اخباردفترچه خاطراتهمه

نگاهی به آیین های محرم در داریون

یوسف بذرافکن

حسین علیه السلام نوری که هرگز خاموش نمی شود :پرچمی که در سال 61 هجری در عاشورا به دست حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام بر افراشته شده و بدست علمدار کربلا رسید هرگز بر زمین نخواهد افتاد .

قال رسول الله صلی علیه وآله و سلم :
ان لقتل الحسین علیه السلام حراره فی قلوب المؤمنین لا تبرد ابدا.
پیامبر (ص) فرمود: برای شهادت حسین علیه السلام، حرارت و گرمایی در دلهای مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی شود.

عزاداری مردم داریون :
مراسم عزاداری ماه محرم و شهادت امام حسین علیه السلام همیشه در داریون با شکوه برگزار می شده است . برای آشنایی نسل جوان با چگونگی برگزاری مراسم ماه محرم در قبل پیروزی انقلاب اسلامی ، به بررسی چگونگی برگزاری این مراسم خواهیم پرداخت .
اخلاص مردم :
مراسم عزاداری سرو شهیدان عالم و یاران وفا دارش با اخلاص وبدون ریا و تجملات در داریون برگزار می شد . اعتقاد مردم زلال و بی غل و غش بود به گونه ای که مردم پارچه های علم های امام حسین علیه السلام را برای تبرک به منزل می بردند . مراسم فقط به شکل سینه زنی بود و از طبل و زنجیر زنی و بلندگوهای قوی خبری نبود .
نذورات : نذورات مردم در آن زمان به مقداری قند یا چای بود که نذر مراسم عزای امام حسین علیه السلام می شد . مردم قند و چای را به مرحوم سید عباس رضایی که بانی عزای امام حسین (ع) بود تحویل می دادند تا در مراسم عزاداری ماه محرم که ابتدا در مسجد جامع برگزارمی شد صرف شود . بعدها مسجد مرحوم حاجی جانقلی که به مسجد پشت قلعه معروف بود تاسیس شد و عزاداری در این دو مسجد برگزار می شد . بانی اصلی مراسم مسجد حاجی جانقلی مرحوم حاج حسن اسدی بود .مرحوم برجی مرادپور با دولوچه به عزاداران آب می داد و مرحوم سید فرج فرهادی چای دم می کرد .

امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا