دفترچه خاطراتهمه

خاطرات خواندنی تظاهرات و جشن های پیروزی انقلاب در داریون

یوسف بذرافکن|

آن زمان که تظاهرات علیه رژیم شاه شروع شد کلاس اول راهنمایی بودم .

من و همکلاسی هایم همراه بزرگ تر در تظاهرات آن روزها شرکت می کردیم . روز های بدون کتاب و دفتر و شعار درود برخمینی و « مرگ بر شاه » هیجان انگیز بود . این شور و هیجان برای ما که در سن نوجوانی بودیم بیشتر بود .

هرچند در جریان تظاهرات مردم داریون کسی شهید نشد ولی شهید امامعلی بذرافکن در فاجعه سینما رکس آبادان به شهادت رسید .به خاطر دارم یک روز جلو مدرسه راهنمایی بوعلی ، نیروهای پاسگاه ژاندارمری دودج جلو مردم را گرفتند وقصد تیز اندازی داشتند ولی این کار فقط به تهدید برای پراکنده کردن مردم محدود شد . یادم هست در روز های آخر حکومت شاه برای زخمی های درگیرهای تظاهرات مردم شیراز، در داریون پنبه ، الکل و ملافه سفید جمع می کردند .

22-bahman

گروهی از مردم داریون هم پشت ماشین های باری سوار می شدند و برای شرکت در تظاهرات به شیراز می رفتند . مردم داریون پیش قراول تظاهرات برعلیه رژیم پهلوی بودند و گاهی تظاهرات تا کوشک مولا ادامه پیدا می کرد و با خواندن قطع نامه پایان می یافت . این حوادث گذشت تا در روز بیست و دوم بهمن ماه مرحوم کربلایی کرمعلی عابدی خبر پیروزی انقلاب را از بلندگوی حسینه اعلام کرد . خاطرات جشن های پیروزی انقلاب بسیار شیرین است .

در اولین سالهای جشن پیروزی انقلاب اسلامی مرحوم قاسم کاشفی و دبیرستانی ها در مدرسه راهنمایی بوعلی جشن های بسیار باشکوهی برگزار می کردند که بعد از آن جشن هایی با آن عظمت به خاطر ندارم .

در دهه شصت هم جشن های پیروزی انقلاب در سالن همان مدرسه که بعداً به « هاتف اصفهانی » تغییر نام پیدا کرد برگذار می شد . سالن و سکوی نمایش آن خاطرات فراموش ناشدنی را درذهن بچه های آن زمان بجا گذاشته است .

وقتی دردبیرستان فاطمی فرد که فقط سه کلاس و تک رشته انسانی داشت درس می خواندم،معلمان انقلابی همچون آقایان بیضایی ، توکلی ، خضری و دوستانشان این جشن ها را مدیریت می کردند .

بچه های انجمن اسلامی دبیرستان به مسئولیت آقای داراب زارع و دانش آموزان عضو انجمن از جمله حقیر ، علیرضا کشاورز و شهید نادر خوش نژاد در برنامه جشن های انقلاب در آن سال ها مشارکت فعال داشیم .

از همه جالب تر فعالیت گروه های هنری سرود و تئاتر بود که به جشن های انقلاب حال و هوای دیگری می بخشید .همه برای رسیدن ایام دهه فجر روز شماری می کردند .بازار روزنامه دیواری ، نمایشگاه های عکس و گروه های سرود و نمایش داغ بود . گروه های هنری خیلی خوبی در مدارس تشکیل می شد و نمایش های انقلابی و حوادث دوران دفاع مقدس را به محضر نمایش می گذاشتند .

به یاد دارم که در یکی از نمایش ها،محمد مرادپور و دوستانش نمایشی زیبای به اجرا گذاشتند . در دهه ی هفتادکه من مربی پرورشی شده بودم برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در سالن مدرسه راهنمایی اجرا می کردیم .گروه های هنری خیرآباد را به داریون می آوردم و گروه های داریون را به خیرآباد می بردم . در دورانی که مدیر کانون فرهنگی وحدت داریون بودم در این ایام فرخنده« جنگ های شادی » بسیاری را به صورت رایگان اجرا می کردم .

درآن دوران مدارس داریون پر جمعیت بود ولی ما برای تمام مدارس داریون و حتی روستا های حومه جشن های دهه فجر را برگزار می کردیم . یکی از برنامه هایی که در آن زمان مورد توجه قرار می گرفت « نمایش فیلم » بود که با دستگاه پروژکتور برای مدارس اجرا می کردیم . مسئولیت نمایش فیلم بر عهده هوشنگ قنبری بود . در دهه هفتاد کانون وحدت و کانون مسجد در هم تنیده و کاملاً هماهنگ شده بود و برنامه های جشن های دهه فجر به صورت مشترک اجرا می شد . مسابقات اطلاعات عمومی ، فرهنگی و هنری کاملاً رایگان برگزار می شد و به نفرات برتر جایزه اهداء می شد .

در این دوران ، برنامه های کانون مختص دانش آموزان نبود . به یاد دارم حتی شب ها در سالن مدرسه هاتف برای عموم مردم و خانواده ها جشن برگزار می کردیم . هرچند امکانات،حداقلی بود ولی همگان به یاد دارند که این جشن ها با شکوه فراوان برگزار می شد .در سالهای بعد هم فعالیت های فراوانی در دهه فجر انجام می شد . بچه های دهه هشتاد کاملاً به یاد دارند که ما چه جشن های پر محتوایی برگزار می کردیم .

در سالی که بنام « سال نوآوری و شکوفایی » نامگذاری شده بود یک نمایش کاملاً ابتکاری توسط کانون به مدت یک هفته در مدرسه راهنمایی طالقانی برگزار شد . این نمایشگاه و برنامه ها و غرفه های متنوع آن هیچگاه تکرار نشد از تمام برنامه ها فیلم تهیه شد و انعکاسی بی نظیری داشت . حجت الاسلام بحرینی امام جمعه داریون ، آقای جمشید محمد صادقی معاون پرورشی ناحیه چهار شیراز ، فرمانده سپاه و بخشدار شیراز و همه ی مدارس منطقه داریون و تعداد زیادی از مردم از این نمایشگاه بازدید کردند .

در سال نود نیز جنگی بنام « جنگ بهار در بهار » برگزار شد .این جشن ها ده روز از ۱۷ربیع الاول تا ۲۲ بهمن ادامه پیدا کرد .اما متاسفانه در همین ایام خواهرم فوت شد و شیرینی این جشن ها را از من گرفت . از برنامه هایی که قبلاً در ایام دهه فجر برگزار می شد مسابقات متنوع ورزشی بود . برگزاری جام های مختلف به ویژه در رشته فوتبال و گل کوچک هیجان زیادی را همراه داشت .

محل برگزاری اکثریت این جام های نیز محوطه ورزشی مدرسه راهنمایی هاتف اصفهانی بود . آقای عبدالرضا شکری و فرهاد زارع یکی از کسانی بود که در برگزاری این مسابقات ورزشی نقش عمده داشت .

مسئولین و متولیان ورزش شیراز و استان در افتتاحیه ها و اختتامیه های این مسابقات دعوت می شدند .یکی از برنامه های ورزشی و همگانی که در دهه فجر برگزارمی شد ، مسابقه دو استقامت از دودج تا داریون بود .

این مسابقات از زمان مرحوم قاسم کاشفی شروع شد و تا چندین سال پی در پی ادامه داشت . آقای سیاوش شیروانی در چندین سال نفر اول و بی رقیب این مسابقات بود . جشن های مبارک دهه فجر اگر با برنامه ریزی دقیق انجام شود می تواند خاطرات زبیایی در ذهن همگان ایجاد کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا