منهاي داريون

یارانه مرداد به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟

حدود 3 ماه از آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه ها سپری می شود و در حالی که دولت پیش از آغاز فاز دوم هدفمندی از متقاضیان دریافت یارانه نقدی ثبت نام کرد و 2 میلیون و 400 هزار نفر از دریافت یارانه نقدی انصراف داده و تعداد افراد یارانه بگیر به 73 میلیون نفر رسید.
در حالی که بر اساس قانون مقرر شده است دولت تنها به افراد نیازمند یارانه نقدی پرداخت کند از زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها تا کنون به تمام متقاضیان یارانه نقدی پرداخت کرده است که این موضوع انتقادهای فراوانی را به همراه داشته است.
جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در این رابطه می گوید مجلس در قانون بودجه برای دولت زمان 3 ماهه ای را برای شناسایی دهک های پردرآمد جامعه تعیین کرده است که این زمان خرداد ماه به پایان رسیده است.
به گفته قادری در قانون بودجه تاکید شده است که دولت باید تا خرداد ماه سال 93 دهک های درآمدی را بر اساس میزان درآمد افراد تعیین کند و تنها به نیازمندان یارانه نقدی پرداخت کند.
این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس می گوید دولت باید هرچه سریع تر دهک های درآمدی را شناسایی و بر اساس آن یارانه نقدی پرداخت کند و سایر درآمدهای هدفمندی را در بخش تولید و اشتغال و سلامت هزینه کند.

yaraneh
همچنین غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در این زمینه گفته است دولت اعلام کرده درآمدهایی که از محل اجرای هدفمندی واصل شده درآمدهای واقعی نیست زیرا هنوز خیلی از قیمت‌ها اثر خود را نشان نداده است و بعضا مردم هنوز از بنزین ۴۰۰ تومانی استفاده کردند که باعث شده درآمدها شفاف نباشد.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفته است مجلس تا پایان مرداد به دولت فرصت داده تا برآورد دقیق و شفافی از درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها داشته باشد.
وی گفته است ما به دولت گفتیم یک ماه دیگر یعنی تا آخر مرداد ماه مجددا این موضوع را بررسی می‌کنیم زیرا قاعدتا در یک ماه باید درآمدهای هدفمندی خودش را نشان دهد.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی یادآور شد ما باید ببینیم واقعا درآمدهای حاصل از اجرای هدفمندی در چه حدی است. اگر ببینیم باز هم در اجرای قانون هدفمندی کسری وجود دارد دولت باید حتما اصلاحات لازم را در قانون هدفمندی اعمال کند.
تاجگردون تاکید کرده است با روش فعلی اجرای هدفمندی یارانه‌ها کمکی به بخش تولید صورت نگرفته و راهش این است که درآمدهای هدفمندی محقق شود لذا ما منتظریم تا آخر مردادماه درآمدهای حاصل از اجرای هدفمندی شفاف شود.
اما در حالی که انتقادهای فراوانی به دولت درباره پرداخت یارانه نقدی به تمام متقاضیان مطرح می شود چندی پیش محمدباقر نوبخت سخنگوی هیات دولت گفته است هیچ ضرب و عجلی برای دولت در این ارتباط تعیین نشده و بیان شده که یارانه نقدی باید به خانواده‌های نیازمند داده شود. دولت در این راستا اعلام کرد که خانواده‌هایی که نیازمند دریافت یارانه هستند ثبت نام کنند و آنهایی که ثبت نام کردند مدعی هستند که نیازمند یارانه هستند.
در این شرایط که زمان 3 ماهه دولت برای حذف یارانه نقدی افرادی که نیازی به یارانه ندارند تمام شده است و مجلس به دولت مهلت یکماهه برای برآورد درآمدهای هدفمندی داده است علی طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته است با شناسایی 10 میلیون نفر از افراد پُردرآمد جامعه، به زودی فهرست جدید یارانه بگیران اعلام می شود. این افراد پُردرآمد شناسایی شده اند و به زودی و آرام آرام از فهرست یارانه‌ بگیران حذف می شوند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه عدالت نیست به همه افراد کشور یارانه تعلق گیرد تاکید کرده  است دولت برای اجرای عدالت یکی از بسته های حمایتی همچون بیمه همگانی و حمایت از تولید داخلی را تدوین و اجرا کرد.
اما با توجه به فرصت یکماهه مجلس به دولت برای بررسی درآمدهای هدفمندی این احتمال اندک است که نحوه پرداخت یارانه نقدی ماه مرداد که تا دو هفته دیگر پرداخت می شود تغییر کند و به احتمال فراوان اصلاح پرداخت یارانه نقدی به متقاضیان در شهریورماه انجام خواهد شد.
با توجه به شناسایی 10 میلیون نفر از افراد پردرآمد جامعه و قطع یارانه نقدی این افراد و با توجه به انصراف 2 میلیون و 400 هزار نفر در ابتدای اجرای فاز دوم هدفمندی در صورت اصلاح نحوه پرداخت یارانه نقدی، دولت ماهیانه 564 میلیارد و 200 میلیون تومان در پرداخت یارانه نقدی صرفه جویی خواهد کرد.

4 دیدگاه

  1. فکر کنم جز این ده میلیون نفریم حذف بشیم اخه اطلاعات رو درست وارد کردیم
    حذف شدیم رفت
    خداحافظ یارانه
    روش حساب کرده بودیما …………………………………………….
    پس یارانه مون به خاطره ها پیوست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  2. يك چيـز بـراي من عجيب است رفيق
    انسان به رسالتش غريب است رفيق
    خالِق كه نمي خورَد فـريبِ من و تــو
    پس واي برآنكه خودفريب است رفيق!

  3. واقعا خشکسالی اصلا به ما رو نکرد اصلا تو این چندسالی که همه گفتند زمین های کشاورزی دچار خشکسالی شده ما اصلا خوشبختانه رنگ خشکسالی زمینامون ندید
    علتش هم همش به لطف خودمون بخصوص جدمون میباشد که با یک فکر بکر خشکسالی رو مهار کرد اونم اینه که اصلا زمینی نداشت که به ما برسه ماخودمون زمینی نه نداریم که به ایندگان برسه و خشکسالی رو اونا هم تاثیرمنفی بزاره !!!!!!!!!!!!!!
    یعنی با این اطلاعات که من میدم فیلسوف نشید تعجبه من برم پی اکتشافات بعدی …….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا