گزارشهمه

داریون دیار دیدنی های دیرینه+تصاویر

 علي رحماني، دکتراي زمين شناسي، شركت ملي نفت ايران
زهرا کريمي باورياني، دانش آموخته کارشناس ارشد زبان انگلیسی از دانشگاه شيراز|

این دهکده میراث های چینه شناختی و دیرینه شناختی متعددی مانندگنبد نمکی، برش نمونه سازند های گدوان، داریان و تاربور، رخنمون سازند های سورمه تا رسوبات کواترنریبه همراه آثار طبیعی دیگری دارد، که آن را به سایتی ارزشمند تبدیل کرده است. در این مقاله به معرفی این مکان پرداخته می شود.

متن کامل این مقاله را اینجا ببینید.

 

 

http://ghorbani110.persiangig.com/13937/Pl7.gif

 

 

5 دیدگاه

  1. با سلام و عرض ادب و احترام و تشکر ویژه از جناب آقای دکتر رحمانی و سرکار خانم کریمی که در ارتباط با میراث های چینه شناختی و دیرینه شناختی داریون دست به تحقیق و بررسی جامعی زده اند، از متخصصین و تحصیل کردگان رشته ی زمین شناسی و سایر رشته های مرتبط درخواست می شود در این زمینه تلاش گسترده تری داشته باشند.

  2. در خصوص گدوان تعبيري كه در اين مقاله آمده است. پذيرفتني نيست. گدوان از دو جز «گد» و «وان» تشكيل شده است. چرا كه «گد» به معني بزرگ و حتي در برخي موارد در زبان فارسي به معني خدا به كار رفته است. اين كلمه طي گذشت زمان به «كد» تغيير شكل يافته است. كد همچنين در برخي از نقاط ايران معني خانه نيز مي‌دهد. مانند كدبانو به معناي بانوي خانه.
    «وان» در زبان فارسي به معني محافظ، پايگاه و نگهدارنده است.
    با توجه به موقعيت جغرافيايي و پيشينه تاريخي گدوان، انتظار مي‌رود معني گدوان، پايگاه خدا باشد.
    وان در زبان فارسي به معني چشمه و محل آب نيز به كار رفته است. شايد معني ديگر گدوان «خانه چشمه» نيز باشد. وجود چشمه‌هاي متعدد پيرامون روستاي گدوان مويد اين قضيه است.
    از سوي ديگر لغت گدوان با واژه گدا هيچگونه سنخيتي و نزديكي ندارد.
    مردمان روستاي گدوان همواره با سواد، اهل علم و دانش، كوشا و مستغني بوده‌اند. از اين رو واژه گدا هيچ‌گونه قرابتي با آنها ندارد.

  3. با سلام خدمت خواننده گرامی و بزرگوار محمد امین عزیز
    بسیار بسیار ممنون و متشکر از اطلاعات جامع و کاملی که در این زمینه به بنده دادید.
    نام سه سازند زمین شناسی حوضه رسوبی زاگرس،از مناطق اطراف داریون اقتباس شده است:
    سازند آهکی داریان: از نام روستای داریون
    سازند شیلی گدوان: از نام کوه گدوان
    سازند آهکی تاربور: از روستای تاربور
    بنده از سال 1372 که در رشته زمین شناسی قبول شدم و نام این سازند ها به گوشم خورد همواره به دنبال وجه تسمیه آنها بودم، چون هم برای خودم سوال بود و هم با توجه به اینکه در بین دانشجویان، من شیرازی بودم همه انتظار داشتند، جواب آنها را بدهم. بعدها هم که توفیق تدریس درس چینه شناسی در دانشگاه نصیبم شد، مرتب دانشجویان از وجه تسمیه نام سازند های زمین شناسی زاگرس می پرسیدند.
    اینجانب باتوجه به شرایط طبیعی و زمین شناسی داریون چه در زمان دانشجویی، چه در زمان کار در آبخیزداری فارس بعنوان کارشناس و چه در حال حاضر که در شرکت ملی نفت ایران کار می کنم، همواره به این منطقه علاقه ویژه داشته ام. نوشتن این مقاله نیز متاثر از این علاقه می باشد.
    بنده بارها به این منطقه سفر کرده ام همچنین تز چند نفر از دانشجویان فوق لیسانس و همکارانم را روی آن متمرکز کرده ام و
    به همه زمین شناسان توصیه می کنم که از این منطقه دیدنی حتما دیدن کنند.
    درمورد گدوان این نام باعناوین گدون، گدائون و گدایون نیز در منابع زمین شناسی ذکر شده است. و عنوان شده که نام ان از کوه گدوان گرفته شده است نه روستای گدوان. بنده در اینترنت زیاد گشتم ولی به نام روستای گدوان برخورد نکردم و وجه تسمیه آن را نیز نیافتم از این رو در یکی از سفر هایم از اهالی روستای تاربور پرسیدم.
    همانطور که در بخش پیشینه مقاله ذکر شده این مطالب به نقل از صحبت آنها ذکر شده و صرفا یک قول و بیان شفاهی می باشد که سندیت چندانی ندارد. نگارندگان نیز این قول را قبول نداشتند و حتی قصد بر حذف آن داشتند ولی باز تصمیم بر این شد که آورده شود شاید صاحب نظری پیدا شد و ما را نیز در این زمینه راهنمایی کند. که شکر خدا چنین نیز شد و شما در این باره کاملا توضیح دادید و ابهام ما را نیز برطرف نمودید.
    در پایان اینجانب اعلام می دارد بنده دوستدار همه داریونی ها، گدوانی ها و تاربوری ها می باشم و سلام گرم خود را به آنها می رسانم و به آنها قول می دهم که در نسخه های جدید این مقاله وجه تسمیه قبلی حذف و وجه تسمیه جدید اضافه گردد. همچنین در کلاس درس به همه دانشجویان زمین شناسی و در جلسات و سمینارها به همه همکاران زمین شناسی وجه تسمیه علمی، واقعی و مستند گدوان را بر اساس نظر محترم این خواننده ارجمند، برای آنها بازگو کنم.
    ا

  4. جناب آقاي رحماني
    از آشنايي با شما خرسند شدم. انشاالله كه در مسير تحقيقات علمي خود موفق باشيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا