اخبارگزارشهمه

محرم 1400 در داریون/عزاداری عاشورا و شام غریبان

حسین علیه السلام چراغ هدایتی است که هرگز خاموش نمی شود . قرن ها است که دشمنان می خواهند نام و راه امام حسین علیه السلام به فراموشی سپرده شود اما هر سال که عاشورا می آید خون امام حسین علیه السلام به جوش و خروش می آید و تازه تر می شود .

یوسف بذرافکن

روز عاشورا سال 1400در داریون 
امسال شرایط سخت بیماری کرنا باعث شده بود که هیئت های بزرگ و پرشور عزاداری مثل گذشته در اطراف امام زاده ابراهیم علیه السلام گرد هم جمع نشوند اما باز هم عاشقان سید الشهدا ء نگذاشتند که پرچم سرور آزادگان جهان و علمدار با وفای کربلا حضرت ابوالفضل العباس بر زمین بماند .عاشقان خاندان عصمت و طهارت در روز عاشورا هرکدام به طریقی ارادت و وفاداری خود را به امام مظلومشان نشان می داندند از واکس زدن کفش عزاداران حسینی گرفته تا نوحه خوانی ، سینه زنی ، روضه خوانی ، توزیع آب و غذای نذری در بسته های بهداشتی . مراسم با قرائت زیارت پرفیض عاشورا شروع شد و با روضه خوانی ادامه پیدا کرد.

سپس چندین نفر از مداحان و ذاکران ابا عبدالله الحسین به نوحه خوانی پرداختند بعداز آن حجت الاسلام حمیدی نژاد امام جمعه منطقه داریون در سخنانی جلوه هایی از قیام عاشورا را برای عزاداران تشریح کرد. وی یکی از اهداف قیام سالار شهیدان عالم را اقامه نماز دانست و به توضیح عامل امربه معروف در قیام کربلا پرداخت و گفت : به فرمایش حضرت امام حسین علیه السلام آنچه باعث شده بود کلام آن حضرت در سپاه یزید اثر نکند این بودکه شکم های آنها از حرام پر شده بود . مراسم روز عاشورا با اقامه ی نماز ظهر و عصر به یاد نماز ظهر عاشورا در سال شصت و یک هجری پایان یافت . در این مراسم که دستورالعمل های بهداشتی رعایت شده بود انتظامات مراسم بر عهده فرمانده و پرسنل پاسگاه انتظامی دودج و فرمانده و بسیجیان حوزه مقاومت بسیج داریون بود.

شب یازدهم محرم 1400در داریون
در شب یازدهم محرم که به « شام غریبان » معروف است سه هیئت قاسم بن الحسن علیه السلام ، جانثاران امام حسین علیه السلام و مجمع منتظران حضرت قائم (عج ) مراسم عزاداری شهدای دشت کربلا را برپا کردند و در مصائب حضرت زینب سلام الله علیها و اطفال حرم گریستند .

برنامه ها شامل قرائت زیارت عاشورا ، سخنرانی ، روضه خوانی و نوحه سرایی همراه با سینه زنی عاشقان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام بود . فضای محل برگزاری عزاداری برای همراهی با اسرای دشت نینوا تاریک شده بود و شمع روشن شده بود . طبق یک سنت دیرینه مراسم عزاداری تا شب سیزدهم محرم در داریون ادامه دارد .

مراسم عزاداری شب دوازدهم محرم 1400
در شب دوازدهم محرم مراسم عزاداری با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در شهر داریون برگزار شد .پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشا و قرائت زیارت عاشورا ، اسلامی راد روحانی اهل داریون به سخنرانی پرداخت و از آزمایش های الهی در روز عاشورا برای یاران امام حسین علیه السلام و سپاه یزید سخن گفت و با اشاره به حدیث « کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا » به تشریح ابعاد این حدیث شریف پرداخت . سپس مداح اهلبیت نصرالدین حیدری . روضه خوانی و نوحه خوانی کرد . شبیه همین مراسم در هیئت جانثاران امام حسین علیه الاسلام و هیئت حضرت قائم (عج) در جوار شهدای گمنام برگزار شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا