی مشکلات و نابسامانی ها… نباید فقط به رفع معضلات فکر کنیم… باید برای ایجاد داریونی آباد … دست به دست هم دهیم و به فکر پیشرفت شهرمان در همه ی عرصه ها باشیم.
اقدام اخیر امام جمعه محترم و مسئولین داریون در برگزاری جلسه ای که نویدش در خطبه ها داده شد، می تواند نقطه شروع خوبی باشد.باید از فرصت ها بهترین استفاده را برد، قبل از آن که دیر شود.مولای مظلومان، امیرالمومنین(ع) می فرمایند: فرصت ها را غنیمت شمارید، که مثل ابرها درگذرند.
هم محلی عزیز… باید در همه ی زمینه ها اتاق فکر تشکیل داد و از مشاوران، خبرگان و متخصصین امر، دعوت به عمل آورد برای چاره اندیشی.باید این عقلی که متمایز کننده ی انسان و حیوان است و بهترین هدیه ی خدای تبارک و تعالی به بشر خاکی است را به کار گرفت. چه فایده دارد، این گوهر تابنده، آکبند در سر ها بماند و محافظینی پر و پا قرص هم ازش محافظت کنند که مبادا به کار گرفته شود … و عاقبت هم همان طور دست نخورده به زیر خاک رود…
هم محلی عزیز… هر چند، هیچ گاه نمی توان جلو همه ی حوادث ناگوار را گرفت، حتی در بهترین و استانداردترین جاده ها، ولی می توان از تعداد و شدت حوادث کاست…
تصمیم داشتم کمی بیش تر علل حوادث رانندگی را که فهرست وار بیان کردم، مورد بررسی قرار دهیم ولی گفتمان ما طولانی شد، اگر عمری باقی ماند، باشد برای وقت و فرصتی دیگر… این حقیر سراپا تقصیر را ببخشید… منتظر دیدگاه عزیزان هستم…

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :