ديدگاههمه

مشکل فرهنگیان داریونی با بانک ملی شعبه داریون

یوسف بذرافکن|

فرهنگیان از حقوق بگیران دولتی هستند که امور زندگی خودرا با اندک حقوق ماهیانه می گذرانند .

یکی از مشکلات این قشر زحمتکش و حقوق بگیر این است که حقوق ماهیانه آنها در اغلب ماه ها توسط بانک ملی شعبه داریون بابت ضمانت وام مردم توقیف است یا برداشت می شود .

ریشه این مشکل آنجا است که بانک برای دریافت وام فقط ضمانت حقوق بگیران را قبول می کند . این در حالی است که بیشترین قشر حقوق بگیر منطقه داریون را فرهنگیان تشکیل می دهند وهمچنین جامعه فرهنگی مورد اعتماد و توقع اقشار مختلف هستند لذا بیشتر متقاضیان وام به سراغ فرهنگیان می آیند .

bank

با وجود این، بانک ملی شعبه داریون بدون هیچگونه ملاحظه ای و با اندک تاخیردر پرداخت اقساط توسط وام گیرندگان بلافاصله حقوق فرهنگیان را توقیف یا برداشت می کند .

وضعیت به گونه ای تاسف انگیز است که فرهنگیان داریون در اول هر ماه با مشکل گذران زندگی و پرداخت اقساط وام های خود روبرو می شوند .

البته همه می دانند که بانک می تواندحساب ضامن را مسدود و برداشت نماید اما این شعبه بدون هیچ اخطارقبلی گاهی تمام حقوق ضامن را توقیف یا برداشت می کند در حالی که طبق قانون بانک مجاز نیست که همه حقوق ضامن را توقیف نماید و از طرف دیگر معمولا متقاضیان وام دارای دو ضامن هستند و بسیار اتفاق می افتد که همه اقساط معوقه را به صورت متوالی از حساب ضامن فرهنگی برداشت می شود .

گاهی مسئولین این شعبه در مقابل اعتراض فرهنگیان پاسخ منطقی و قانع کننده ای نمی دهند ! از مسئولین این شعبه و سرپرستی بانک ملی انتظار می رود که به این مشکل رسیدگی کنند . لازم به ذکر است که تمام فرهنگیان از بانک ملی حقوق می گیرند و فاقد بانک اختصاصی هستند.
با توجه به اینکه وام های بانک اکثرا طویل المدت است اگر این مشکل حل نشود تکلیف فرهنگیان چیست ؟ آیا ضامن شدن جرم است ؟ اگر فرهنگیان ضمانت وام گیرندگان را قبول نکنند بانک چگونه وام پرداخت می کند ؟

6 دیدگاه

  1. باسلام
    سال نوروبه همه عزیزان تبریک میگویم
    جناب آقای بذرافکن عزیزبانک ملی داریون خودسرانه این کاررومیکنه هیچ قانونی هم نیست که گفته باشه حقوق ضامن رو مسدود کنند شما بهشون مراجعه کنید وبگید بخشنامه مربوطه روبهتون نشون بدن
    چیزی ندارن که به شما ارائه بدن بانک طبق قانون فقط میتونه نامه بزنه به اداره مربوطه وامورمالی اداره مربوطه طبق قانون حق داره یک چهارم ازحقوق مبنای شخص ضامن کسر کرده وبه حساب وام گیرنده واریز کند.من یکبارمراجعه کردم به بانک می هیچ چیزی نداشتند به بنده ارائه بدن دال براینکه بتونن حقوق ضامن رو مسدود کنند.اگه همه اونهائی که حقوقشون مسدود میشه به بانک مراجعه کنند وبااونها برخورد کنند یاشکایتشون کنند ممکن هست دست ازاین کارهای خودسرانه بردارند.

  2. با سلام
    دو ستان عزیز بانک ملی بعنوان بزرگترین بانک جهان اسلام در خدمت مردم بوده و ادعای چند نفر ضامن یا بدهکار اصلی که از پرداخت بدهی خود ممانعت نموده اند و اصلا فلسفه ضمانت را نمیدانند نمیتواند خدشه ای بر این نهاد وارد نماید بانک ملزم است اقساط معوق تسهیلات اعطائی را وصول نماید و بموجب قراردادهای منعقده بین وام گیرنده و ضامن و تعهدنامه ماخوذه از ضامن هنگام اعطای تسهیلات بانک میتواند مطالبات خود را ناشی از اقساط معوقه از هریک از حسابهای مشتری و ضامن تهاتر و برداشت نماید و در صورت ابهام بازرسی ادارات امور شعب و شعب بانک ملی اماده رفع ابهامات موجود است .

  3. با عرض سلام و تبریک سال نو خدمت همشهریان گرامی
    در پاسخ به دوستان عریز عرض نمایم که فرمایش دوست عزیز که فرموده اند بانکها میتوانند با ارسال نامه و یک چهارم حقوق را امور مالی کسر نمایند فقط تعهد ادارات را شامل میگردد و سرایتی به قراردهای بانکی که براساس قوانین تجارت مسئولیت تضامنی ضامن را به دنبال دارد در بر نخواهد گرفت زیرا اکثر تسهیلات پرداختی شعب بانک ملی به اعتبار فرهنگیان محترمی است که ضمانت افرادی را متقبل نموده اند و غالب تسهیلات با اخذ فیش حقوقی و تعهد نامه محضری اعطا گردیده است و بموجب قراردهای مزبور بانک میتواند به منظور وصول مطالبات خود بدون مراجعه به مراجع قضائی از هریک از حسابهای وام گیرنده و ضامنین برداشت نماید زیرا به موجب عقد ضمان منعقده بین مشتری و بانک به مجرد امضا ضامن ذمه وی مشغول و مسئول پرداخت تسهیلات اعطائی است پس فرهنگیان محترم باید یا با بصیرت کامل ضمانت تسهیلات افرادی را متقبل گردند که متعهد وخوش حساب باشند ویا پرداخت اقساط را نیز با بصیرت کامل ومنطقا و عطف به ید ضمانی خود پذیرا باشند .

  4. با سلام
    عزیزان همکار بنده یک فرهنگی هستم که 300میلیون تومان در بانک ملی داریون ضامن شدم و یک ریال وام شخصا از هیچ بانکی نگرفتم ولی تا کنون حتی یک ریال از حسابم کسر ننموده اند پس بجای گلایه بیجا به بانکها با بصیرت عمل کنیم بانک ملی داریون بیشترین زحمات را در سالهای اخیر در راه خدمت به منطقه کشیده اند و جای تشکر داردو منصفانه نیست زحمات را نادیده و بانک را متهم کنیم چون کارکنان بانک تکلیف دارند مطالبات بانک را پیگیری کنند جالب توجه است که زمانی در شعبه برای تعویض کارت بودم قبل از عید اتفاقا یکی از همکاران حسابش برداشت شده بود مسئول بانک قرارداد بانک را ارائه و نشان داد من هم ملاحظه نمودم تعهد نامه ای در قراردادها هست که بدون مراجعه به مراجع قضائی میتوانند از حساب برداشت کنند و همه ما قرارداد را امضا نموده ایم پس باید با بصیرت عمل کنیم

  5. با سلام
    بعضی از فرهنگیان داریون هنگام ضامن شدن وجوهی را میگیرن و ضامن میشن بعضی نیز قسمتی از وام با وام گیرنده شریک میشوند و قسطی هم نمیپردازند پس بانک چگونه باید مطالباتش را وصول کند ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا