ديدگاه

مواظب حوادث چهارشنبه سوری باشیم

یوسف بذرافکن|

بشر همیشه در پی آن است که زندگی را برای خود لذت بخش کرده و شادی را بازندگی خود قرین نماید در آداب و رسوم کهن ایران زمین نیز چنین موضوعی آشکار است .

شاید در هیچکدام از تمدن های بشری و آئین های کهن این قدر به مراسم های شادی آور اهمیت داده نشده باشد در تمدن بزرگ و کهن ایران زمین شروع سال با آغاز سبزی و خرمی طبیعت توام شده است و همانگونه که طبیعت ، درختان و گل ها لباس نو برتن می کنند مردم ایران زمین به استقبال نوروز می روند . در سفره هفت سین تحویل سال ایرانیان ، آب و آینه ، قرآن و سبزه در کنار یکدیگر قرار می گیرند مردم خانه ، رخت و لباس خود را نو می کنند و گرد و غبار را از منازل بر می چینند و با دید و بازید ، صلح و آشتی غبار کدورت ها را دل دهای خود پاک می کنند .

4shanbehsori

حال واقعا حیف نیست که در چهار شنبه آخر سال به بهانه شادی و نشاط چهار شنبه سوری را به چهارشنبه سوزی تبدیل کنیم ؟ آیا مراسم چهارشنبه سوری در آئین کهن ایرانیان آن هم قبل از اسلام ، برنامه ها به شکل امروزی انجام می شده است . در قدیم این برنامه با آتش زدن مقداری چوب یا خار و بوته انجام می شده است و برای کسی خطری به وجود نمی آمده است .

البته مراسم چهارشنبه سوری ریشه در اعتقادات ایرانیان قبل از اسلام داشته است و آئین اسلام جایگاهی ندارد . متا سفانه در سالهای اخیر شاهد بروز مشکلاتی در چهار شنبه آخر سال هستیم که نه در آئین ایران باستان و نه در آئین مبین اسلام جایگاهی ندارد . ایجاد سر و صدا ، آتش بازی ، بوجود آوردن رعب و حشت و مزاحمت برای دیگران از لحاظ عقل سلیم و شرع مقدس محکوم است . همه ما وظیفه داریم که فرهنگ صحیح اسلامی را به فرزندان خود بیاموزیم و آنها را از خرافه های باقی مانده از گذشته پرهیز دهیم .

در سال های گذشته در شهر داریون هم مانند برخی از جا های دیگر شاهد بروز نا هنجاری ها و مزاحمت هایی از طرف برخی از افراد بوده ایم که انتظار می رود نیرو های محترم انتظامی به عنوان مسولین حفظ نظم و امنیت جامعه از بروز آن و خطرات و حوادث احتمالی ناشی از آن با قاطعیت جلو گیری کنند تا جان و مال مردم به خطر نیفتد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا