ديدگاه

به مناسبت روز جهانی مساجد/داریون فقط یک مسجد دارد!

یوسف بذرافکن|
بیست و یکم اوت هر سال که مصادف با ۳۱ مرداد است، روز جهانی مساجد نامگذاری شده است. در سال ۱۳۴۸ در چنین روزی مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد.

کعبه نخستین خانه‎توحید و یکتا پرستی و اولین جایگاهی است که برای پرستش خدای یگانه ساخته شده است.
مسجدالأقصی در اسلام، دومین مسجد به شمار می‌آید و از نظر درجه اهمیت، پس از مسجدالحرام و مسجد‌النبی قرار می‌گیرد. از آنجا که مسجدالأقصی قبله اول مسلمانان بوده، نزد آنان از جایگاهی والا برخوردار است.

masjedghaem3
مسجد در اسلام، قلب تپنده حیات این دین حنیف و جایگاه پیوند آسمان و زمین است، و انسان به عنوان اشرف مخلوقات در آن رشد و تکامل می‌یابد

.نخستین اقدام پیامبراکرم (ص) پس از هجرت به مدینه ساختن مسجد بود و همین موضوع نشان دهنده اهمیت مسجد در اسلام است . مسجد نه تنها مکان عبادت و نماز بلکه مکانی برای تمام فعالیت های فرهنگی ،اجتماعی است .

تعداد مساجد شاخصی برای رشد فرهنگی محسوب می شود . برخی به غلط می گویند ابتدا باید نماز خوان تربیت کرد و بعد از آن مسجد بسازیم . در پاسخ باید گفت این مساجد هستند که نماز خوان و مومن تربیت می کنند .

وقتی پدر و مادر فرزندان خود را به مسجد می آورند از همان کودکی زمینه آشنایی آنها را با نماز و سایر عبادات آشنا می کنند . همان طور که گفته شد مساجد فقط جای نماز نیست در همین مساجد می توان قرآن ، احکام و سایر آموزه های دینی را به کودکان و نوجوانان آموخت .یادم هست که شهید بزرگوار حاج شیر علی سلطانی در سنه پنجاه ازشیراز به داریون می آمد و در مسجد حاجی جانقلی کودکان و نوجوانان را با تعالیم دینی آشنا می کرد به انها قران و حدیث می آموخت و حتی قسمتی از مسجد را به کتابخانه تبدیل نموده بود و با پول خودش برای کتابخانه کتاب تهیه کرده بود و از جیب خودش برای بچه ها هدیه می خرید .

در سال ۱۳۲۷ داریون دارای مسجد بوده است ولی متاسفانه اکنون هم فقط یک مسجد دارد . خوشبختانه با همت مردم مومن و هیئت امنا مسجد حاجی جانقلی در حال باز سازی است ولی هنوز مسجد جامع داریون معروف به مسجد سید عباس همچنان مخروبه است . در جنب شهر داری داریون نیز زمینی برای ساخت مسجد وقف شده است که این زمین هم در حال حاضر به شکل یک گودال بزرگ دیده می شود .
مساجد کشور در طول ۳۷ سال گذشته که از پیروزی انقلاب می گذرد حدود ۸ / ۲ برابر شده است و از ۲۵ هزار مسجد در سال ۱۳۵۷ به ۷۲ هزار مسجد رسیده است ولی این عدد به اعتقاد کارشناسان با افزایش جمعیت و باتوجه به اهداف انقلاب اسلامی چندان متناسب نبوده است.
برای شیعیان در ایران به ازای تقریبا هر ۱۱۰۰ نفر یک مسجد وجود دارد و این رقم برای مساجد اهل سنت تقریبا به ازای هر ۵۰۰ نفر یک مسجد است.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا