رضا خلف زاده* لازم است افراد در ماه مبارك رمضان سطح ورزش را از نظر شدت و مدت كاهش دهند. متخصص تغذيه يك ساعت پس از افطار را بهترين زمان براي انجام تمرينات ورزشي در ماه رمضان عنوان مي كنند. ورزش كه همواره براي سلامتي جسم وروح و به آن سفارش شده است ، در […]

رضا خلف زاده*

لازم است افراد در ماه مبارك رمضان سطح ورزش را از نظر شدت و مدت كاهش دهند.

متخصص تغذيه يك ساعت پس از افطار را بهترين زمان براي انجام تمرينات ورزشي در ماه رمضان عنوان مي كنند. ورزش كه همواره براي سلامتي جسم وروح و به آن سفارش شده است ، در ماه مبارك رمضان جايگاه ويژه اي يافته و مي تواند نقش خود را بهتر ايفا كند.

هر چند افراد در ماه مبارك رمضان با يك سري محدوديت در فعاليت هاي فيزيكي مواجه هستند ، اما هيچ گاه توصيه نمي شود كه در هنگام روزه داري ورزش نكند.

متولی ورزش داریون کیست؟

روزه داري باعث حفظ طراوت ذهني،شادابي و سلامت جسمي ميشود و و.رزش نيز نه تنها با روزه منافاتي ندارد بلكه اگر به صورت صحيح و اصولي انجام شود ، فرد روزه دار را در مقابل خستگي ها و دشواري  هاي روزه به ويژه در هواي گرم مقاوم تر مي كند.

توصيه مي شود كه روزه داران پس از افطار از خوردن غذاهاي چرب و شيرين پرهيز كرده و مايعات زيادي بنوشند، همچنين لازم است قبل از ورزش دو ليوان آب خورده و هنگام ورزش نيز آب مصرف كنند تا آب بدن آنها حفظ شود.

 توصيه مي شود افراد ورزشكار و عادي از افطار تا سحر مايعات ميوه ها و سبزي ها مصرف كند تا آب بدن آنها حفظ شود.

در ماه رمضان بايد سلامت قلبي -عروقي و حفظ سلامت بدن 150 دقيقه در هفته فعاليت متوسط انجام دهند- البته نوع ورزش افراد به شدت فعاليت و سطح آمادگي بدني آنا بستگي دارد. انجام ورزشهاي هوازي مانند پياده روي و شنا بهترين نوع ورزش در اين ماه مبارك هستند.

 همچنين روزه داران مي توانند حدود دو مرتبه در هفته ورزش هاي قدرتي را انجام دهند تا قدرت عضلات بدن آنها حفظ شود توصيه مي شود كه ورزشكاران تمريناتشان را بعد از افطار انجام دهند.چرا كه فعاليتهاي ورزشي قبل از افطار آنهارا دچار تنش و خستگي مي كند.

*كارشناس ارشد فيزيولوژي ورزش -كارشناس پرورشي و تربيت بدني نمايندگي آموزش و پرورش داريون