به نام خدا اگر نگاه تازه اي به قلب هايمان نيندازيم حرفهايمان بوي كهنگي مي گيرد، بياييم چراغ هاي عاطفه و رابطه را تا آمدن موعود بيدار نگهداريم و براي يكديگر جامه يي از بهار بدوزيم و از پلكان دعا بالا برويم و سراغ خدارا بگيريم و اشكهايمان را به او نشان دهيم و شعر […]

به نام خدا

اگر نگاه تازه اي به قلب هايمان نيندازيم حرفهايمان بوي كهنگي مي گيرد، بياييم چراغ هاي عاطفه و رابطه را تا آمدن موعود بيدار نگهداريم و براي يكديگر جامه يي از بهار بدوزيم و از پلكان دعا بالا برويم و سراغ خدارا بگيريم و اشكهايمان را به او نشان دهيم و شعر دوست داشتن را بخوانيم وهمراه با بهاران بي باكي ، پاكدامني ، فرزانگي، فروتني ، استقامت ، عفو ، بخشايش را به خانه بياوريم و فخر فروشي ، غرور ، نخوت ، ناداني را از خود دور كنيم و ايمان بياوريم كه مي گوييم :           حول حالنا الي احسن الحال .

با سلام و عرض ادب خدمت شهر وندان محترم ؛ ضروری دیدم که مطالبی را در خصوص ميزان و نحوه جذب اعتبارات شهرداري جهت تنویر فکرخوانندگان محترم یادآوری کنم وبا تحلیلی مقایسه ای ازاعتبارات شهرداری های کشورواستان که یکی از مباحث روزمره شورا ست ، و تنها باهدف جلب نظر همشهریان؛ در سایت داريون نما  منتشر نمايم . اميدوارم كه  خوانندگان محترم این متن را دقیقاً مطالعه و براي معدود افرادي که همیشه نیمه ی خالی لیوان را می بینند و بدون تحقیق و جستجو اقدام به قضاوت و صدور حکم مي كنند ؛تشريح نمايند .

1-  شهرداری ها مؤسساتی عمومی و غیر انتفاعی هستند که به صورت خود گردان اداره می شوند و کمک های دولتی بخش بسیار اندکی از اعتبارات آنها را تشکیل می دهد ولي  شهرداری داريون در سال 1391 رقمی معادل 8315851940ريال بوده ، لذا متهم نمودن شهرداری به کم کاری در جذ ب اعتبارات بیشتر ؛هیچگونه توجیهی ندارد و این اعتبارات بر اساس وسعت ، جمعیت و چند فاکتور دیگر به شهرداری ها ، اختصاص می یابد و شهرداری داريون هم از این قاعده مستثنی نیست . ولي با پيگيري مستمر شهردار محترم وحمايت امام جمعه بزرگوار وهمكاري ساير پرسنل شهرداري و نيز رايزني هاي شوراي اسلامي با نمايندگان محترم مجلس فراتراز اعتبارات قانوني جذب نموده است . اين در حاليست كه از بودجه 12321196876ريالي شهرداري درسال فوق الذ كر با همه كارشكني هاي برخي افراد و تحريك عامه مردم وپخش شايعاتي بر عليه شوراي اسلامي  و شهرداري در قالب عناويني چون : عوارض گاز ؛ پروانه هاي كسب ؛ حق آسفالت ؛ فروش املاك و غيره …. مبلغي معادل 4005344936ريال بوده و اين در حالي است كه ازاين مبلغ800000000ريال( هشتاد ميليون تومان ) آن از محل عوارض دانشگاه آزاد و حدود 1500000000ريال ( يكصد و پنجاه ميليون تومان ) از محل واگذاري پمپ بنزين به بخش خصوصي بوده (اين رشته سر دراز دارد ) حال شما قضاوت بفرماييد چه مبلغي ازطرف مردم به حساب شهرداري واريز شده كه اين همه شورا و شهرداري مورد هجمه هاي فراوان قرار مي گيرد ؟

2-  کل اعتبارات شهرداری داريون در سال 1385  سال ماقبل شروع به کار شوراي دوره سوم  – مبلغ 2822500000ريال  بوده که از این مبلغ حدود 2000000000 ريال (دويست میلیون تومان) آن از کمک های دولتی و مابقی از محل درآمدها بوده ، در حالی که در سال 1390 این مبلغ به حدود 12321196876ريال (يك میلیارد و دویست و سي ودو میلیون و يكصدو نوزده هزارو ششصدو هشتاد و هفت تومان و شش ريال ) رسیده(لازم به ذكر است كه اعتبارات دولتي شهرداري ها در چند سال اخيركاهش قابل توجهي داشته است )  که  این امر نشانگر عملکردنسبتا خوب شهرداری و نیز اطمینان افزایش اعتماد مردم به اینکه این پرداختها جهت رفاه حال خودشان هزینه خواهد شد بود ه است . البته گذشت زمان و آشنايي مردم به فرهنگ شهر نشيني واجراي قوانين مربوط به آن توسط شهروندان محترم در جذب عوارض مختلف ؛ درتحقق يافتن كامل بودجه تصويبي اثر مستقيم خواهد داشت ودر نتيجه رعايت اين اصول و اجراي چشم انداز بيست ساله كه توسط شهرداري و شوراي  دوره سوم ترسيم شده است موجب توسعه هر چه بيشتر شهرمان خواهد شد.

3-   اختلاف ميزان اعتبارات شهرداری ها  از محل جذب عوارض از مردم و تفاوت فاحش آنها با ساير شهرداري هاي مجاور وهمگن اصولاً ارتباطی به تلاش یا ایستایی شهرداري ها ندارد ، به طور مثال اعتباربيش از بيست برابری شهرهایی مثل زرقان و صدرا  یا حدود پنج برابری سروستان نسبت به  د اريون و برخی شهرهای دیگر استان به دلیل درآمد آنها از محل مالیات بر ارزش افزوده و مراكز صنعتي است که از فعالیت های اقتصادی انجام شده كه در این شهرها عاید شهرداری می شود ، مجتمع هاي صنعتي و شركت هاي مختلف وابسته به آنها؛ محصولات کشاورزی و نیز عوارض خروج این محصولات ازاين  شهرستانها  در کنار جمعیت چند برابری و مساحت زیاد آنها یکی از دلایل عدیده این درآمد بالاست، که شهر داريون تقريبا از کل آنها محروم است. یکی دیگر از منابع اصلی درآمد شهرداری ها ، کسب عوارض از محل صدور پروانه های ساختمانی است، یک مقایسه ی سرانگشتی در میزان ساخت و سازهای شهر صدراويا زرقان در همسایگی مان ، با ساخت و سازها در داريون این تفاوت فاحش را آشکار  می کند ، در بسیاری از سالها تعداد پروانه های صادر شده در داريون به چهل پروانه نمی رسد ،مثلا از تاريخ 1/1/1391لغايت 7/2/1392مجموع پروانه هاي صادره 67فقره بوده كه يقينا تعداد ي از اين پروانه ها مربوط به خانواده هاي تحت پوشش كميته امداد و يا بهزيستي و …. ميباشد كه يا به كلي از پرداخت معاف و يا تخفيفات قابل توجه اي براي آنها در نظر گرفته شده است .و اين  در حالی است که در شهرهای ذکر شده این رقم به چندین هزار پروانه بالغ می شود که با خود درآمد قابل توجهی را به همراه دارد.

4-  درآمد اندک و فقر نسبی حاکم بر مردم شریف شهر داريون نیز یکی دیگر از دلایل پایین بودن اعتبارات شهرداری است، بسیاری از شهروندان هنگام مراجعه به شهرداری یا توان پرداخت تعرفه ها را ندارند یا خواهان تخفیف و تقسیط آن که متأسفانه  تبدیل به یک عادت شده ، هستند که باعث ناپایداری همین درآمد اندک شهرداری هم می شود . در حالی که در شهرهای دیگر خبری از این بی بضاعتی و چانه زدن ها نیست و کوچکترین تخفیف و تقسیطی در این موارد انجام نمی شود . متأسفانه این ویژگی شامل ادارات شهر هم می شود و آنها بدون پرداخت حق و حقوق شهرداري اقدام به ساخت و ساز در طول سالیان دراز کرده اند و در حال حاضر هم با ادامه ی همان روند و توسل به لطایف الحیل از انجام تعهدات خود در قبال شهرداری طفره می روند و مقاومت بیش از حد شهرداری هم در این خصوص باعث بازگشت اعتبارات اختصاص یافته و ایجاد اختلال در رونق شهر می شود.

 5-  ضعف فرهنگ پرداخت عوارض و تعرفه های تعیین شده شهرداری از طرف شهروندان از دیگر دلایل اعتبارات اندک شهرداري است، هستند صاحبان املاکی که در طول سالیان سال حتی یک نوبت هم برای انجام این مهم در شهرداری حاضر نشده اند و برای دریافت خدمات حداقلی از شهرداری ریالی حق الزحمه پرداخت نکرده اند و هرگاه هم به دلیلی مجبور به این کار می شوند از شیوه های مختلف برای فرار استفاده می نمایند. ( البته شهرداري در سال 1388و با راه اندازی سیستم اتوماسیون و شناسنامه دار کردن املاک و صدور قبوض کامپیوتری تا اندازه ای در تأدیه ی حقوق خود موفق تر عمل کرده است .)

 این موارد و موارد ذکر نشده ی دیگر باعث گردیده که شهرداري داريون از کم درآمد ترین شهرداري های استان بوده و صرفاً با تکیه بر درآمدهای محلی اندک و ناچیز و پيگيري در جذب كمك هاي دولتي به عناوين مختلف و پا در مياني افراد گوناگون به خدمت رساني مشغول باشد، شهری که متأسفانه با نداشت زیرساخت های شهری و یا تخریب آنها یا استهلاک در اثر مرور زمان برای داشتن حداقل ها نیازمند اعتبارات چند ده میلیاردی است ، در واقع ما وارث شهری هستیم که مشکلات و معضلات سالهاي زيادي را با خود به همراه دارد و با این اعتبارات و درآمدهای قطره چکاني و گسترش افقی بی رویه و بدون مطالعه ، رسیدنش به نقطه ی مطلوب ، درآمد های نجومی و تلاش چندین ساله می طلبد و انتظار رفع این مشکلات انباشته شده در سالیان متمادی در یک پروسه ی زماني کوتاه غیر منصفانه و غیر کارشناسانه است.

شهرداری داريون در دوره ی سوم شوراها از سال 1386 با به ارث بردن این مشکلات از طریق انجام چند کار زیربنایی از قبيل پارك هاي محله اي ؛ فلكه ؛ درخت كاري ؛ آسفالت كوچه ها و خيابانها و بویژه به امر جدول گذاری و پیاده روسازی در شهر که حلقه ی مفقوده تاسیسات شهری در داريون بوده پرداخته و حداقل در خیابان های اصلی تا حد قابل توجهی این مشکل را مرتفع نموده است. هرچند هنوز جا برای کار زیاد است و بسیاری از خیابان های فرعی و حاشیه ای نیازمند کار در این زمینه هستند .

مَخلص کلام اینکه : با این درآمد اندک – که البته در دوره ی شورای سوم و با برنامه ریزی های انجام شده و افزایش اعتماد در اطمینان مردم رشد قابل توجهی یافته – نمی توان انتظار حل سریع و یک شبه مشکلات را داشت و بایستی با افزایش مشارکت مردم و احساس وظیفه ی آنها در رابطه با پرداخت حقوق شهرداری و نیز الزام به حفظ تاسیسات شهری و خودداری از تخریب آنها ، به روند احداث زیربناهای زندگی شهری اقدام نمود .

در پایان ذکر این مطلب ضروری است که شوراها با رأی مستقیم مردم و شناخت کافی و کامل آنها از داوطلبان انتخاب می شوند و طبیعی است که هرکس امکان حضور در این عرصه و در معرض قضاوت مردم گذاشتن خود را دارد و دوستان منتقد هم که عموماً بیرون گود نشسته اند ، می توانند از این فرصت و بخت آزمایی استفاده کنند و در صورت جلب آرای مردم ، از راه هایی که می دانند و بر شهرداران و شوراهای گذشته و فعلی پوشیده است، هم درآمد بیشتری کسب کنند و هم در اسرع وقت این شهر را به صورتی ایده آل و رویایی بسازند .

حیفم می آید در خاتمه این نکته را ذکر نکنم که بر خلاف انتظار و توصیه ی جناب مهندس زارع  در نوشته ی فصیح و رسا یشان، هیچکدام از عزیزان کامنت گذار حتی یک راه حل و پیشنهاد نیم سطری هم ارائه نکرده و صرفاً به انتقاد و بزرگ کردن مشکلات و ناچیز شمردن تلاش های انجام شده و حتي بعضاً استفاده از تعابيري سوال برانگيز و نا منطبق با شهرت و صبغه ي فرهنگي شهرداريون ، پرداخته اند ، عادتی که متأسفانه متهم به آن هستیم و به جای همفکری و هم افزایی صرفاً به سیاه نمایی و تخطئه ی دیگران می پردازیم.

ضمن تشکر مجدد از جناب آقای زارع و نیزمديريت سايت داريون نما که نوشته ی ایشان را منتشر کرده اند از شهروندان دلسوز و واقع نگر انتظار داریم شهرداری و شورای شهر را کما فی السابق در استفاده بهینه از این امکانات اندک و حداقلی و ارائه خدمات بیشتر و بهتر یاری دهند.

ربنا اكشف عنا العذ ا ب انا مومنون

با تشكر- ناصر شرفي