گفت و گو

هر آنچه درباره پليس فتا نمي دانستيد

سرهنگ حسینی رییس پلیس فتا فارس در گفت و گو يي به نکات مهمی درباره جرایم رایانه ای و کارکرد پلیس سایبری اشاره کرده که در ادامه  می خوانید.

پليس فتا چه زماني تشكيل شد؟

پليس فتا دربهمن ماه سال 1389 در پي مصوبه مجلس شوراي اسلامي در ناجا تشكيل شد. علت تشكيل پليس فتا به عنوان يك پليس مستقل ، گستردگي جرايم در حوزه جرايم رايانه اي بوده كه مي طلبد اين پليس يك پليس مستقل و علمي باشد كه بتواند به اين جرايم در فضاي مجازي رسيدگي كند.

قانون مجازات جرايم رايانه اي

متعادل ترين مجازاتي كه در اين قانون براي مجرمان در نظر گرفته شده 91 روز تا دو سال حبس و 5 تا 40 ميليون ريال جريمه نقدي است.

فيشينگ چيست؟

مهم ترين خطراتي كه براي جوان هاي ما در فضاي مجازي وجود دارد گرفتار شدن در دام گروه هاي ضد اجتماعي و ضد دولتي ، گرفتار شدن در دام كلاهبرداران اينترنتي ، خطر گرفتار شدن در دام گروه هاي شيطان پرست و دين ستيز و همچنين خطر فيشينگ است.

فيشينگ در اينجا به معني کپي همانندسازي از يك صفحه اينترنت است. معمولاً فيشينگ ها در ارتباط با درگاه بانك ها انجام مي شود.

مجرمان مي آيند و مثلاً صفحه پرداخت بانك ها را همانندسازي مي كنند. كاربران وارد اين صفحات فيشينگ مي شوند و پرداخت هايشان را هم انجام مي دهند.

اما در واقع آن پرداخت ها به مقصد اصلي كه بانك باشد ، نمي رسد.

بيشترين مجرمين ؛ 15 تا 25 سال!

بيشتر متهمين و كساني كه به خصوص در فضاي مجازي مرتكب جرم مي شوند افراد بين 15 تا 25 سال هستند. به هر حال اين جوان ها هستند كه با انرژي و وقت زياد وارد اين فضاها مي شوند.

به عنوان مثال ما يك متهم داشتيم كه مي گفت در شبانه روز 18 ساعت مشغول كار با رايانه ام هستم و در فضاي اينترنت گشت و گذار مي كنم. يكي از كارهايي كه اين متهم و در اصل هكر انجام داده بود ، هك ADSL 1500 نفر از همشهريان بود. اين متهم با اين كار خود از شارژ دانلود آنها استفاده كرده بود. به همين دليل از همشهريان عزيز مي خواهيم يوزر  و پسورد مناسب براي ADSL خود برگزينند.

ما يك پرونده مهمي كه امسال داشتيم دستگيري هكرهاي يك شركت مخابراتي بزرگ بود كه هكرها با استفاده از نرم افزارهاي خاص وارد شبكه اين شركت مخابراتي بزرگ كشور شده و از آنجا به اطلاعات اصلي شركت دست پيدا كرده بودند كه البته توسط پليس فتا استان فارس دستگير و تحويل مقامات قضايي شدند.

نكته مهم براي فارغ التحصيلان كارشناسي ارشد و دكتري

يك نكته مهم كه بايد خدمت فارغ التحصيلان كارشناسي ارشد و دكتري رشته هاي فناوري اطلاعات ، كامپيوتر و زبان انگليسي عرض كنم اين است كه پليس فتا استان فارس از طرح هاي علمي آنان استقبال مي كند و اين عزيزان در قبال طرح هايي كه به ما ارائه مي دهند ، مي توانند از كسر خدمت سربازي برخوردار شوند.

هكرهاي كلاه سياه!

ما همه هكرها را بد نمي دانيم.بعضي هكرها هستند كه به جهت حفظ امنيت سيستم خودشان به سيستم هاي ديگر وارد مي شوند ، بدون آن كه اخلالي در سيستم ها و داده هاي ديگران ايجاد كنند ولي هكرهاي متخلفي كه مدنظر ما هستند هكرهايي هستند كه در سيستم ها اخلال ايجاد مي كنند ، سرقت داده ها انجام مي دهند كه اين دسته از هكرها را هكرهاي متخلف يا «كلاه سياه» مي ناميم.

اقدامات جديد براي نظارت بر كافي نت ها

درباره نظارت بر كافي نت ها اقدامات جديدي انجام شده است. برابر مصوبه شوراي عالي اصناف ، ارائه دهندگان اينترنت و خدمات رايانه اي و كافي نت ها بايد جهت دريافت اخذ پروانه و مجوز كار تاييديه پليس فتا را داشته باشند.

ما برنامه اي را از حدود يك ماه پيش آغاز كرده ايم تا كافي نت ها را ساماندهي و سازماندهي كنيم. بدين صورت كه كافي نت هاي مجاز و غيرمجاز را شناسايي كرده ايم و اكنون در حال ساماندهي آنان هستيم تا اگر جرمي در هر يك از اين كافي نت ها رخ داد ، بتوانيم به راحتي در جهت احقاق حق مردم وارد عمل شويم.

فلش مموري را دسته كليد نكنيد!

مورد مهم ديگر كه بايد بيان كنم و ظاهراً در جامعه هم مد شده و بعضي افراد هم اين كار را انجام مي دهند ، استفاده از فلش مموري به عنوان دسته كليد است.

ما پرونده هاي مختلفي داشته ايم كه سارق با سرقت فلش مموري و استفاده از اطلاعات شخصي و خانوادگي دست به اخاذي مي زند. در اين صورت هم از آن شخصي كه سرقت شده هتك حيثيت و آبرو مي شود و هم اين كه از لحاظ مالي هم متضررمي شود.

25 ميليون كاربر فعال

در كشورمان حدود 37 ميليون نفر كاربر اينترنت داريم كه از اين تعداد 25 ميليون نفر فعال هستند.

جالب اين است كه از اين لحاظ ايران در خاورميانه مقام اول را داراست. ضمن آن كه بايد اعلام كنم ضريب نفوذ اينترنت در كشور ما بالاي 50 درصد اعلام شده است.

متن كامل اين گفت و گو را مي توانيد اينجا بخوانيد.

2 دیدگاه

  1. تنها نکته جالب عکس یک جوان خوشتیپ بود لطفا اگه شماره ای از ایشون دارید در اختیار من قرار دهید

  2. با سلام
    لازم شد که درباره استفاده همشهریان عزیز از اینترنت توضیحاتی رو بدم
    1- اگر لازم شد که از طریق سایت اقدام به خرید شارژ تلفن همراه کنید سعی کنید همیشه از سایت های معتبر اقدام به خرید کنید (سایت همراه اول وایرانسل) البته تا جای که میتوانید اینترنتی خرید نکنید
    2-به هیچ وجه از سایت های فروشگاهی و شاپینگ ها خرید نکنید

    3- اگر کارهای بانکی تان را ازطریق اینترنت انجام میدهید حتما آدرس اینترنتی بانک یا درگاه اینترنتی بانک را که اصولا در سایت همان بانک به آن اشاره شده است را با آدرسی که در قسمت نوار آدرس مرورگرتان در زمان ورود به آن حک میشود چک کنید وتمامی حروف آن را با آدرس اصلی مقایسه کنید چرا که بیشتر هکرها آدرس درگاه بانک هارا هک میکنندوتنها تفاوت این آدرس ها در بعضی از حروف انگلیسی میباشد وشخصی که وارد این سایت ها میشود مثلا برای انتقال وجه به حساب شخصی دیگر به خیال اینکه این درگاه امن میباشد کلیه اطلاعات کارت عابر خود را وارد میکند وبی خبر از همه جا این اطلاعات برای هکر کپی میشود وهکرنیز بدون داشتن کارت عابر بانک شخص فقط با داشتن شماره کارت .رمز دوم وCVV(شماره چهار رقمی پشت کارت)اقدام به خرید اینترنتی میکندبعض از مواقع مشاهد شده که هکرها با رسال ایمیل به اشخاص تحت عنوان “شارژ مجانی یا VPN مجانی”به همراه لینک آدرس هک شده درگاه بانک از اشخاص کلاهبرداری میکنند وتا پلیس فتا بخواهد هکر را دستگیر کند 2 تا3 سال طول میکشد

    4-اگر از رمز دوم عابر بانک تان نیز استفاده میکنید حتما هرهفته رمز را تعویض کنید
    5- در خرید های که از فروشگاها ومغازه ها میکنیدهمیشه خودتان از دستگاهای POS(کارت خوان های موجود در فروشگاهها)استفاده کنید نه فروشنده
    6- ایمل های که تحت عنوان ” شما برنده سایت ما شده اید” میباشند وبرایتان ارسال شده است را به هیچ وجه باز نکنید ویا کلا ایملهای ناشناس را باز نکنید
    7-اگر جنسی را از فروشگاهای اینترنتی خرید کردید و قرار شد که وجه آن را به مامور پست بدهید حتما مامور پست را راضی کنید که اول جنس درون پاکت را رویت وتست کنید وسپس وجه آنرا بپردازید. بعضی از مواقع مشاهده شده که کالای داخل پاکت پستی با کالای که در سایت خریداری کرده اید زمین تا آسمان متفاوت بوده است
    8-درآخر سعی کنید همیشه در انتخاب رمز حساسیت خاصی به خرج دهید وهمیشه رمزهای اینترنتی راحساس به حروف کوچک وبزرگ و اعداد بسازید
    با تشکر جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا