دودج

از روستاي دودج چه مي دانيد؟/ماجراي يك قلعه تاريخي…

گزارش:علي مختاري/

روستای دودج تا قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی (۱۳۵۷) در یک  قلعه قرار داشته است که بعد از انقلاب مردم این روستا دیوارهای قدیمی و  زیبای آن را تخریب کرده تا راهی برای خروج از روستا پیدا کنند .متاسفانه در آن زمان مسئولین مربوطه  هیچ گونه اقدامی مبنی بر نگهداری و جلوگیری از تخریب این اثر باستانی و بسیار قدیمی انجام ندادند تا  علنا به تلی از خاک تبدیل شود .

 به گزارش خبرنگار داریون نما از روستای دودج ،بنای تاریخی قلعه دودج که به کلی  نابود شده  است از معدود بناهای خشت و گل بازمانده از دوره سلجوقی است. که در ارتفاع ۱۶۹۶ متری از سطح دریا در۴۲ کیلومتری شمال شرق شیراز (جاده شیراز – خرامه) واقع شده است .

حسین آقا زارعی یکی از سالخوردگان دودجی درباره تاریخچه این روستا می گوید: روستای دودج در یک قلعه قدیمی محصور بوده که دارای 9 برج در ضلع شمالی  و جنوبی و همچنین اطراف روستا قرار داشته است که مردم از درب ورودی و خروجی از روستا جهت انجام امورات کشاورزی و سایر کارهای روزمره خارج می شدند.

وی ادامه مي دهد : در ضلع شمالی و جنوبی دو درب ورودی بزرگ قرار داشته و دو طرف هر درب نیز دو برج وجود داشته است و یک برج هم در وسط ضلع شرقی که هر برج به ارتفاع ۱۰ متر و قظر تقریبی ۵ متر بوده است(در مجموع ۹ برج).

 دیواره‌های قلعه از گِل و به عرض ۵/۱ متر که گِل آن از اطراف قلعه برداشته و دورتادور قلعه خندق ایجاد شده و دیوارها از پایین به بالا عرض کمتری دارد. روی سر دیوارها از نِی و چوب به صورت کامل پوشیده شده که از خطر فرسودگی در برابر باران جلوگیری نماید.

اکبر رستمی پیرمرد 85 ساله نیز درباره تاریخچه روستای دودج به خبرنگار داریون نما مي گويد : درب جنوبی قلعه روستا در مسیر راه شیراز- سیرجان قرار داشته که در این مسیر  قهوه خانه و کاروانسرای کوچکی برای استراحت مسافران وجود داشته.

وی مي افزايد: خانه‌های داخل قلعه کوچک به هم نزدیک و از جنس خشت و گِل بوده. اکثر خانه‌ها دو طبق بوده و از راه پشت بام به هم مربوط بوده اند.

 کوچه‌ها باریک و با عرض نزدیک به هم 5/۱ تا ۲ متر بوده كه دسترسی به قلعه و فتح آن توسط دزدان و راهزنان بسیار مشکل و سخت بوده است.

رستمی در ادامه اظهار مي دارد: روستا فاقد برق بوده و زمان گرگ و میش هوا کاملا تاریک می شد و مردم برای تردد از چراغ قدیمی استفاده می کردند . در ضمن  آب مصرفی هر خانه از چاه‌هایی که در حیاط داشته اند ، بدست می‌آمده است.

 برخی از کارشناسان میراث فرهنگی که از روستای دودج بازدید داشته اند بر این نکته اذعان دارند که اگر این قلعه تاکنون تخریب نشده بود می توانست به عنوان یکی از قطب های گردشگری و توریستی استان و حتی کشور تبدیل و باعث رونق اقتصادی این منطقه شود.

 عوضعلی مختاری یکی دیگر از اهالي این روستا که اطلاعات خوبی درباره تاریخچه روستای دودج دارد نيز می گوید: عرض دیوارهای  قلعه طوری بوده که نگهبانان سواره نظام با اسب از روی دیوارها مشغول به پاسبانی بوده اند و همچنین داخل این قلعه یک کاروانسرا جهت پذیرایي از مسافرین بین راهی قرار داشته که مسافرین روستاهای اطراف بعد از چند روز ماندن در این مکان و رفع خستگی راهی شهر شیراز می شدند .

خیرالله زارعی از کشاورزان قدیمی دودج در اين رابطه گفت :این روستای در زمان قدیم دارای  آسیاب بادی در منطقه کوه زیخان،بانک ،کارگاه  کوچک رنگ ریزی ،نانوایی نان سنگکی سنتی ،قهوه خانه و عطاری  بود که در اقتصاد مردم نقش به سزایی داشت ولی به مرور زمان متاسفانه این همه امکانات که می توانست در آینده مردم نقش مهمی داشته باشد از بین رفت و زندگی مردم کم کم از حالت سنتی خارج و مانند زندگی پر رزق و برق شهری شد.

روستای دودج در حال حاضر دارای جمعیتی افزون بر 3 هزار نفر است که شغل اکثر مردم آن دامپروری و کشاورزی است.

اين روستا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با اهتمام مسئولان دلسوز از نظر فرهنگی و  ورزشی رشد قابل ملاحظه ای داشته است .

3 دیدگاه

  1. سلام
    بابا دم این خبرنگار گرم
    چند تا عکس از دودج هم زحمت بکش تهیه کن روی سایت قرار بده

  2. با سلام خدمت دوست عزیز
    نظرهای شما موجب دلگرمی ما می باشد چشم در اسرع وقت می گذارم چون فعلا در حال تهیه گزارش و تهیه عکس از دودج هستم موفق و موید باشید

  3. سلام ضمن خسته نباشی وتبریک سال نوخدمت همه زحمتکشان بخصوص رفیق عزیزم علی مختاری اگه جا داره از دودج بیشتر عکس بذارین عکسهای قدیمی از ادمهای قدیمی از درپیرمردها که درقلو میشینن روکنده درخت باباجان موفق باشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا