ديدگاههمه

تاثیر مشارکت زنان در روند توسعه اقتصادی جامعه

دکتر لیلا بذرافکن|

مشارکت فعال زنان در انتخابات شکوهمند وافتخارآفرین کشورمان دلیل مهم بر اگاهی ، توانایی وتاثیر گذاری  این قشر عظیم جامعه در روند توسعه ملی دارد . نتایج  انتخابات در شورای شهر داریون نیز گواه بر که حقیقت است که بانوان  هم در جایگاه کاندیدا و هم در جایگاه رای دهنده حضور فعال داشته و به خوبی به این رسالت مهم واقف هستند .

اما در واقع نقش زنان به عنوان نیمی از جمعیت فعال جهان در فرایند توسعه آن گونه که باید وشاید مورد توجه قرار نگرفته است و از این رو تلاشهایی در تمام دنیا برای جبران این  غفلت آغاز شده است . در چهارچوب تحلیل نقش با نوان  در کشورهای مختلف ، پنج نوع سیاستگذاری برای تغییر موقعیت زنان اجرا شده یا در حال اجراست که عبارتند از:

  1. دیدگاه رفاه و خیریه که بر نقشهای خانه داری و مادری زنان تاکید کرده در صددنوعی یاری رساندن به زنان در زمینه های بهداشتی ، تغذیه ، تنظیم خانواده و از این نوع موارد است .
  2.  دیدگاه حقوقی که در پی ایجاد حقوق برابر میان زنان و مردان است . در این دیدگاه برنقش فعال زنان در روند توسعه اقتصادی از راه مشارکت در بازار کار تاکید می شود.
  3.  دیدگاه ضد فقر، که بر کسب درآمد از طریق واردکردن زنان در طرحهای کوچک درآمدزا تاکید می شود. در کشورهای در حال توسعه اولین گام برای پیشرفت زنان ، نیازمندخط مشی ملی است که نیازهای ناشی از فقر را برآورده سازد و  یرساختهای اجتماعی مناسبی را ایجاد کند. علاوه براین باید بر سیاستهای کاهش نابرابریها علیه زنان به طورصریح تمرکز شود.
  4.  دیدگاه کارآیی ، در این دیدگاه این نظریه دنبال می شود که با کاراکردن زنان از راه مشارکت دادن آنها در توسعه اقتصادی و اجتماعی و کسب منزلت اجتماعی لازم ، زنان می توانند به برابری و موقعیت مناسب دست پیدا کنند.

  دیدگاه تواناسازی ، که بر فعالیت سازمانی و همکاری و همفکری در بین زنان برای کسب قدرت تاکید می شود.
در مجموع انتظار میرود مجموعه مسئولین ، دست اندکاران و اعضای شورای اسلامی شهر داریون زمینه مشارکت فعال وهدفمند بانوان را در تصمیم گیریها  جهت نیل به اهداف فوق به نحو مقتضی فراهم کنند .  در اینجا فرصت غنیمت شمرده وضمن تبریک به تمام منتخبین مردم  برای آ نها موفقیت و توفیق خدمت صادقانه از خداوند منان خواستارم .

13 دیدگاه

  1. با سلام ،مشا ر کت زنان نه تنها در توسعه اقتصادی که در توسعه اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی و همه زمینه ها یار موثر است و اسلام عزیز ضمن تا کید بر حفظ حجاب و عفاف زنان و رعایت حریم محرم و نامحرم همواره خواهان مشارکت همه جانبه زنان بوده است .به طور مثال هر چند جهاد بر زنان واجب نیست اما به زنان اجازه می دهد که در کار رسیدگی به کار مجروحان جنگ کمک کنند ،به عنوان نمونه نسیبه از جمله این زنان بود و یا حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها که چاد رخود را پوشید و در مسجد در حمایت از حریم ولایت حضرت علی ابن ابی طالب علیه السلام سخن گفت و یا شیر زن کریلا حضرت زینب سلام الله علیها که یزدیان را در کوفه و شام رسوا کرد .

    1. سلام
      ضمن تشکر از بیان دیدگاه من با شما اتفاق نظر دارم و معتقدم که از نظر شرعی مانعی برای فعالیت خانم ها نیست .اما مشکلات فرهنگی زیاد است . منظورم اين است که باید اين اصل را بپذيریم ممکن است هر ميزان زن يا مرد در فعالیت های اجتماعی حضور پيدا کنند که حضورشان ربطي به زن يا مرد بودنشان نداشته است بلکه به قابليت کاري شان ارتباط داشته است.

  2. با تشکر از خانم بذرافکن
    انشااله که شورای چهارم که دو بانوی گرامی هم در ان انتخاب شده اند به نقش زنان داریونی اهمیت بیشتری دهند و با فراهم کردن زمینه و بستر مناسب نقش بانوان را در توسعه و پیشرفت شهر داریون مهیا نمایند.با اموزشهای لازم و برگزاری کلاسها و دوره های مختلف شغلی و هنری و…میتوان زنان داریونی را وارد صحنه نمود تا هم باعث رشد اقتصادی شد و هم سطح فرهنگی را بالا برد. در این بین مردان نیز باید حمایت خود را بیشتر کنند تا انشااله جامعه و شهری پویا و پر نشاط را شاهد باشیم.
    مطلب بسیار خوبی بود .
    موفق باشید

    1. سلام
      ضمن تشکر از نظر لطف شما دو بانوی گرامی شورای شهر هم نیاز به همکاری همه اقشار از جمله اقایان دارند، تا بتوانند فعالیت قابل توجهی داشته باشند.

  3. این که زنان ودختران بتوانند نقش پویا وفعالی در جامعه داشته باشند باید از خانواده ها و تربیت دختران شروع کرد .
    تربیتی که اعتماد به نفس ایجاد کند ، وفرد را برای رویارویی با دنیای پر از مسئله اماده کند .

  4. سلام خانم دکتر بذرافکن عزیزم

    مثل همیشه عالی بود، مطلبی مفید و قابل فهم. ممنون از زحمات شما. به امید روزی که شاهد اجرای پنج نوع سیاستگذاری برای تغییر موقعیت زنان در کشورمان باشیم. « ما می توانیم البته اگر بخواهیم.»

  5. فکر میکنم کسی منکر این نیست که زنان در توسعه نقش دارند . تقریباً تمامی شاخصهای توسعه‌ی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی از زنان تاثیر می‌پذیرند یا زنان می‌توانستند سهم موثری در ارتقای آنها ایفا نمایند. چرا که زنان نیمی از هر جامعه و به عبارتی نیمی از پتانسیل اشتغال و نیروی مولد را در هر کشوری تشکیل می‌دهند . اما آن “نیمه” که غالبا آگاهانه یا ناآگاهانه مورد تبعیض یا غفلت واقع شده و می‌شوند. بعدفرهنگی این مسئله روی مسائل اجتماعی آن اثر کذار است وبرعکس. وقتی فضای کاروفعالیت برای دختران کوچک و محدود باشد ، خانواده ها هم این موضوع را به عنوان بک واقعیت در تصمیمات خودشان در نظر میگیرند .

  6. تبعیض بین دختر وپسر در خانواده های ایرانی وجود دارد . در شهر های کوچک بیشتر است و باعث رنج دختران میشود .

  7. اگر زن از ایفای نقش اجتماعی محروم شود، از رشد اجتماعی او کاسته می شود و جامعه ای که زنان آن از رشد فکری واجتماعی محروم باشند. مسلّماً جامعة رشد یافته ای نخواهد بود، زیرا جامعه از آحاد انسان هایی تشکیل می شود که با تربیت ها و فرهنگ های متفاوتی از خانواده ها شکل می گیرند و وارد اجتماع می گردند.

    اینان در تعامل با هم، آداب و سنت ها و نظام ها و قانون های خاصی را به وجود می آورند. که دراثر پیوند با یکدیگر، ماهیت اجتماعی پیدا می کنند.

    بنابراین سعادت و سلامت هر جامعه در خانواده ها پی ریزی می شود و انتقال ارزش های دینی، ملّی و فرهنگی و اجتماعی در درجة اوّل به عهدةخانواده ها به خصوص مادر است. بنابراین جامعة سالم نیازمند مادران سالم است و جامعة فرهنگی، دینی و ارزشی، جامعه ای است که مادران آن از بینش و تفکر سالم فرهنگی، دینی و ارزشی برخوردار باشند.

  8. راهکارهای نهادینه کردن مشارکت زنان:
    1-٫ به نقاط مثبت و ظرفیت‌های وجودی زن توجه کنیم و تصمیم گیری و مدیریت او را محدود به اداره نکنیم و توجه بیشتری به نقش او در خانواده و تصمیم‌گیری‌های خانوادگی نماییم.

    2٫- بایستی در برنامه‌ریزی ها و اقدامات‌مان در نظام اداری، برای زنان فعالیت‌هایی را در نظر بگیریم که در آنها مؤثرتر، کارآمدتر و موفق تر باشند زیرا امروزه با این روند حضور زنان در عرصه اشتغال نه تنها برابری و عدالت در مورد زنان تحقق پیدا نکرده است بلکه زمینه استثمار مضاعف را نیز فراهم آورده است. زیرا به اشتغال زنان، از دریچه نوعی اشتغال ارزان قیمت نگریسته می شود چون زنان در سطح دستمزد کمتری از مردان حاضر به کار می شوند.

    3- زنان خود نیز می توانند با ایجاد سازمان‌های غیر دولتی خیر خواهانه، گام بزرگی را در زمینه مشارکت برداشته و بسیاری از خوبیها و حرکتهای انسانی را در جامعه نهادینه کنند.

    4٫ -از طرف دیگر دولت‌مردان کشور ما نیز بایستی با سیاست‌گذاری‌های خود فضای لازم را برای بوجود آمدن چنین سازمان‌هایی فراهم کنند؛ یعنی از یک طرف سازمان‌های مردمی ایجاد شود و از طرف دیگر نظام اداری، زمینه های پشتیبانی و حمایت‌های حقوقی، سیاسی و اجتماعی را فراهم کند.

  9. چند پبشنهاد:
    1-جلوه دادن زنان خانه دار به عنوان افراد ناآگاه، کم سواد، بیکار و وابسته به شوهر، بی توجهی به باورها و توانایی های زنان (یعنی نیمی از اقشار جامعه) می باشد. زن باید جایگاه واقعی خود را بیابد و این مهم باید در کتب درسی و رسانه های گروهی مختلف بویژه صدا و سیما، مورد توجه واقع شود.

    2- باید زمینه لازم را جهت ارتقاء زنان به سطوح بالای شغلی فراهم کرد.

    3- باید آگاهی‌های لازم به شوهران در مورد اشتغال زنان و تأثیرگذاری آن بر بنیان های اقتصادی و فرهنگی خانواده داده شود.

    4- باید زنان خانه دار را با هدف تأمین آتیه آنان در دوران از کار افتادگی، کهولت و بی‌سرپرستی (طلاق و یا فوت همسر) بیمه نمود.

    5-باید حداقل در برهه ای کوتاه از زمان – به عنوان عامل انگیزش – مدیریت و هدایت برنامه ها و پروژه های رشد وتوسعه به زنان شایسته و متخصص و کارآمد واگذار شود.

    6-٫ با توجه به اهمیت مساوات و عدالت اجتماعی و اقتصادی، باید با مصوبه های قانونی از قدرت و نیروی خلاق زنان به عنوان نیمی از نیروی کار و منابع انسانی، استفاده کامل نمود.

    7- باید با آگاهی و آموزش مدیریت مشارکت به شوهران و فرزندان آنان، بار سنگین اداره امور خانه و تربیت فرزندان را سبک نمود.

    8-باید باورها و پندارهای غلط جامعه را در مورد استعداد و اشتغال زنان و این‌که مرد بر مبنای جنسیت، استعداد و توانایی بیشتری برای به عهده گرفتن مشاغل سطح بالا دارد، اصلاح گردد.

    9- محدودیت‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای آزاد سازی فعالیت‌های زنان را باید از بین برد.

    ۱۰-امر توسعه بدون مشارکت زنان میسر نخواهد بود؛ زنان مصداق کلام مبارک «الذین آمنو و عملو الصالحات» هستند و تربیت مردان و زنان فردا را بر عهده دارند، بنابراین لازم است که تمام امکانات را برای فراهم کردن بستری مناسب برای فعالیت‌های آنان فراهم نمود.

  10. با تشکر از دیدگاه عالمانه ودقیق آقای زارع در خصوص توانمند سازی زنان

    انشا الله اعضای شورای جدید از نظرات شما بهره مند شوند

    واقعا همینطور است ، اگر زن از ایفای نقش اجتماعی محروم شود، از رشد اجتماعی او کاسته می شود و جامعه ای که زنان آن از رشد فکری واجتماعی محروم باشند. مسلّماً جامعة رشد یافته ای نخواهد بود،
    اما متاسفانه در جامعه ما خانم ها حتی وقتی به عنوان وکیل وارد مجلس می شوند
    فعالیت قابل توجهی نسبت به مردان ندارند .و این که نباید دیده شوند ، را قبول کرده اند.
    در سطح شهر های کوچک که در موردش صحبت نشود بهتر است .

    من بزرگترین مشکل را مشکل فرهنگی میدانم ، هنوز بسیاری از مردها اسم خانمشان ویا دخترشان راحت به زبان نمی آورند مثلا می گویند بچه ها گفتند ، یا به بچه ها بگویید ، به بچه هایتان سلام برسانید .
    و منظور این است که به خانم ویا دخترتان که خودش اسم دارد ویک وجود حقیقی وحقوقی است و نمیتوانم اسمش به زبان بیاورم سلام برسانید و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا