گزارشهمه

سابقه آموزش و پرورش در منطقه داریون/شما هم همکاری کنید

یوسف بذرافکن|

بعنوان یک فرهنگی دوست دارم اطلاعات جامعی از سابقه آموزش و پرورش در منطقه داریون کسب کنم . لذا تحقیقات خود را با پرس و جو از بزرگ تر ها و بررسی مدارک موجود شروع کردم که حاصل آن را به کاربران محترم سایت تقدیم می کنم .

البته هنوز تحقیقات من کامل نشده است و از کاربران گرامی و فرهنگیان عزیز برای کامل شدن تحقیقات استمداد می طلبم . آنچه مسلم است قبل از سال ۱۳۲۹و تاسیس دبستان حقیقت جو توسط مرحوم کربلایی تیمور حقیقت جو سواد آموزی در منازل انجام می شده است و تعداد اندکی از مردم شرایط تحصیل را پیدا می کرده اند اما تاسیس این دبستان باعث فراگیر شدن آموزش و پرورش نوین گردید تحقیات نشان می دهد با تاسیس این دبستان تعدادی از نوجوانان دوازده یا سیزده ساله فرصت پیدا می کنند در کلاس اول ابتدایی ثبت نام کنند .

بنابر تحقیقات اولین مهر موجود از مدرسه داریون عنوان مدرسه دولتی تاسیس ۱۳۳۱نوشته شده است . ازنام اولین مدیر این مدرسه اطلاعات کاملی در دست نیست اما گویا در سال ۱۳۳۵فردی به نام آقای رودکی مدیر این مدرسه بوده است در سال های ۱۳۳۹تا ۱۳۴۲ آقای عبداله درودچی مدیر مدرسه بوده است که در سال ۱۳۴۳ جای خود را به آقای قاسم شریف جعفری می دهد بعد از ایشان آقای محسن محمد علی زاده مدیر مدرسه می شود .

dabestan

آقای عوض آل موسی فرزند اکرم اولین مدیر بومی داریون است که در سال ۱۳۴۵مدیر مدرسه می شود . این مدیر لایق و توانای داریونی تا سال ۱۳۴۸مدیریت دبستان را برعهده داشته است و بعد از ایشان آقای معرفی جهرمی ، خانم مه رخ مستغنی ،آقای علی نقی علی آبادی وآقای فرزدقی از جمله مدیران مدرسه داریون بوده اند .

ظاهرا در سال ۱۳۵۴تا ۱۳۵۸مدیریت مدرسه برعهده آقای سیدجلال حیدری پور بوده است . نکته مهم آنکه داریون علاوه براین مدرسه در سال ۱۳۴۹صاحب یک دیگر می شود بنام مدرسه دولتی هدایت ، این دبستان بعد انقلاب بنام هجرت تغییر نام پیدا می کند . آقایان علمدار بهمن پور ، عباداله قلندری و مرحوم قاسم کاشفی از جمله مدیرانی بوده اند که پس از انقلاب چندین سال متوالی مدیریت دبستان حقیقت جو ۱و۲ و هجرت داریون را برعهده داشته اند .

ظاهرا دبستان عشایری داریون اولین دبستانی بوده است که بعد از انقلاب در داریون تاسیس شده است که بعدها بنام دبستان شهداء تغییر نام پیدا می کند، بعد از آن دبستان شهید اسداله شکوهی تاسیس می شود .

البته در مورد اولین دبستان دخترانه داریون هنوز تحقیق نکرده ام .اگر همکاران گرامی مساعدت نمایند در مورد اولین مدرسه راهنمایی و دبیرستان داریون هم می توان تحقیق کرد .

بنابر تحقیقات در سال ۱۳۲۹دبستانی با عنوان دبستان دولتی عشایری طایفه عبدالهی ایزدخواست شهرستان ۵۲ وجود داشته است و مدیریت آن برعهده آقای سید جواد سجادی بوده است .

در دودج دبستانی وجود داشته که از سال تاسیس آن اطلاعی کسب نکرده ام اما در سال ۱۳۴۰مدیریت این مدرسه برعهده آقای مهدی ایزد نگهدار بوده است . آموزش و پرورش داریون بسیار گسترده بوده است و سابقه نمایندگی آموزش و پرورش داریون به سال ۱۳۴۲می رسد .

در سال ۱۳۴۳ دبستان فتوح آباد داریون با مدیریت آقای علی اصغر لیاقت زیر نظر داریون اداره می شده است همچنین در سال ۱۳۵۰دبستان نوبنیاد خیر آباد داریون به مدیریت آقایان عنایت اله موسوی وجوادی ،جزء آموزش و پرورش داریون بوده است .دبستانی به نام کورش منصور آباد وجود داشته است که آن هم زیر نظر آموزش و پرورش داریون اداره می شده است .

برای تکمیل این تحقیقات منتظر نظریات و اطلاعات تکمیلی کاربران هستم.

slides

4 دیدگاه

  1. درود بر شما جناب بذرافکن….بسیار زیبا نگاشته اید…از زحمات شما دوست و همکار گرانسنگ و استاد بزرگوار سپاسگزارم…شادزی ..مهر افزون

  2. در مورد فرتور پیوست(عکس) عرض کنم که این عکس در سال 1363 توسط دایی ام مرحوم قاسم کاشفی گرفته شده است. ان موقع نام این مدرسه هجرت بود .همان مدرسه ای که اکنون شورای حل اختلاف داریون در انجا مستقر است.بنده در ان موقع کلاس اول دبستان بودم.نفر اول در صف نخست بنده می باشم. این عکس اکنون در البوم شخصی من می باشد و قبلا برای داریون نما ارسال کردم.
    درود بر شما که خاطرات را زنده کردید
    یک ایران سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا