ديدگاههمه

نقش شگفت انگیز آموزش در تمام جوانب زندگی انسانها

دکتر لیلا بذرافکن/مهندس عبدالرسول شجاعی|

اگر برای یک سال برنامه دارید………….برنج بکارید!

اگر برای ده سال برنامه دارید…………درخت بکارید!
اگر برای صد ها  سال برنامه دارید…………………………انسان تربیت کنید!

آموزش زیربنای توسعه پایدار و از ارکان اصلی است که در دین مبین اسلام همواره مورد توجه بوده است . امروزه تلاش عمومی برای رسیدن به آگاهی و سواد، و ضرورت آموزش در بسیاری از کشورها از جمله کشور غزیزمان ایران  کاملاً شناخته شده است و ارتقا کیفیت آموزش دغدغه بسیاری از خانوادها ودست اندرکاران است .

” آگوست کنت ” می گو ید: پیشرفت و ترقی نوع بشر به آموزش و پرورش صحیح وابسته است و تعلیم و تربیتی صحیح است که حس تفاهم را بین افراد پرورش می دهد. اندیشمند دیگری معتقد است که اگر انسان صحیح پرورش یابد، قادر به حل مشکلات موجود خود خواهد بود و مشکلاتی را که در راه پیشرفت و ترقی اقتصادی و اجتماعی است، از بین خواهد برد.

نقش شگفت انگیز آموزش در تمام جوانب زندگی مادی ومعنوی افراد هویداست .آموزش نه تنها می تواند در رشداخلاقی، رفتاری فرد مؤثر باشد، بلکه وسیله ای در جهت تحکیم بنیان های اقتصادی واجتماعی جامعه نیز  به شمار می آید . رشد اقتصادی در هر جامعه تا حدودی بستگی به میزان تحول در دانش و رفتار افراد آن جامعه دارد چرا که هنوز انسان ها مهم ترین عامل در فرآیند تولید هستند ، از یک طرف دانش ومدیریت و از طرف دیگر با نیروی کار خود میتواند ،به آرمانها و نیاز های خود جامه ی عمل بپوشاند.

 آنچه که امروز برای آموزش افراد هزینه میشود در حقیقت نوعی سرمایه گذاری است . با آموزش افراد تواناتر خواهند شد و رشد قابلیت های آنان سبب می گردد که نه تنها خود به درآمد بیشتری نایل گردند، بلکه جامعه نیز از سرمایه گذاری در آنها بهره مند شود . تاسیس دانشگاه آزاد در منطقه داریون یکی از گام های مهمی است که در این جهت برداشته شده است .

اگر با ایجاد فضای فرهنگی در شهر  و تشویق دوستان زمینه جذب دانشجوی بیشتر  برای این دانشگاه فراهم آوریم به ارتقاء علمی دانشگاه کمک کرده ایم . اگر با کمک به مسئو لین در جهت آسایش و امینیت کسانی که اقدام به تحصیل در این شهر میکنند ،قدمی  برداریم  علاوه بر رشد فرهنگی شهر و منطقه  به توسعه آموزش عالی نیز کمک کرده ایم .

چنین گفت پیغمبر راستگوی                  زگهواره تا گور دانش بجوی

7 دیدگاه

  1. متاسفانه در کشور ما به آموزش و پرورش اهمیت چندانی داده نمی شود و تربیت انسان که اشرف مخلوقات است فقط به یک شعار تبلیغاتی زیبا تبدیل شده است .چراغ تعلیم و تربیت در مناطق کمتر توسعه یافته رو به افول است . نسل امروز نسبت به گذشته ار سواد و معلومات کمتری برخودار هستند . کشوری به معنای واقعی توسعه می یابد که بالا ترین ارزش را برای فرهنگیان و دانش آموزان قائل شود و بیشترین سرمایه گزاری را بر روی تعلیم و تربیت نسل آینده ساز انجام دهد . اما متاسفانه در کشور ما کار برعکس است و مدارس و حتی دانشگاه های ما از کمترین امکانات برخودار هستند .مسائل فرهنگی هم در پائین درجه اهمیت قرار گرفته اند . معلمین به علت مسائل اقتصادی چند شغله هستند ، درصد سرانه مطالعه یکی از شاخص های پیشرفت فرهنگی است که متا سفانه در حداقل است . در حالی که جامعه مدیون معلمین است ولی اکنون از معلمین در حد لازم تکریم نمی شود . در منطقه و شهر داریون که وضعیت به مراتب بد تر است و رکود همه جانبه در همه زمینه ها گریبان منطقه داریون را گرفته است . مراکز آموزش عالی یه مراکز صدور مدرک تبدیل شده اند و داریون پس ازسی و چهار سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز ساختمان مناسبی برای کانون فرهنگی ندار د .نمایندگی داریون بیش از نیم قرن است که نمایندگی باقی مانده است و فرهنگیان بومی به دلیل عدم رسیدگی به مشکلات مهاجرت کرده اند و مدارس تا سه ماه از سال تحصیلی از کمبود معلم رنج می برند .و اگر بخواهم در این مقوله ادامه بدهم مثنوی صد من کاغذ شود .

  2. سرکار خانم دکتر لیلا بذرافکن و جناب آقای مهندس عبدالرسول شجایی، عرض سلام و ادب…ورودتان را به سایت خودتان، خوشامد می گویم. امیدوارم استمرار حضور پر رنگتان، بر انگیزه ی جوانان در تحصیل علم و دانش و غنای سایت بیفزاید… پویا و پایا باشید.

  3. سلام

    البته اهمیت اموزش بر کسی پوشیده نیست . ولی بدانید زیادی آن خوب نیست مثل چلوکباب است که هر روز بخوری!چه میشود یک ادم مهمی گفته کی میشه این مدرسه ها خراب شود تا بچه های مردم آزاد شوند. در روستاها وشهر های کوچک معمولا بها داده نمیشودو خلاء آموزشی داریم ولی در شهر های بزرگ مصیبت اموزش زیاد وکلاس های زیاد داریم . مگر در قران نیامده که ما امت وسط هستیم بنابراین اعتدال خوب است .
    میدانم که سانسور میکنم داریون نما
    این آخرین کامنت من است
    مامانم هم مرا جریمه کرده و دیگر از این به بعد نمیتوانم کامنت بدهم
    هفته آینده هم پول توی جیبی ندارم
    ولی عیب ندارد نسبت به داریون نما احساس خوبی دارم
    شاید اگر ….خدا بخواهد تابستون بتوانم !!!!!!

  4. در پنجمین مجمع جهانی مدیریت ، یکی از سخنرانان از اصول رهبری سخن می گفت .
    اینکه 4 بخش اصلی دارد :
    1. آموزش دادن
    2. دادن اطلاعات
    3. الهام بخشی و تشویق
    4. انجام دادن

    فرض کنید می خواهید به فرزندتان دوچرخه سواری بیاموزید .
    شما دو راه دارید ، می توانید مدیر باشید و به سبک مدیران این کار را انجام دهید و یا می توانید رهبر باشید و در نقش یک مربی خوب و دوست داشتنی ظاهر شوید .
    مراحل اولیه اش مشترک است … شما ابتدا آموزش می دهید . از اصول اولیه دوچرخه سواری می گویید و راه سواری گرفتن از دوچرخه را به فرزندتان می آموزید .
    اگر مدیر باشید ، به فرزندتان می گویید برو سوار شو . او این کار را می کند و احتمالاً زمین می خورد . پس شما بر می گردید و از اول اصول و روش ها را به او می گویید و گوشزد می کنید که من همه تذکرات لازم را به تو داده ام . پس باید بتوانی به خوبی دوچرخه سواری کنی !
    فرزندتان دوباره سوار می شود و احتمالاً باز هم به زمین می خورد و این داستان ادامه پیدا می کند !
    ولی در سبک رهبری ، شما فرزندتان را به دوچرخه سواری تشویق می کنید و در او انگیزه این کار را ایجاد می کنید . او سوار می شود و زمین می خورد . ولی شما این بار باز هم به سراغ اصول اولیه نمی روید . شما او را تنها می گذارید تا خودش سعی کند و بلاخره یاد بگیرد که چگونه دوچرخه سواری کند .
    یکی از فرق های مدیران با رهبران در اینست که مدیران فقط چارچوب ها و قوانین را می بینند و فرصت امتحان کردن و پیشرفت شخصی را از پرسنل شان می گیرند ولی رهبران بعد از آنکه آموزش هایشان را به خوبی بیان کردند و پس از اینکه خواسته شان را به طور شفاف از کارمندشان بیان داشتند ، آنها را تنها می گذارند تا خودشان راه خودشان را پیدا کنند و موفق شوند .
    بیاموزیم که به جای مدیر خوب بودن ، رهبر خوبی باشیم

  5. با سلام دین اسلام با دستور به خواندن شروع می شود اقرا
    و در اولین ایات خدا را اینطور معرفی می کند الذی علم بالقلم او کسی است که به انسان علم و اموزش داد و فن کتابت و نوشتن
    و هدف مهم پیامبران را تعلیم و تربیت معرفی می کند
    ولی متاسفانه در سیستم اموزش کشور ضعفهای زیادی وجود دارد که اکثرا اطلاع دارید
    یکی از خاطرا بد من از دوران دبیرستان این بود که دو تا درس داشتیم به نام ازمایشگاه فیزیک و ازمایشگاه شیمی خوب از اسمشون پیداست ازمایشگاه ولی ما از دو ترمی که این دو درس را داشتیم فقط دو بار به ازمایشگاه رفتیم و بقیه فقط تئوری کار شد!!!! اون دو ساعت هم استاد هر ازمایشی می خواست انجام بده کمبود امکانات داشت و عملا ماست مالی شد!!! یک بنده خدایی میگفت رشته کامپیوتره و تو دانشگاه هشتاد نفر تو این رشته هستند ولی سه عدد کامپیوتر در اختیار این هشتاد نفر هست!!!
    اوایل فکر میکردم مدارس روستایی این کمبودها را دارند ولی بعد دیدم نه کلا از سیستمه یا بهتر بگویم از طرز تفکر اشتباه جامعه نسبت به مقوله اموزش (یعنی از خانواده گرفته تا مسئولین و متولیان امر اموزش)
    عزیزی می گفت اموزش تئوری در ژاپن 15 درصد و اموزش عملی 85 درصد هست و در کشورهای توسعه یافته دیگر هم تئوری زیر 30 درصد هست و اصل با اموزش عملی است اما در ایران طبق امار!!! اموزش تئوری 94 درصد و اموزش عملی 6 درصد هست و البته خودش می گفت احتماالا دو درصد عملی باشه!!!
    حال با این کمبود امکانات ایا اختراعات و پیشرفتهایی که جوانان و دانشمندان مظلوم ما رقم می زنند معجزه نیست؟
    مطلب دیگه اموزش مطابق با نیاز جامعه نیست مثلا
    13 سال پیش اخبار گوش می دادم رادیو گفت بیش از 30 هزار نفر مهندس کشاورزی بیکار داریم
    به نظر شما الان چندتا شدن؟

  6. جناب آقای سید هاشمی
    با سلام و تشکر از ابراز دیدگاه

    تناسب آموزش با نیاز جامعه رکن اصلی هر برنامه آموزشی است.بدون در نظر گرفتن این نیاز و آینده کاری دانش آموخته گان
    اگر با نارسایی وافت کیفیت آموزش نیز همراه باشد ،برای جامعه زیانبار است . مسئله مهم دیگر عدم توجه به اخلاق حرفه ای است که اگر با بیکاری همراه شود ،پیامد های بدی خواهد داشت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا