داريوني هاي موفق

جلال بذرافکن کارشناس ارشد ادبیات و مولف کتاب فرهنگ مردم داریون/مسوولین محلی از من حمایت نکردند

جلال بذرافكن می گوید: “شهریورماه سال 1348 به دنیا آمدم.دوران کودکی را در کوچه پس کوچه های داریون با اسباب بازی های آن زمان-که در کتاب فرهنگ مردم داریون توصیف شده-گذراندم.

دبستان حقیقت جو نخستین آموزشگاه من بود و 5 سال اول آموزش ابتدایی ام در آنجا گذشت.

دوره های راهنمایی و دبیرستان را نیز در داریون طی کردم و.سال 1366 دیپلم اقتصاد گرفتم.

آموزش در گذشته تفاوت آشکاری با امروز داشت. پدر و مادرها دخالت چندانی نداشتند. فقط کار ثبت نام دوره ابتدایی با آنها بود. بقیه راه را خودمان طی می کردیم. کتاب کمک آموزشی و کلاس های تقویتی و خصوصی معنا نداشت. معمولا دبیر تخصصی نیز نداشتیم. به عنوان مثال دبیر عربی،تاریخ درس می داد و دبیر ریاضی،فلسفه و منطق کار می کرد! دبیر جغرافی که خدا بیامرزدش فقط سوال می گفت!

ما بودیم و کتاب هایمان. دانش آموزان علاقه مند،در سرما و گرما درس می خواندند و رقابت با یکدیگر آنها را به پیش می برد. جالب این که بیشتر دانش آموزان موفق بودند. کار و درس توام بود و مخارج جزیی مدرسه اینگونه تامین می شد.”

اين كارشناس ارشد ادبيات در ادامه مي افزايد:”سال1366 در کنکور شرکت کردم و در رشته دبیری زبان و ادبیات فارسی وارد دانشگاه دولتی شدم. دوری راه(شیراز-تهران) و مشکلات مالی سبب شد جدیت بیشتری برای درس خواندن داشته باشم و دوره لیسانس را در 7 ترم خلاصه کنم. البته باز هم کارو تحصیل با هم توام بود.

بلافاصله پس از دوره کارشناسی یعنی سال 1370 در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کردم و در همان رشته ادبیات ادامه تحصیل دادم. در این دوره نیزتدریس و تحصیل همراه هم بود.”

مولف كتاب فرهنگ مردم داريون در گفت و گو با داريون نما اظهار مي دارد:”نخستین یادداشت های کتاب فرهنگ مردم داریون از سال 1380 آغاز شد. ابتدا فقط به فکر تدوین گویش بودم،اما رفته رفته به فکر گسترش آن افتادم و ضرورت گردآوری مجموعه ای که بتواند داریون را معرفی کند حقیر را بر آن داشت که به تمامی جلوه های فرهنگ مردم توجه کنم و بدین گونه کتابی فراهم آید که شناسنامه و هویت داریون را بنمایاند.”

جلال بذرافكن  در ادامه مي گويد:”حقیقتا جای چنین کتابی خالی بود. هر شهر و دیاری برای خود پیشینه ای مکتوب دارد که آن را به دیگر شهرها و مردمان معرفی می کند. داریون اما از آن محروم بود و اگر حقیر به تدوین این مجموعه اقدام نمی کردم بعید بود فرد دیگری به انجام چنین کاری اقدام نماید و وقت صرف کند.”

به گزارش داريون نما وي  با گله از مسوولين محلي داريون مي افزايد:”متاسفانه در هیچ یک از مراحل تدوین کتاب مخصوصا چاپ آن، مسوولان محلی حمایتی نکردند. به ناچار بخش هایی از کتاب حذف شد تا بنیاد فارس شناسی با چاپ کتاب موافقت نماید.

پس از چاپ به پیشنهاد بنیاد فارس شناسی از شورای شهر خواسته شد جلسه ای برای معرفی کتاب برگزار کند و مسوولان و معتمدین محلی و صاحب نظران نیزشرکت نمایند.

این جلسه به همت آقای بهرام هوشیار از طرف نمايندگي آموزش و پرورش و شوراي شهر و با همکاری دوستان فرهنگی برگزار شد و کتاب به مردم معرفی و مورد استقبال گرم آنها قرار گرفت.”

مولف كتاب فرهنگ مردم داريون همچنين اظهار مي دارد:”به منظور توجه به نظرات مردم و انتقادهای سازنده،جلسه ای در اردیبهشت سال90 در محل مدرسه راهنمایی شهید خوش نژاد داریون تشکیل شد که متاسفانه افراد اندکی در آن شرکت کردند و نتیجه مطلوب حاصل نشد.”

اين فرهنگي داريوني در پايان مي گويد:”به هر جهت احساس می کنم به وظیفه ام در قبال زادگاه و شهر خود عمل کرده ام و همین برای من کافی است.”

درباره جلال بذرافكن و كتاب فرهنگ مردم داريون اينجا را هم ببينيد.

14 دیدگاه

  1. سلام بر آقاي جلال بذرافكن. شما در دوره دبيرستان شهيد فاطمي فرد معلم زبان انگليسي ما هم بوديد علاوه بر زبان فارسي يادتان هست؟!

  2. سلام آقاي جلال بذرافكن يادتان بخير در دبيرستان فاطمي فرد شما دبيرمان بوديد. من و سه نفر از دوستانم از روستاي كوركي مي آمديم

  3. سر ارادت ما و آستان حضرت دوست … که هر چه بر سر ما می‌رود ارادت اوست

    نظیر دوست ندیدم اگر چه از مه و مهر … نهادم آینه‌ها در مقابل رخ دوست

    صبا ز حال دل تنگ ما چه شرح دهد … که چون شکنج ورق‌های غنچه تو بر توست

    نه من سبوکش این دیر رندسوزم و بس … بسا سرا که در این کارخانه سنگ و سبوست

    مگر تو شانه زدی زلف عنبرافشان را … که باد غالیه سا گشت و خاک عنبربوست

    نثار روی تو هر برگ گل که در چمن است … فدای قد تو هر سروبن که بر لب جوست

    زبان ناطقه در وصف شوق نالان است … چه جای کلک بریده زبان بیهده گوست

    رخ تو در دلم آمد مراد خواهم یافت … چرا که حال نکو در قفای فال نکوست

    نه این زمان دل حافظ در آتش هوس است … که داغدار ازل همچو لاله خودروست

  4. سلام اقای بذرافکن شماکار بسیار بزرگی انجام دادیدکه درتاریخ داریون ثبت شده است و هیچ کس فراموش نخواهدکردحالا داریون صاحب کتابی شده است که به عنوان مرجع می تواند دراختیاردانش اموزان و دانشجویان قرارگیرد دقیقا مثل تاریخ ایران باستان پیرنیا .حالا من معلم می توانم درمورد داریون به دانش اموزانم تحقیق بدهم.حالا داریون دیگر گمنام نیست واز غبار زمان بیرون امده است شما و -قاسم شکری-دکتر لطفی ودیگر غرور افرینان غبار را از ان زدودید و ما به شماها افتخار می کنیم افرین و افرین .خدا اجرتان بدهد.مردم ما فهیم هستند.و قدر این کار بزرگ را می دانند خدا قوت خسته نباشید.

  5. با سلام خدمت همکار ودوست گرامی آقاي جلال بذرافکن ، ایشان در تاسیس هیئت قاسم ابن الحسن (ع) به همراه آقایان علیرضا کشاورز و بهرام هوشیار نقش فراوان داشتند و چند سال در کتابخانه ولی عصر (عج) فعالیت داشتند و با تالیف کتاب فرهنک مردم داریون خدمت بزرگی رابه مردم داریون کردند اما اگر این سه بزرگوار از داریون نرفته بودند داریون پیشرفت بیشتری می کرد ، هر چند اکثر مدعیان حمایت ازفعالیتهای فرهنگی فقط ژست حمایت از برنامه های فرهنگی می گیر ند و پشت محدود فعالین فرهنگی را در عمل خالی می کنند اما همه ی داریونی ها به هر جا که رسیده اند باز هم مدیون داریون هستند و نباید از ادای دین و خدمت به داریون مظلوم شانه خالی کنند .

  6. با سلام به فرهنگی عزیز جناب آقای جلال بذرافکن. خدمت شما برای همه ما اهل داریون و آیندگان ماندنی خواهد بود. آنچه که برای یک انسان بجای می ماند نام نیک است که به راستی شما مستحق این عنوان خواهید بود. به نوبه خودمان از زحمات شبانه روزی شما در نگارش و پژوهش کتاب فرهنگ مردم داریون تشکر می نماییم. مردم داریون مردمی قدرشناس می باشند و حتما منتظر دیگر اثرات ارزنده شما و ذیگر زحمات کشان عرصه فرهنگ خواهند بود.

  7. همت از باد سحر میطلبم گر ببرد خبرازمن به رفیقی که به طرف چمن است گاه میتوان برای کسی که دوستش داری یک سطر سکوت نوشت تا درلحظه های دلتنگی هرجوردلش خواست معنا کند……………بزرگ شدن درافکار عمومی قلبی بزر گ میخواهدومن بزرگی قلب شمارااحساس میکنم

  8. سلام عرض میکنم خدمت جناب آقای بذرافکن

            سال اول تاسیس دبیرستان امام حسین (ع) شما معاون ما بودید ، و الان وقتی دیدم عکستونو داخل سایت زدن ، مجذوب شدم  که ببینم چه خبری رو از شما گذاشتن ( آخه بقیه رو نمی شناسم ) ؛ حالا با دیدن و شنیدن خبر چاپ کتاب ارزشمندتون خوشحال شدم و براتون آرزوی موفقیت در مقاطع بالاتر رو دارم و همچنین از شما می خوام که برا ماهم دعا کنید تا در تحصیلات عالی موفق باشیم و بتونیم خدمتی به دیارمون کنیم. ممنون
                              
                                                                                                               

  9. سلام به آقای جلال بذرافکن من دانش آموز شما در دبیرستان بهجت حقیقی ایزدخواست بودم حدودا سال 82 تا 84 دوستتون دارم امیدوارم همیشه موفق باشید.

  10. با سلام از آقای بذرافکن خواهش می کنم با وجود همه مشکلات برای سر بلندی داریون عزیز جلد دوم کتاب ارزشمند فرهنگ مردم داریون را منتشر کنند .

  11. سلام بر ادیب فرزانه، جناب آقای جلال بذرافکن…

    بی شک، اثر ارزنده ی شما ماندگار خواهد بود.

    هم چنان پویا و پایا باشید عزیز…

  12. سلام بردوست عزیز جناب آقای جلال بذر افکن اتفاقی به وبلگتان برخورد کردم
    به یاد دانشگاه تربیت معلم و روز های زیبایش افتادم خواستم یپامی بگذارم واز حالتان جویا شوم چگونه می توانم شمار ه تان را داشته باشم؟
    به امید دیدار ان شاءالله.(محمد علی تیموری )

  13. سلام جناب آقای تیموری…

    به سایت خودتان خوش آمدید. امیدوارم از این پس شما را هم در جمع صمیمی داریون نمایی ها داشته باشیم.

    من با جناب آقای بذرافکن در تماس هستم. پیغامتان را به ایشان می رسانم.

    باقی بقایتان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا