دل نوشته ها

در باب ارزش شب قدرهايي كه گذشت…

عبدالله بذرافشان|

در آخرين شب قدر به این فکر می کردم که چرا در طول سال فقط یک شب قدر داریم و آن هم نامعلوم است ؟سر انجام به این نتیجه رسیدم که شاید خداوند می دانسته که ما شب ها و روزهای عمر مان را قدر نمی دانیم لذا در 365 شبانه روز فقط یک شب را قدر قرار داده است تا لا اقل همین یک شب را قدر بدانیم و آن را نامعلوم قرار داده ا ست تا حداقل سه شب را به دنبال آن یک شب بگردیم . ولیله القدر را از هزار ماه بالا تر قر ار داده است تا ما خسته نشویم و به دنبال همین یک شب سه شب را قدر بدانیم .

در این شب قرآن را یک مرتبه بر پیامبرش نازل کرده است تا ما قدر قرآن و پیامبر ش را بدانیم و به قرآن و پیامبر و عترتش ( علیهم السلام ) متمسک شویم و کلید های خوشبختی را گم نکنیم ، لیله القدر برای همه یکسان لیله القدر نیست ، و هر کس به اندازه ای که آن را قدر بداند و از آن استفاده کند لیله القدر است .

همانطور که همه به طور یکسان از نور استفاده نمی کنند همانطور هم ما به طور یکسان از نور هدایت قرآن و اهل بیت علیهم السلام یکسان بهره مند نمی شو یم ،خوشا به حال آنهایی که همه  شب ها و روزهای عمرشان را قدر می دانند زیرا می دانند که این شب ها و روزها چه زود سپری می شوند و سرانجام به روزی می رسند که خداوند آن را یو م الحسره و یوم التغابن می داند.

آری به فرمایش مولای متقیان امروز روز عمل است و سوالی در کار نیست و فردا(روز قیامت ) روز پرسش است و عملی در کار نیست . بیایم قد ر لحظات عمر خود را بدانیم و آنچه را خداوند در این ماه ضیافت الله به ما اهدا نموده است به عنوان یک سرمایه گرانبها قدر بدانیم زیرا این ضیافت الهی و ماه ویژه خدا هم به زودی پایان می یابد و ما نمی دانیم آیا تا ماه رمضان دیگر هستیم تا از این ما ضیافت الله استفاده کنیم یا نه ؟

ماهی که روزهایش بهترین روزها و شب هایش بهترین شبهاست و امام سجاد علیه السلام در فراقش گریه می کند . قدر مسلم خداوند کریم در این میهمانی الهی و شب قدر به همه  ما چیزهای را داده است که اگر قدر آن را بدانیم همه ی شب هایم شب قدر خواهد شد ،یادمان باشد که این سرمایه گرانبهای و توشه بزرگ بخشش و مغفرت الهی را به آسانی از دست ندهیم و به دست شیطلان و هوای نفس نسپاریم ، فراموش نکنیم که ماه رمضان سال قبل کسانی بودند که امسال در بین ما نیستند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا