جوانان ديروز...همه

جوانان ديروز/از آسیاب میرزا جمال بذرافكن تا کپسول های گاز غلامحسین پیرزاده

چند مدتی بود که از بخش “جوانان ديروز” سایت داریون نما خبری نبود.امروز اما این بخش دو میهمان دارد. اولی جمال بذرافکن معروف به “میرزا جمال است” و دومی غلامحسین پیرزاده.
جمال بذرافکن سالهاست آسیابان است و آسیاب دارد. او گندم های زرد مردم را سفید می کند تا بعضی از خانواده های داریونی که هنوز حال و هوای سنتی دارند بتوانند با استفاده از این آرد، نان سنتی یا همان نان تیری را تهیه کنند.

جمال بذرافكن(نفر سمت چپ) در حال كار در آسيابش

جمال بذرافکن مانند پسرعمویش(حاج علی آقا بذرافکن) کار آسیابانی را ادامه داده و اعتقاد دارد این شغل یکی از بهترین شغلهاست زیرا به وسیله آن نان مورد نیاز مردم تهیه می شود.
غلامحسین پیرزاده هم نامش همیشه در دفترخاطراتمان می ماند. هرچه باشد ما از دوران کودکی و نوجوانی به یاد داریم که با یک گاری یک چرخ یا نهایتا چهارچرخ! هر هفته یک یا دو( یا اگر گاری امان چهارچرخ بود تعداد بیشتری )کپسول گاز را بر می داشتیم و به آقای پیرزاده مراجعه می کردیم.
یادش بخیر سالهایی که کمبود گاز بود. مردم از شب تا صبح در صف کپسول گاز می ایستادند.

غلامحسين پيرزاده سر كوچه اي نشسته كه زماني صفي طولاني از مردم براي كپسول گاز در آن شكل مي گرفت

با وجود گازکشی در بیشترین نقاط داریون هرچند کار و کاسبی آقای پیرزاده دیگر مانند گذشته پررونق نیست اما به هرحال او هنوز مشتریان خودش را دارد.
برای این دو جوان قدیم آرزوی شادابی و سلامتی داریم. گفتني است عكس جمال بذرافكن را يوسف بذرافكن و عكس غلامحسين پيرزاده را روح الله قرباني برايمان ارسال كرده اند.

4 دیدگاه

  1. در سالهاي دهه 60 و 70 چه روزها و شبهايي را پشت در منزل آقاي پيرزاده منتظر مي‌مانديم تا يك كپسول گاز نصيبمان شود. اين گزارش واقعا نوستالژيك بود.

  2. اگه امكانش هست ازبقيه جوانان ديروز هم يادي كنيداونهائي كه بارنج ومشقت فراوان بچهائي سالم تربيت كردندوبه جامعه تحويل دادند تابه جامعه خدمت كنندممنون ازداريون نما

  3. خیلی سایت داریون نما جالب و زیباست مخصوصاً قسمت جوانان دیروز همه را به دوران بچگی می بره و خاطرات گذشته را زنده می کنه لطف کنید از بقیه هم یادی کنید تا به وسیلیه سایت خوب شما ماندگار شوند و همیشه خاطراتشون زنده باشه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا