دودج

گزارش عيدانه داريون نما از روستاي دودج/از مزارع زيباي گندم تا دشت سرسبز دودج

گزارش و عكس:علي مختاري/

عید نوروز یکی از اعیادبزرگ و کهن ایرانی ها نزد مردم خونگرم دودج با شور شعف زیادی برگزار می شود.

 هرساله مردم این روستاي قدیمی طبق سنتهای گذشتگان خود به دید و بازدید از یکدیگر می پردازند وبا روبوسی کردن و ابراز خوشحالی ، از حال و هوای همدیگر با خبر می شوند.

در این روزها  ورود دودجی های مقیم شیراز هم حال و هوای خاصی به این روستا می بخشد طوری که جمعیت این روستا خصوصا در روزهاي اول عيد نوروز به چندین برابر  افزایش پیدا می کند.

با فرا رسیدن فروردین ماه ،از مزارع گندم و دشت سر سبز دودج ،بوی سبزه مشام هر رهگذری را نوازش می کند طوری که نشستن در کنار این گندم زارها خاطره انگيزمي شود.

عید نوروز فقط مختص انسانها نیست ،بلکه با فرار رسیدن بهار دل انگیز،پرستوها هم با صدای دلنواز خود از راه می رسند و با سرعت هر چه تمام تر با شل (گل آب خورده )شروع به فعالیت و ساخت لانه می کنند.

به بهانه نزديك شدن به عيد نوروز  خبرنگارسايت داریون نما در دودج با  چند نفراز مردم اين روستا  در مورد حال و هواي عید نوروز و رسومات آن در دودج گفت و گویی انجام داده که در ادامه مي آيد .

انتخاب اول ما معمولا از افرادی سالخورده و با تجربه هستند. چون هم خوب حرف می زنند و هم آداب و سنن قدیمی ها را بهتر یاد آوری می کنند.

گنجعلی زارعی در گفت وگو با داریون نما اظهار امیدواری کرد که سال 91سال خوبی برای تمام ایرانی ها خصوصا مردم زحمتکش دودج باشد.

وی در ادامه صحبتهایش افزود: ما باید در سال جدید کدورتها و ناراحتی هایی که از همدیگر داریم را کناربگذاریم .

خانم زارعی نيز که  با داشتن کهولت سن قبراق و سر حال نشان می دهد هم به پرسش هاي ما پاسخ داد و با لحنی شیوا و زبانی منحصر به فرد  بیان داشت : عید نوروز، عید بزرگ ما ایرانی ها است که از گذشتگان خود به ارث برده و باید سعی کنیم آنرا حفظ کرده و به آیندگان منتقل کنیم .

وي در ادامه صحبتهایش ، از فرزندان خود که مقیم شیراز هستند گله کرد و گفت :دو پسر و  دو دختر دارم اما آنها به من سرکشی نمی کنند . توقع زیادی ازآنها ندارم فقط از آنها خواهش می کنم که درايام عید به من سر بزنند تا لااقل از حالشان با خبر شوم.

مجید زارعی يكي ديگر از اهالي دودج در مورد عید نوروز گفت:عید نوروز وقت مناسبی برای با خبر شدن از حال و هوای دوستان و اقوام است.

وی همچنین اظهار داشت:در عید نوروز بچه های کوچک برای گرفتن عیدی به در خانه ها مراجعه می کنند و از صاحب خانه طلب عیدی می کنند كه البته بعضی وقتها هم موفق به گرفتن عیدی نمی شوند ولی با شوق زیاد در خانه بعدی را به صدا در می آورند تا در عیدی گرفتن از دوستان خود عقب نمانند.

حسن زراعی هم درباره حال و روزايام عيد در دودج گفت:عید نوروز در روستای دودج حال و  هوای خاصی دارد طوری که مردم با پختن سمنو و آش رشته به استقبال سال جدید می روند .

وي ادامه داد : در سال جدید سعی دارم با اقوام و دوستان صله رحم بيشتري داشته باشم چون این سنت پیغمبر است و به همه مسلمانان توصیه کرده است که صله رحم را فراموش نکنند.

خانم شاکری دودجی  نيز در مورد سنن مردم  روستای دودج در سالهای گذشته گفت :قبل از فرا رسیدن عید نوروز ،مردهای این روستا به کوه می رفتند و با خود یک نوع گل یا خاک رنگی می آورند و بعد ازاینکه خاک را با آب خیس می کردند ،به دیوارهای داخلی  اتاق ها می مالیدند تا رنگ و جلوه خاصی به خانه داده شود.

وی همچنین به رسم قديمي و جالبي در دودج اشاره كرد و گفت:یک روز پیش از تحویل سال نو مردم ،تکه علفی که ته آن شل (خاک آب خورده )چسبیده بود را در بالا ی  در سر ورودی حیاط خانه می چسبانند .

به هر حال اين روزها مردم دودج حال و هواي ديگري دارند و براي ورود رسمي بهار لحظه شماري مي كنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا