اخبار

نحوه ثبت نام جاماندگان سهام عدالت با کد ملی (+ آدرس سایت)

تعدادی از مردم در سال ۱۳۸۵ موفق به دریافت سهام عدالت نشدند جاماندگان سهام عدالت شامل افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی مثل کمیته امداد، سازمان بهزیستی و سه دهک درآمدی امسال صاحب سهام می شوند.

الهام فتحعلی

سود سهام عدالت 1402 دوبرابر شده و مرحله اول سود سهام عدالت به سهامداران واریز شد و مرحله دوم تا آخر اسفند واریز می شود.
نحوه ثبت نام جاماندگان سهام عدالت با کد ملی

همزمان با اعلام رسمی سازمان بورس و تایید نهایی مجلس، جاماندگان سهام عدالت می توانند ثبت نام سهام عدالت با کد ملی و یا تلفن همراه، انجام دهند.

در سال ۱۳۸۴ بود که تخصیص و ثبت نام سهام عدالت آغاز شد. در آن زمان برخی از ثبت نام سهام عدالت به هر دلیلی جا ماندند. بعد از آغاز واریز سود سهام عدالت و سپس رشد قیمت شرکت‌های بورسی و آزادسازی سهام عدالت استقبال جاماندگان سهام عدالت از آن بیشتر شد و تقاضا برای سهام عدالت از سوی جاماندگان افزایش یافت.

در همین راستا در سال ۱۳۹۹ برنامه ریزی‌های لازم جهت ثبت نام دور دوم سهام عدالت برای جاماندگان آغاز شد و اعطای سهام عدالت به مشمولین، مورد تصویب شورای عالی و هیات دولت قرار گرفت.
ثبت نام جاماندگان سهام عدالت

شرکت سپرده گذاری مرکزی شرایط ثبت نام جاماندگان سهام عدالت را به صورت غیرحضوری فراهم کرده است. مشمولین پس از اعلام رسمی دولت (هنوز اعلام نشده است) می‌توانند برای ثبت نام به سامانه سهام عدالت samanese.ir مراجعه کنند.

گفتنی است که در آخرین اظهارنظر در این باره در ۷ آذرماه ۱۴۰۲ مجید عشقی رئیس سازمان بورس گفت: کار‌های مشمولان جدید سهام عدالت افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد و ایثارگران در حال انجام است، سبد سهامی برای آن پیشنهاد شده و در دولت در حال مذاکره است.

ثبت نام جاماندگان سهام عدالت با کد ملی

سازمان بورس اوراق بهادار، برای تسهیل روند ثبت نام سهام عدالت، سامانه ای را به نشانی اینترنتی sahamedalat.ir راه اندازی کرده است. افراد می توانند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، در زمان فعال شدن بخش ثبت نامی این سامانه، جهت نام نویسی خود به صورت اینترنتی (غیر حضوری) اقدام نمایند.

همزمان با اعلام رسمی سازمان بورس و تایید نهایی مجلس، مشمولین می توانند ثبت نام سهام عدالت با کد ملی و یا تلفن همراه، انجام دهند.
خبر خوش آخر سالی برای جاماندگان سهام عدالت

رییس اتحادیه تعاونی‌ها سهام عدالت گفت: حربه جدید کلاهبرداران این است که پیامکی مبنی بر واریز سود سهام عدالت به برخی افراد ارسال می‌کنند، سپس از دریافت کننده پیامک می‌خواهند با باز کردن لینک، شماره ملی یا شماره حساب خود را وارد کند که به محض باز کردن لینک، سودجویان از حساب افراد برداشت می‌کنند.

عسگر توکلی اظهار کرد: متاسفانه موضوع کلاهبرداری به بهانه واریز سود سهام عدالت توسط افراد سودجو، هک کردن و برداشت از حساب برخی افراد هنوز ادامه دارد.

وی افزود: حربه جدید کلاهبرداران این است که پیامکی مبنی بر واریز سود سهام عدالت به برخی افراد ارسال می‌کنند. سپس از دریافت کننده پیامک می‌خواهند با باز کردن لینک، شماره ملی یا شماره حساب خود را برای واریز پول وارد کند که به محض باز کردن لینک، سودجویان از حساب افراد برداشت می‌کنند. از شهروندان درخواست می‌کنیم اصلا به این پیامک‌ها توجه نداشته باشند و خبرهای موثق را از طریق رسانه‌های رسمی و صدا و سیما پیگیری کنند.

سه گروه مشمول دریافت سهام عدالت هستند

رییس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌ها سهام عدالت هم‌چنین درباره اختصاص سهام عدالت به جاماندگان گفت: در حال حاضر جاماندگان سهام عدالت شامل سه گروه هستند. حدود یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفر برگه سهام با مهر شرکت‌های تعاونی در اختیار دارند.

این افراد از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ در سهام عدالت عضویت داشتند اما متاسفانه به دلیل اختلالاتی که در سازمان خصوصی‌سازی وقت پیش آمد از سبد سهام عدالت خارج شدند که باید در اولویت تخصیص قرار گیرند.

توکلی تصریح کرد: گروه دوم مددجویان کمیته امداد و بهزیستی هستند که حدود چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود. در این خصوص دولت مصوبه‌ای را به سه بانک داد و شورای عالی اصل ۴۴ مقرر کرد سهام به این افراد تعلق بگیرد.

رییس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌ها سهام عدالت گفت: گروه سوم جمعیت بزرگی را به تعداد ۱۹ میلیون نفر در کشور شامل می‌شود که واجد شرایط دریافت عدالت هستند. تقریبا به همین تعداد افرادی که جزو دهک‌های بالای جامعه هستند واجد شرایط نبودند اما سهام عدالت به آنها اختصاص یافته است. در این مورد نیز باید تجدید نظر می‌شد که اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت، کانون سهامداران و مجلس شورای اسلامی پیگیر مساله این افراد است.

وی تاکید کرد: سازمان خصوصی‌سازی در دولت قبل، بدون مصوبه و با تفسیر به رای که در بحث تقسطی ۱۰ ساله داشت، زمانی را به منظور واریز پول برای مردم تعیین کرد. در صورتی که این اشتباه بود و باید به سرمایه‌گذاری استانی این مهلت داده می‌شد که حق تقدم را واریز کنند.

در واقع سرمایه‌گذاری استانی نسبت به سهمی که بدهکار بود باید واریز انجام می‌داد؛ زیرا وقتی سهامداران از سال ۱۳۸۵ سهام عدالت دریافت کردند باید تا سال ۱۳۹۵ قسط می‌دادند. به بسیاری از افراد سال ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ سهام تعلق گرفت که تا سال ۱۴۰۰ این افراد برای واریز قسط ۱۰ سال زمان داشتند. اما به یکباره گفتند مابقی مبلغ سهام را بدهید در غیر این صورت سهام شما ۵۰۰ هزار تومانی خواهد شد.
امکان تامین منابع سهام عدالت جاماندگان وجود دارد

توکلی با بیان این‌که دولت می‌گوید منابع لازم برای تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را ندارد، بیان کرد: دولت برای تامین این منابع می‌تواند به ۱۱ شرکت سرمایه‌پذیر که در دولت قبل از سبد سهام عدالت خارج شد مراجعه کنند. پالایشگاه نفت تهران، بانک ملت و برخی دیگر از جمله این شرکت‌ها هستند.

رییس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌ها سهام عدالت گفت: مجلس موضوع تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را در سال ۱۴۰۱ تصویب کرد که دولت باید به این افراد سهام اختصاص می‌داد اما انجام نشد. سال ۱۴۰۲ نیز در بودجه دولت این موضوع گنجانده نشد اما نمایندگان مجلس این طرح را به صحن علنی بردند که رای آورد.

بنابراین دولت موظف است از بودجه ۱۴۰۱ نسبت به واگذاری سهام به جاماندگان اقدام کند. هنوز این کار انجام نشده اما امیدواریم شورای عالی اصل ۴۴ نسبت به معرفی شرکت‌های مشمول صدر اصل واگذاری، سهام دولت را به نسبت افرادی که در دهک‌های واجد شرایط هستند تخصیص دهد.

وی با بیان این‌که دولت سیزدهم عملکرد خوبی در افزایش سود سهام عدالت داشت گفت: خوشبختانه دولت سود را از ۷۰ هزار تومان به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان و برای برخی اقشار به یک میلیون و۲۰۰ هزار تومان افزایش داد که به محض دریافت از شرکت های سرمایه‌پذیر، سود را طی دو مرحله در سال واریز می‌کند. ان شاءالله همین روند عدالت محور را درخصوص جاماندگان نیز انجام دهد. مردم منتظر خبر خوش از سوی دولت هستند.

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که امتیاز می دهد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا