اخبارفرهنگ مردم داریون

فرهنگ مردم داریون / قسمت یکصد و دوازدهم: مردم داریون و دفاع مقدس

در مجموع 57 شهید، 115 جانباز، 11 آزاده و 4 مفقود الاثر، حاصل رشادت های دهستان داریون در جریان جنگ تحمیلی است که برگ زرینی بر افتخارات مردم این دیار خواهد بود1.

به کوشش: جلیل زارع

گرچه دوره ی مورد نظر ما در این پژوهش از آغاز شکل گیری داریون تا انقلاب اسلامی 1357 است، نگاهی گذرا به نقش مردم داریون در مهم ترین رویداد اوایل انقلاب اسلامی یعنی جنگ تحمیلی و دفاع دلاورانه ی مردم از دین و خاک ایران اسلامی، ما را بیش تر با روحیات آنان آشنا می کند.
با یورش ارتش متجاوز عراق و اشغال بخش هایی از کشورمان، در این جا نیز – همچون دیگر شهرها و روستاهای ایران زمین – روحیه ی دفاع از میهن در پیر و جوان اوج گرفت. کم تر کسی بود که اخبار جنگ را دنبال نکند. رادیوی ایران از مقاومت رزمندگان اسلام می گفت و بی بی سی از پیشروی گسترده ی نیروهای عراقی خبر می داد. این خبرها هنگامی که با فراخوانی نیروهای مردمی برای دفاع از کشور و کمک به رزمندگان اسلام همراه می شد جنب و جوش شگفتی در بین مردم پدید می آورد و آن ها را برمی انگیخت که یاور رزمندگان باشند.
جهاد سازندگی که تازه تشکیل شده بود و پایگاه مقاومت بسیج، دو نهاد فعال در زمینه ی ساماندهی کمک های مردمی و آموزش و اعزام نیروها به شمار می آمدند. پایگاه مقاومت از مخلص ترین افراد تشکیل شده بود. کسانی که جز رضای خدا و دفاع از دین و کشور به چیزی نمی اندیشیدند، پس از آموزش های مقدماتی در پایگاه بسیج و آشنا شدن با فنون نظامی، دوره های آموزشی فشرده ای در مراکز آموزشی سپاه می دیدند و راهی جبه های نبرد می شدند. در این جان فشانی های خالصانه برخی به فیض شهادت نایل شدند و پیکر پاکشان بر موج دست های مردم تا جوار امام زاده ابراهیم (ع) تشییع شد. جایی که با افزونی این لاله های خونین کفن، گلزار شهدا نام گرفت و به گونه ای از قبرستان عادی جدا شد و قداست خاصی پیدا کرد.
در این گلزار، بیش از چهل شهید آرمیدند که نامشان زینت بخش نام داریون و این کتاب گردید: نادر خوش نژاد، علی بذرافکن، بهرام یوسفی، کورش قنبری، حسین قنبری، رحیم رحیم خانلی، موسی رستمی، سهراب خسروی، غلامرضا پسندیده، صفرقلی حسینی، محمود زارع، عبدالرحمان زالی، غلامرضا زارع، امرالله آتش آب پرور، جهان بخش ابیوردی، سبزعلی زارع، غلامرضا برزگر، حسین زارعی، علی باز زارعی، حسینقلی مردانه، مهدی بذرافکن، سید حسن زارعی، گودرز عابدی، حسین لطفی، جمشید عسکری، مهیار ظهرابی، محمود مقتدر، محمد امیری، داراب صابر، محمد پوشیمن، غلامعلی کشاورز، کوروش هوشمند، مجید زیخانی، منوچهر کشاورزی، الماس زارع، سلیمان کشاورز، مهیار زارعی دودجی، هاشم شعبانی، قاسم کشاورزی، ولی الله نوروزی، ذوالفقار شیدایی، سید ابوطالب حسینی، علی ناز کاظمی، اسدالله شکوهی، مهدی قلی ارجی، دیندارآقا کشاورزی و …
در مجموع 57 شهید، 115 جانباز، 11 آزاده و 4 مفقود الاثر، حاصل رشادت های دهستان داریون در جریان جنگ تحمیلی است که برگ زرینی بر افتخارات مردم این دیار خواهد بود1.
افزون بر رشادت ها و جان فشانی ها، کمک های نقدی و غیرنقدی مردم قابل توجه است: 78634200 ریال وجه نقد، 43620 کیلوگرم گندم، 28 تن نان تیری، 80 تن سیب زمینی و 120 کامیون از سایر اقلام. از دیگر مشارکت های مردم داریون می توان از اهدای 4 دستگاه آمبولانس، 2 دستگاه کمپرسی، 2 دستگاه خودروی نیسان و 2 دستگاه خودروی تویاتا نام برد. اعزام 821 کمپرسی به همراه راننده از دیگر موارد پشتیبانی های مردمی دهستان داریون در هشت سال دفاع مقدس است که نشانگر همت والای مردم داریون در پاسداری از دین و آب و خاک ایران اسلامی است2.
• پانوشت:
1- به نقل از جلیل زارع:
• البته تا کنون پیکر پاک و مطهر برخی از این مفقود الاثرها مثل کوروش زارع، باباجان عابدی و خدارحم گل آور که یا در تفحص و جست و جوها یافت شد و یا بی خبر و ناشناخته جای دیگری از سرزمین ایران دفن شده بودند یافت شده و در گلزار شهدای داریون آرمیده و یا یادبودی قبر مانند از آن ها در این گلزار بنا شده است.
• پیکر مطهر شهید خدارحم گل آور در سال 1393 تفحص شد. در سال 1396 از اعضای خانواده شهید گل آور آزمایش دی ان ای انجام شد که پاسخ این آزمایش مثبت اعلام گردید.
پیکر شهید خدارحم گل آور که در زمان شهادت کمتر از 26 سال سن داشته، به عنوان شهید گمنام در استان خراسان شمالی ، شهرستان جاجرم در شهر «سنخواست» به خاک سپرده شده است.
• پیکر پاک شهید باباجان عابدی نیز پس از 32 سال چشم انتظاری، کشف و در یکم مهرماه سال 1399 در گلزار شهدای داریون آرام گرفت.
• خانواده شهید کوروش زارع نیز پس از هفت سال چشم انتظاری بعد از درگذشت مادر شهید از سرنوشت عزیز دلبندشان مطلع شدند. این شهید بزرگوار، شب نوزدهم دی ماه 1365 در عملیات کربلای 5 شهید می شود و چون پلاک نداشته و شناسایی نمی شود در بهشت زهرای تهران دفن می شود که قبرگونه ای نیز به رسم زنده نگه داشتن یاد این شهید والامقام در گلزار شهدای داریون بنا شده است.
• شهید امامعلی بذرافکن نیز در حادثه ی آتش سوزی سینما رکس آبادان در اوایل انقلاب اسلامی به شهادت رسید.
• خانواده جاوید الاثر بختیار شرفی نیز همچنان چشم انتظار عزیز سفرکرده اشان هستند.
2- اطلاعات آماری بر اساس اسناد و مدارک از آقای یدالله بذرافکن مسئول جهاد سازندگی داریون در زمان جنگ جمع آوری شده است.

• برگرفته از کتاب “فرهنگ مردم داریون”، نگارش و پژوهش: جلال بذرافکن
• ادامه دارد … (قسمت بعد: واژه نامه کلمات و اصطلاحات داریونی)

امتیاز کاربران: 4.1 ( 1 رای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا