گزارشهمه

نگاهی به حزب برادران در داریون

یوسف بذرافکن|

مردم داریون همواره پایبندی و علاقمندی خود را به اسلام نشان داده اند و با وفا داری به روحانیت از مهدویت حمایت نموده و با فرقه ضاله مبارزه کرده اند . نمونه ای از علاقمندی و وفا داری مردم داریون به روحانیت ارتباط آنان با روحانیون طراز اول شیراز و مرجعیت است که از زمان رضا خان پهلوی تا زمان محمد رضا شاه آغاز شده و تاپیروزی انقلاب اسلامی و هم اکنون استمرار دارد .
افراد مومن و مذهبی داریون در دوران رضا خان از « حزب برادران » که یک تشکل مذهبی سیاسی بود، حمایت کردند .

انگیزه مومنین داریون از عضویت در این حزب بیشتر جنبه مذهبی آن و مبارزه با فرقه ضاله بود .مردم داریون همیشه با علمای دین ارتباط نزدیکی داشتند و مسجد و حسینه را مرکز فعالیتهای مذهبی و سیاسی خود قرار داده اند و هیچگاه در مبارزه با فرقه ضاله و رژیم ستمشاهی حامی این فرقه ،کوتاه نیامده اند .

baradaran

آن طور که بزرگان و مذهبیون پیشکسوت و سالخورده می گویند ، مومنین و افراد مذهبی در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با آیت اله سید نورالدین شیرازی ، سید منیر الدین شیرازی،آیت اله بهاء الدین محلاتی در ارتباط بوده اند . آن گونه که حاج حسن اسدی و حاج نوراله شیروانی نقل می کنند : مومنین داریون با واسطه ی حجت الا سلام میر باقری که در روبروی آستانه سید علاء الدین دفتر عقد و ازدواج دارد همواره با روحانیون شیراز در ارتباط بوده اند و این روحانیون بزرگ فرستادگان و مبلغین را برای تبلیغ به داریون می فرستاده اند ، مردم داریون در دوران رضا خان و محمد رضا پهلوی با حکومت شاهنشاهی رابطه ی خوبی نداشته اند و از طریق پاسگاه ژاندارمری مورد فشار و اذیت و آزار واقع شده اند .

اوج مبارزات مردم داریون در سال ۱۳۵۷مجسم می شود و مردم داریون آغاز گر انقلاب در سطح منطقه داریون بودند . مردم داریون از داریون راهپیمایی خود را شروع کرده و مردم دیندارلو را با خود همراه کرده و در کوشک مولا تجمع می کردند.
حزب برادران :
حزب برادران از تشکل های سیاسی مذهبی تاسیس شده در دهه دهم هجری شمسی توسط آیت اله سید نورالدین الحسینی الهاشمی شیرازی است . طرح اولیه این حزب در سال ۱۳۱۳شمسی ، زمانی که هیچ کس قدرت ایجاد تشکیل مجمع و حزب را نداشت بر می گردد .

این حزب در دوره رضا خان به صورت محرمانه فعالیت می کرد و توسعه یافت ولی پس از سال ۱۳۲۴آشکاربه فعالیت پرداخت ، «آیین برادری » نشریه رسمی این حزب بود و «مهر ایزد » از نشریه های اصلی آن بوده است .مرامنامه این حزب ۱۲ماده داشت که در عبارت « حفظ ا ستقلال ایران در ظل لوای مذهب جعفری » خلاصه می شد و ساختار تشکیلاتی ان بر هیا ت های مذهبی استوار بود . افرادی که وارد این حزب می شدند باسوگند : والله من در حفظ استقلال ایران در لوای مذهب جعفری با شما همراهم . در حزب فعالیت می کرد ند .این حزب پس از فوت آیت اله سید نورالدین شیرازی در بهمن ۱۳۳۵ دچار تغیراتی شد …

6 دیدگاه

    1. سلام…
      ممنون جناب آقای بذرافکن عزیز.
      و فکر می کنم اکثر قریب به اتفاق کاربران تا کنون اسم این حزب را نشنیده باشند.

      این طوری هاست…

  1. با سلام و تشکر از کاربران عزیز ، آنچه مسلم است مردم داریون از لحاظ مذهبی و سیاسی بسیار فهیم و عمیق هستند و همواره در رویداهای سیاسی ، مذهبی و اجتماعی حضور فعالی داشته و تا ثیر گذار بوده اند هرچند عدم بروز و ظهور و نمود آن در برخی از موارد دلایلی دارد که مجال بررسی آن نیست ! ولی متا سفانه به دلیل عدم وجود تشکلات منسجم و متولی از یک طرف و کمبود افراد دلسوز و امکانات لازم از طرف دیگر هنوز هم ده ها استعداد هدر می رود .استعدادهای که می تواتنند در ایران و حتی جهان بدرحشند

  2. با سلام و تشکر از کاربران عزیز ، آنچه مسلم است مردم داریون از لحاظ مذهبی و سیاسی بسیار فهیم و عمیق هستند و همواره در رویداهای سیاسی ، مذهبی و اجتماعی حضور فعالی داشته و تا ثیر گذار بوده اند هرچند عدم بروز و ظهور و نمود آن در برخی از موارد دلایلی دارد که مجال بررسی آن نیست ! ولی متا سفانه به دلیل عدم وجود تشکلات منسجم و متولی از یک طرف و کمبود افراد دلسوز و امکانات لازم از طرف دیگر هنوز هم ده ها استعداد هدر می رود .استعدادهای که می تواتنند در ایران و حتی جهان بدرحشند

    پاسخ دادن

پاسخ دادن به یوسف بذرافکن لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا