گزارش

متن و حاشیه مسابقات فوتبال جام ولایت داریون؛وقتی ناسزا نقل و نبات می شود

علی مختاری|

امروزه ورزش در زندگی مردم دنیا نقش مهمی دارد و میلیونها نفر نیز به آن اشتغال دارند. از این رو توجه به اخلاق ورزش در میان تمام دست اندرکاران ورزش مسئله ای حائز اهمیت است.

برخی ورزش را آن دسته فعالیتها یا مهارتهای عادی جسمانی دانسته اند که بر پایه یک رشته قوانین همگانی به هدف تفریح، مسابقه، نشاط شخصی، دست یابی به ورزیدگی، مهارت جویی یا آمیزه ای از این اهداف صورت می گیرد.

پرسشها و مسائلی که در عرصه اخلاق ورزش مطرح می شود از این قرار است: چرا ما به ورزشکارها به عنوان الگوی رفتار اخلاقی نگاه می کنیم؟ اصول اخلاقی ورزش از کجا می آید؟ آیا باید میان انواع اخلاق ورزش هم تمایز گذاشت؟ آیا موازین و الزامات اخلاقی در فضای ورزش آماتور با دنیای ورزش حرفه ای یکسان است؟

همانطور اطلاع دارید یک دوره مسابقه  فوتبال تحت عنوان جام ولایت و زنده یاد الله داد جهانی و با شرکت هشت تیم در داریون در حال  برگزاری است که  دست اندرکاران آن سعی دارند هر چه  بهتر آنرا برگزار کنند اما برگزاری این تورنمنت  با سلامت کامل بدون همدلی و همکاری یکایک بازیکنان،مریبان و دست اندرکاران مربوطه  بدون در نظر گرفتن رعایت موارد اخلاقی و توجه به روح ورزش تا حدودی غیر ممکن به نظر می رسد.

دوستانی که این مسابقات را ترتیب داده اند حتما این موارد را مدنظر خود قرار داده اند تا با برگزاری هر چه سالم تر آن قشر جوان و ورزشکار منطقه داریون را به هدفی والا که زنده یاد جهانی داشت را ادامه بدهند تا جایگاه وی را در قلب  مردم  گوشزد کرده و هم اینکه بدانند که  رقابت همراه با  رفاقت و رعایت اخلاق امکان پذیر است .

به همین بهانه مواردی که در چند هفته آغازین بازیها به  چشم آمده و بعضا تعدادی آنها را مشاهده کرده اند را خلاصه وار عرض می کنم تا بعضی از دوستان عزیز و ورزشکاران فوتبالیست  بدانند فقط بخاطر زنده یاد الله داد جهانی بوده اینجا هستیم و باید طوری رفتار کنیم که روح ایشان آزرده نشده و اجر مسوولین برگزاری را لگدمال نکنیم .

و اما ماجرای جام ولایت :

* بازی بین تیم های امید  و یاران داریون در حال انجام است زمانیکه که عقربه ساعت دقیقه 30بازی را نشان می دهد، داور مسابقه به نشانه خطا بر روی بازیکن امید در سوت خود می دمد که ناگهان بازیکن تیم یاران به نام (س – ا)به داور مسابقه اعتراض کرده و دومین کارت زرد خود را می گیرد و از زمین بازی اخراج می شود اما این پایان ماجرا نیست چرا که این بازیکن هنگام ترک زمین با صدای بلند که نیازی به بلندگو هم ندارد داور نگون بخت مسابقه و مسوولین برگزاری مسابقات به باد ناسزا گرفته  و به دور از اخلاق ورزشی،آنها را مورد تاخت و تاز حرفهای غیر ورزشی خود قرار می دهد.

*بازی بین تیم های شهدای دودج و بهزیستی در دقیقه 80بازی در جریان است که بازیکن غیر بومی تیم دودج “س –ق”با حرفای رکیک و به دور از اخلاق ورزشی مربیان و کادر فنی تیم خودی را مورد خطاب قرار داده و تا می تواند با حرفهای ناشایست بر آنها می تازد که چرا در این بازی در لیست تیم قرار نگرفته است !

*بازی تیم  دودج و بهزیستی بازیکن تیم بهزیستی از زمین مسابقه توسط داور داریونی اخراج شده اما در حین خارج شدن از زمین بازی، بازیکنان تیم دودجی را باحرفهای ناشایست مورد خطاب قرار می دهد که چرا آنها بعد از به ثمر رساندن گل مساوی این قدر شادی و شعف می کنند!

*بازی تیم دودج و بهزیستی وقتی که دروازه بان تیم دودج بر اساس خستگی ناشی از بازی حرفی بر زبان می راند به هر دلیلی هم که باشد از طرف یکی از مسولان برگزاری این مسابقات “ب –ب “مورد هجوم حرفهای نه چندان خوب و نامناسب  قرار می گیرد هر چند که حرکت بازیکن تیم دودجی رعایت ادب و احترام را نمی کند.

نکته اینکه :همه ما متاسفانه فراموش کرده ایم که بخاطر چه کسی دور هم جمع شده و بخاطرش جام برگزار کرده ایم !آیا تنها بازی کردن و نتیجه گرفتن به هر بهانه و دلیلی که باشد منطقی بنظر می رسد ؟

مگر برای خوشحال کردن روح زنده یاد جهانی و خانواده اش این جام را برگزار نکرده ایم پس چرا بعضی ها برخی حرفهای ناپسند را بیان کرده  از پشت نقاب بی اخلاقی سعی داریند که حرفهای خود را بردیگری دیکته کنند؟

قضاوت با خودتان  آیا روح ،الله جهانی با انجام این حرکتهای وقیح آزرده تر نخواهد شد؟!

1 دیدگاه

  1. سلام علی مختاری عزیز
    مطالب بسیار جالب و قابل تاملی بیان کردید.همه یورزشکاران باید در اخلاق ابتدا مولا علی (ع)و سپس پوریای ولی و جهان پهلوان تختی را الگو قرار دهند.مگر تختی در یک کشتی که شانه ی حریف اسیب دیده بود از اجرای فن روی شانه ی وی خودداری نکرد و از امتیاز ان بازی چشم پوشی نکرد فقط بخاطر رعایت اخلاق و احترام ورزشی .مگر علی (ع) هنگامی که دشمن بر روی وی اب دهان انداخت از کشتن او چشم پوشی نکرد.ورزشکاران ما باید اینها را سرلوحه ی خود قرار دهند .انشااله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا