ديدگاههمه

نخبگان مان، داریون را فراموش کرده اند یا ما نخبگان مان را !؟

جلیل زارع

آرزو می کنم میوه های پر بار زادگاهمان به گاه به بار نشستن، نصیب مردم فهیم و آگاه و در عین حالا مظلوم و محروم از داشتن های زادگاهمان هم بشود.
برای نمونه هنر نویسندگی در قالب های گوناگون ادب، از نظم تا نثر؛ تا به حال حرکتی جدی از هیچ … – نه ! هیچ، اصلا واژه خوبی نیست ! … از اغلب نهادها و ارگان های ادبی و فرهنگی و … از آنان که دستی بر آتش خدمت دارند در زادگاه فراموش شده امان نه دیده و نه شنیده ام.
از حق نمی توان گذشت، گه گاه به بهانه های مختلف حرکت های خود جوشی صورت گرفته ولی اگر نگوییم در نطفه خفه شده و باز نگوییم ابتر مانده، به بار ننشستنش که دیگر اظهرالشمس است و آفتاب آمد دلیل آفتاب !
و این در حالی است که هستند ادبا و علما و اهل فن و هنرمندان داریونی که سرشان درد می کند برای همان که زمانی اسمش خدمت صادقانه و خالصانه بود و حالا شده است باری به هر جهت !
کی و کجا دستی بر آتش داشتگان زادگاهمان زمینه را فراهم کرده اند و پشت بندش – اگر نگوییم چوب لای چرخ گذاشتن – دست کم، بدعهدی هایی نبوده است که نخبگان ما دست روی دست گذاشته باشند بر فراموشی مردم خوب زادگاهمان ! ؟
هر چند این هم دلیلی محکم و محکمه پسند برای فراموشی نیست ولی چند بار دعوت شده اند برای آموزش جوانانمان و یا تشکیل انجمنی، چیزی، و یا همان انتقال تجربه و یا هر خدمت دیگری… ، که نیامده اند !؟ شاید هم شده اند و من نمی دانم. خب بگویید من هم بدانم. !
حرف و درد این است عزیزان ! درد که عیان است و چه حاجت به بیان، درمان کجاست !؟ خودتان که بهتر از این حقیر سراپا تقصیر می دانید! کم نبوده است و نیست از این مشت نمونه ی خروارها !
!
بگذریم… حرف زیاد است و درد دل بسیار ! حرف هم حرف می آورد ! نمی آورد ؟ کاش می شد اصلا حرفش را نزد مثل خیلی ها که حرفش را نمی زنند و دست می گذارند روی کلاه خودشان که باد نبرد ! ولی نمی شود، عزیز ! می شود ؟
اما چه فایده وقتی گوشی برای شنیدن و چشمی برای دیدن نیست !
بیش از این سرتان را درد نیاورم که خودتان از من مطلع ترید و خون دل خوردنتان هم بیش تر. شاید تا همین اندازه هم زیاده گویی باشد که : “در خانه اگر کس است، یک حرف بس است ! ” و این طوری هاست عزیز !
باقی بقایتان ….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا