ديدگاههمه

تحلیلی بر عملکرد 11 ماهه شورای اسلامی شهر داریون

یوسف بذرافکن|

یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی ایران ، ایجاد شوراهای اسلامی است که از مظاهر دموکراسی و حاکمیت مردم به شمار می رود. هدف ازتشکیل این شوراها شرکت دادن مردم در اداره امور است، شوراها ریشه در فرهنگ اسلامی و تعالیم حیات بخش قرآن کریم دارد .شوراهای اسلامی شهر و روستا تا کنون علی رغم کمی و کاستی ها در بهبود وضعیت شهر ها و روستا ها ی کشور موفق عمل کرده اند ، داریون از جمله جاهای بوده است که سال ۱۳۵۸ تا کنون از شورای اسلامی برخوردار بوده است و در این دوران افراد متعددی برای خدمت به مردم داوطلب شده اند که هر چند مبرا از خطا و اشتباه نبوده اند و حتی گاهی در برخی از موارد مردم آن ها را در بوجود آمدن برخی از مشکلات از جمله آرمستان بهشت احمدی مقصر می دانند اما در مجموع عملکرد خوبی داشته اند و منشا ء خدماتی بوده اند که در سایت داریون نما توسط افراد مختلف و کاربران محترم نقد ها ی متعددی انجام داده اند که خوشبختانه هنوز در سایت موجود بوده و قابل دسترسی است اما آنچه در این تحلیل به آن می پردازیم بررسی عملکرد یازده ماه چهارمین دوره شورای اسلامی شهر داریون است .

البته حقیر بعنوان یک شهروند عادی این شهر، تحلیل خود را بیان می کنم و در این تحلیل مبنا را بر دلسوزی گذاشته و فقط خداوند یکتا را در نظر گرفته ام هرچند ممکن است کاربران و شهر وندان عزیز تحلیل و نظریات دیگری داشته باشند که آنها هم به نوبت خود محترم است.
۱-آنچه کار شورای اسلامی را در داریون بسیار دشوار کرده است ، عدم استقرار بخشداری است . که این موضوع واقعا بار سنگینی را بر دوش شورای شهر وارد می کند . در داریون هیچ مرکزی برای رفع مشکلات مختلف مردم وجود ندارد و لذا توقعات شهروندان از شورای شهر، بالاتر از توان و اختیارات شورای شهر می باشد .
۲- کمبود شدید منابع مالی و در آمد شهر داری داریون به دلیل عدم و جود کارخانه ها ، کارگاه ها و منابع در آمد زا دیگر تا حدود زیادی دست شورای شهر را می بندد .
۳- در شهر داریون بین ادارات ، نهاد ها ، ارگانها ی دولتی و غیر دولتی موجود هماهنگی و انسجام لازم وجود ندارد ولذا برخی از مصوبات شورا از ضمانت و پشتوانه ی اجرایی لازم برخودار نیست .

طی دوره ها و سالهای گذشته هیچ عکسی از جلسات شورای شهر داریون در رسانه ها منتشر نشده بود. این عکس اولین تصویر در این زمینه است.
عملکرد چهارمین دوره شورای اسلامی شهر :
هرچند هنوز مدت زیادی از فعالیت شورای شهر نمی گذرد و فرصت برای فعالیت بیشتر و جلب رضایت بیشتر مردم وجود دارد ، اما آنچه مشخص است این است که شورای شهر در همین مدت هم می توانسته بهتر عمل کند ، هرچند گاهی برخی از انتقاد ها وارد برشورا کاملا منصفانه نبوده است .

متاسفانه شورای شهر در این مدت در انعکاس فعالیتهای خود و تعامل با مردم قوی عمل نکرده است و به همین خاطر کمتر کسی از فعالیتها و برنامه های شورای شهر خبر دارد ! تا آنجایی که من همانند سایر شهروندان می دانم (ولی اطلاعاتم کامل نیست ) شورای شهر جلسات متعددی را برای پیگیری مشکلات شهر و شهروندان برگزار کرده است ، احداث آرامگاه شهدای گمنام با هزینه ی شهر داری در تپه نور الشهدا از مهمترین اقدامات شورای شهر می باشد ، هرچند ازمیزان هزینه های آن خبر ندارم .

انتخاب شهر دار جدید ، پیگیری آسفالت ادامه بلوار امام خمینی (ره ) ، پیگیری افزایش خطوط تلفن ثابت ، لکه گیری ، خط کشی و آسفالت برخی از خیابان ها و معابر ، مشارکت مالی با مجمع منتظران حضرت قائم در برگزاری جشن میلاد امام زمان (عج) ، چراغانی و نصب پرچم ، کمک به برگزاری مراسم های مذهبی و دعا ، پیگیری ایجاد شهرک صنعتی و انعکاس مشکلات و نارسایی های موجود در شهر
( متا سفانه از جزئیات آن خبر ندارم) از جمله فعالیتهای شورای شهر در یازده ماه گذشته است . آنچه می توان به آن اضافه کرد این است که اعضای شورای شهراز جوانان و فرزندان ما و شهر وندان همین شهر هستند و باید آنها را در حل مشکلات یاری نموده و فقط به انتقاد اکتفا نکرده و به ارائه راه حل و کمک فکری به آنها پرداخت و فراموش ننمود که این شهر متعلق به همه است و مشکلات آن هم متعلق به همگان است ، حال این سئوال پیش می آید که چرا خیلی از مردم برای عضویت در شورا و شرکت در انتخابات داوطلب نمی شوند ؟
راه حل های برون رفت شورای اسلامی شهر از مشکلات :
قدر مسلم هنوز هم راه برای فعال تر شدن شورا باز است و سه سال دیگر از فرصت شورای چهارم باقی مانده است .اگر اعضای محترم شورای اسلامی شهر با اتکا به خداوند متعال از خرد جمعی، مشاوره و جلسه با شهر وندان و متعمدین محلی بیشتر استفاده کند می تواند برمشکلات فعلی تا حدود زیادی فائق آید . شورای شهر نباید در را برروی خبرنگار داریون نما بعنوان تنها رسانه موجود داریون ببند و از انتشار اخبار و رویدادهای شورا واهمه داشته باشد . مردم بعنوان کسانی که اعضای شورا را انتخاب کرده اند باید در جریان مشکلات بر سر راه شورا باشند و باید مشکلات و فعا لیتهای انجام شده راصادقانه با آنها در میان گذاشت و از آنان راه حل خواسته شود . شورای اسلامی شهر باید جلسات صمیمانه خود را با نهادها و ارگان ها حتی با حضور مردم افزایش دهد .
بیان چند پیشنهاد :
۱-برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و ارائه فعالیتهای انجام شده به مردم
۲- برگزاری جلسات مشترک با مسئولین محلی ؛ معتمدین ؛ صاحبان تجربه ، روحانیت معظم و مذهبیون ، فرهنگیان ، تحصیل کردگان و سایر اقشار مردم
۳- تقویت و افزایش فعا لیت های فرهنگی و تعامل بیشتر با همه ی متولین فرهنگی از جمله ستاد و دفتر نماز جمعه ، کانون های فرهنگی و هنری ، آموزش و پرورش
۴-تشکیل شورا یاران و هیت امنا ها ی متعدد و استفاده از تمام ظرفیت ها موجود ماندد اصحاب مساجد ، حسینه ها ، هئیت های مذهبی وبسیجیان
به امید موفقیت روز افزون همه خدمتگذاران صدیق مردم

5 دیدگاه

  1. چقدر زیبا می فرمایند جناب بذرافکن !!!!
    شورای سوم با آن همه خدمت و کار از نظر شما هیچ گلی به سر مردم نزد!!
    چطور الان همه مشکلات وکم کاری های شورای جدید را به نداشتن بخشداری و اختیارات ناکافی و…. نسبت می دهید !! جالب است . چون تعدادی از اعضای جدید رو شما پیش انداختید برای شورا شدن .
    ای کاش قبل از نوشتن این متن ، مطالب قبلی خود توی همین سایت درباره شورای سوم را مرور می کردید یا برادر!!

  2. سلام علیکم : آقا سیاوش ، شما هم شجاعانه با اسم واقعی نظر بدهید ، تا جواب بدهم ، البته مساله انتصاب آن آقا را همه خبر دارند ، بگذارید آتش بس رعایت شود .

  3. باسلام ، ادعای آقا سیاوش در مورد پیش انداختن تعدادی از اعضای جدید شورا از مظاهر توهین و اتهام است ، تعجب می کنم که داریون نما آن را درج کرده است ! این حرف شما یک تهمت به من است و یک توهین به اعضای شورای شهر و توهین بزرگ تر به شعور شهروندان عزیز است ، از طرف دیگر اینکه مردم به اعضای جدید شورا اعتماد کرده اند و رای داده اند چه چیزی را ثابت می کند ؟ آیا من در جایگاهی بوده ام که مردم را مجبور کنم به افردای خاص رای بدهند!اگر شما ادعای دارید می خواستید در میدان رقابت انتخاباتی وارد می شدید و ثابت می کردید !حالا چه شده که به شما برخورد کرده است ؟

  4. سلام جناب بذرافکن ناراحت نشوید کاملا آشکار است که انتقادات شما از شورای قبل بسیار بی مهابا و گزنده بود وبیشتر بخاطر مسائل قبل از انتخابات بودونه منصفانه ، درمواردی که شما به عنوان عملکرد یکساله شورای چهارم عنوان کردید چه اقدام عملی وقابل ذکری بوده که شما از آن دفاع … می کنید ، نیک می دانید که اگر افراد لایق تر وازجمله خود شما کاندید می شدید بسیاری از اعضا کنونی حتی بین ده نفر اول هم نبودند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا