ديدگاههمه

باز هم رمضان مي آيد…

يوسف بذرافكن|

روزهای آخر ماه مبارک رمضان که می رسد مومنین کم کم با این ماه پر برکت وداع می کنند چشم ها به آسمان دوخته می شود تا ماه شوال را رویت کنند. ماه میهمانی خدا به پایان می رسد مردم خوشحال و خرسند از عبادت و اطاعت خدا و یک ماه روزه داری آماده می شوند که عیدی و پاداش خود را از خداوند کریم و بخشنده بگیرند.

همه را شور و هیجان فرا گرفته است ،کودکان هم از این که توانسته اند همراه بزرگترها حداقل ساعاتی از روز را روزه بگیرند و بر سرسفره سحر و افطار کنار بزرگتر ها بنشینند خوشحال اند و احساس بزرگی می کنند ،از همه خوشحال تر کسانی هستند که اولین سال تکلیف و روزه واجب را تجربه کرده اند . سرانجام روز عید فرا می رسد ،پیر و جوان ،زن و مرد ،کودک و نوجوان سجاده ها را در دست دارند و به سوی محل برگزاری نماز در حا ل حرکت اند ،گویا صدای بال فرشتگانی که از آسمان به زمین آمده اند تا با مومنین همراه شوند به گوش می رسد.

صدای تکبیر وعطر صلوا ت به هم آمیخته است ،مومنین با روی گشاده با هم روبرو می شوند و به یکدیگر تبریک می گویند ،همگان آمده اند، حتی کسانی که موفق به روزه نشده اند ،سالخوردگانی که طاقت و توان روزه را ندارندو کسانی که روزه بر آنها واجب نبوده است ،همه آمده اند که در بزرگترین اجتماع مسلمان شرکت کنند ،گویا شهر از سکنه خالی شده است ،از دیر زمان تا کنون نماز عید فطر بزرگترین و با شکوه ترین نماز و و با عظمت ترین اجتماع مردم داریون است . خیابان اصلی شهر داریون پر از جمعیت می شود ،صف ها به هم متصل می شوند ،قطره ها به دریا می پیوند زیرا می دانند که : دست خدا همراه جماعت است ،زنها و دختر ها با چادر های سفید و گل دار خود صحنه ای زیبا و با شکوه را آفریده اند،سجاده ها در کنا ر هم و زیر آسمان خدا گسترده می شودو دستها همراه هم بالا می روند و غیر خدا را پشت سر می اندازند و می گویند: الله اکبر . دو رکعت نماز می خوانند و در هر قنوت آن چنین می خوانند : اللهم اهل الکبریا و االعظمه و اهل الجود و الجبروت و… در قنو ت نماز عید فطر از خداوند می خواهند که خداوند هر خیر که بر محمد و آل محمد (ص) فرود آورده وبر آنها ارزانی نماید . نماز به پایان می رسد ، دلهای نرم مومنین آماده خطبه های دلنشین و مو عظه های دلپذیر خطیب شهر و امام جمعه محترم می شود ،پس از خطبه ها بازار تبریک و دیده بوسی داغ می شود حتی کسانی که مدتها از هم دور بوده اند به هم می رسند، با هم مصاحفه می کنند، کدورت ها را از دلها پاک می کنند تا رحمت ، برکت و مغفرت الهی فرود آید، سفره پر خیر وبرکت ضیافت الهی برچیده می شود اما همچنان درهای مغفرت الهی برای همیشه بر بروی بندگانش باز می ماند،و باز هم ماه رمضان می آید اما شاید ما نباشیم تا سال دیگر از سفره ضیافت الهی بهرمند شویم همانطور که در سال گذشته کسانی بودند که اکنون در میان ما نیستند برای همه ی آنها مغفرت وآ مرزش می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا