ديدگاه

داریون قدیم؛ قنات چوب بست و قنات سیلی

یوسف بذرافکن|
داریون داری رشته قنات های قدیمی است که از مغرب و جنوب خالد آبا د جریان دارد و از شمال آن بیرون می آید . در گذشته نه چندان دور این قنات ها منبع خوبی برای کشاورزی بودو زمین های مشهور به« پاریاب» را سیراب می کردند.

بعضی از این قنات ها اسم خاصی داشتند و مشهور تر بودند مثل « قنات سیلی » و « قنات چوب بست » . قنات سیلی را به این جهت نامگذاری کرده بودند که جریان سیل های فصلی دهانه این قنات را بسیار گشاد کرده بود .

ghanat

یکی از قنات های که بسیار پر آب بود « قنات چوب بست » نام داشت این قنات آنقدر بزرگ و پر آب بود که در بهار و تابستان در آن شنا می کردند . آن موقع قنات ها سرباز بود و هر چند یک بار لایروبی می شد.

،آب این قنات ها وقتی در « خیابان درختی » جریان پیدا می کرد منظره زیباو دلربایی را بوجود می آورد . مدتی است که این قنات ها را پوشانده اند و هیچ گونه لایروبی در آن انجام نمی شود ، بحران خشکسالی ، بی صاحبی ، برداشت بی رویه و بدون نظارت ، حفر چاه های متعدد ، حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق آهگی همگی دست به دست هم داده اند و روزگار این قنات های قدیمی را سیاه کرده اند .اگر این وضعیت همچنان ادامه پیدا کند از این قنات ها فقط یک نام و خاطره باقی خواهد ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا