ديدگاه

گام های مثبت زنان ایرانی برای رسیدن به جایگاه واقعی خود

آزاده روح الامینی*|

 این متن برگرفته از مقاله بررسی مقایسه ای توانمندی بانوان شاغل در دانشگاه های علوم پزشکی و دانشگاه شیراز است که در مجله مرکز مطالعات وتوسعه آموزش پزشکی به چاپ رسیده است

ما از همه چيز دوگونه آفريديم كه يگانگي ما را پذيرا شويد. ً قرآن كريم ً

 _________________

جامعه اي كه قصد دارد در مسير توسعه گام بردارد بايد بتواند از نيروي انساني خويش اعم از زن و مرد به نحو احسن استفاده كند. زيرا تنها عاملي كه سرعت و آهنگ رشد و توسعه اقتصادي، اجتماعي هر كشوري را تعيين ميكند منابع انساني آن جامعه است. جامعه انساني متشكل از زنان و مرداني است كه در روابط متقابل اجتماعي قرار گرفته و هر يك از دو جنس در عين وابستگي متقابل به يكديگر نقش و كاركرد ويژه اي برعهده گرفته اند.

ممانعت از اشتغال زنان در بعضي مشاغل،‌ امتياز دادن به مردان در زمينه ارتقاي شغلي، عدم تساوي مزد براي كار داراي ارزش يكسان و مزاحمت هاي جنسي همه اشكالي از تبعيض است كه در بيشتر كشورها به شدت ريشه دوانيده و از بين بردن آنها كار دشوار و طاقت فرسايي است.

زنان تاكنون توانسته اند از طريق احقاق حقوق و ارتقاء سطح آموزش و تحصيلات خود عليرغم موانعي كه در سر راهشان قرار داشته دست به اقدامات مهمي در اين زمينه بزنند. قوانين و مقررات نيز نقش مهمي را در اين خصوص داشته اند اما از لحاظ سلسله مراتب شغلي معمولاً زنان در مشاغل سطح پائين تمركز يافته اند و پستها و سمتهاي عالي بيشتر در اختيار مردان است اين وضعيت نشان دهنده نابرابري در ارتقاي شغلي آنها است و با اصل رفتار مساوي با زنان و مردان مغايرت دارد، عواملي را كه مانع رسيدن زنان به مشاغل بالاي مديريتي و تخصصي مي شوند اصطلاحاً سقف شيشه اي مي نامند تقريباً در تمام كشورهاي دنيا براي رسيدن به سطوح بالا درسازمان ها و موسسات با سقف شيشه اي مواجهند.

كشور ما از نظر شاخص هاي مربوط به وضعيت زنان يعني درصد زناني كه كارهاي مديريتي –تخصصي و تكنيكي، فروش و خدمات، دفتري، بدون مزد و وزارتي و نزديك به وزارتي در بخش دولتي انجام مي دهند در سال 1995 رضايت بخش نبوده و در بين 50 كشور در حال توسعه از نقاط مختلف جهان در مرتبه 46 قرار دارد.

با توجه به مطالعات انجام شده زنان به لحاظ آرزوها، ارزشها، ‌مهارت وتوليد، بازده دركار همانند مردان هستند ليكن به لحاظ استخدام و ترفيع شغلي با آنان همانند مردان برخورد نمي شود. در اين رابطه حتي واكنش خود زنان نسبت به جنس خود به مشكل دامن مي زند به عبارت ديگر به نظرمي رسد5 كه در اين زمينه زنان خود در ارتباط با توانمنديهاي خود و همجنسان خود به باورهاي لازم نرسيده اند به عبارتي در مقام تصميم گيري در حق همجنسان خود جفا مي كنند.

 از دلايلي كه براي اين تغيير نگرش به عبارت ديگر اين بالندگي فكري مي توان ذكركرد، باورها و ارزشهايي است كه امروزه در جامعه اسلامي ما درباره نقش ها و مسئوليت هاي زنان و مردان در اجتماعي و محيط كار پيش آمده است. بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، با توجه به گرايش زياد زنان به تحصيل و باز بودن برخي از عرصه هاي رقابت، ‌آنان توانسته اند براي رسيدن به جايگاه واقعي خود گامهاي مثبتي بردارند. امروزه خانواده ها به تحصيل و اشتغال دخترانشان بيش از گذشته توجه دارند. آنان متوجه شده اند كه چنانچه امور براساس تخصص و استعداد به افراد واگذار شود، عامل جنسيت افراد چندان مشكل ساز نخواهد بود. دراين راستا همايش هاي مربوط به مسائل و مشكلات زنان و نيز رسانه ها تاثير چشمگيري بر نگرش افراد جامعه داشته است.

هر چند مطالعات نيز نشان مي دهد كه مشاغل بهداشتي درماني و معلمي براي بانوان مناسب تشخيص داده مي شود ولي يافته هاي تحقيقي نشان مي دهد كه ميزان رضايت شغلي بانوان در اين گروه از مشاغل در پائين ترين سطح قرار دارد زيرا اشتغال زنان تابعي از تركيب چند نياز است. تامين نيازهاي اقتصادي، استقلال، ‌آزادي فردي، ايمني، احترام و نهايتا ًخود شكوفائي انگيزه هاي اشتغال زنان درخارج از منزل هستند. يك بررسي نشان مي دهد كه از 1003 نفر زن و مرد در مورد هدف شان از شغل سئوال شده است، زنان در ميان عواملي كه ارزش ابزاري دارند به ارزش معناي كار توجه دارند ولي مردان كمتر از زنان به ارزش معنايي توجه نشان دادند و ارزش مادي كار برايشان مهمتر بود.

جامعه شناسان نظرات متفاوتي در مورد تبعيضات بيان مي كنند. محافظه كاران عموماً زنان را از نظر جسمي و بيولوژيكي ضعيف تر دانسته و معتقدند آنچه كه زنان بدست مي آورند همان است كه سزاوار آن هستند. حال آنكه هر چند اكثر مردان نيروي جسماني قويتري نسبت به زنان داشته اند ولي طبق تحقيقات اخير دانشمندان غالباً زنان از نظر فكري برتر و خلاق تر هستند كه در جوامع مدرنيزه امروز نيز اين مسئله نقصان و كاستي جسماني را مي پوشاند. عده اي از صاحبنظران نيز معتقد به برابري زنان و مردان از نظر هوش و استعداد هستند و علت دستمزد كم زنان را ناشي از نابرابري در تعليم و تربيت مي دانند. نتايج يك تحقيق درباره مقايسه پيشرفت زنان در كشورهاي در حال توسعه و بررسي موانع مشاركت موثر زنان در سطوح مديريتي كشور نشانگر آن است كه نابرابري تحصيلي عمده ترين دليل مشاركت ناچيز زنان در سطوح مديريتي كشوراست . با توجه به اينكه هم اكنون جمعيت كثيري از بانوان در دانشگاههاي كشور به تحصیل مشغولند و اكثريت آنها از توانمندیهای بالایی برخوردارند، شایسته است تا مدیران و تصمیم گیرندگان موانع اشتغال این قشر عظیم را فراهم سازند. همانگونه كه ابن رشد فيلسوف قرن پنجم (ه.ق) مي گويد: جامعه اسلامي هنگامي به ترقي خواهدرسيد كه بالهاي زن را بگشايد. وضع اجتماعي به ما اجازه نمي دهد كه به همه منافعي كه از جانب زنان نصيب ما مي شود بطورتفصيل بحث كنيم وضع بردگي كه ما براي زنانمان ايجاد كرده ايم ما را از مواهب بسياري محروم كرده و به نيروي عقلي آنها پايان داده است.

_________________

 * دانشجوی کارشناسی ارشد رشته آموزش پزشکی

41 دیدگاه

  1. با سلام خدمت خانم روح الامینی
    سقف شیشه ای جامعه مانگرش و فرهنگ و سنت ما ایرانی هاست که باید از انجا شروع کرد وقتی که این نگرشها تغییر کرد خودبخود بسیاری از مشکلات حل میشود جامعه ای که زن را به عنوان موجودی می بیند که باید تابع مرد باشد و استقلال او معنایی ندارد حتی در کار کردن هم باید تابع نظرات مردها باشد زنها نمیتوانند به مشاغل بالای مدیریتی دست پیدا کنند و جلو رشد زن گرفته میشود
    مردی که کوه رااز میان برداشت کسی بود که شروع به برداشتن سنگریزه ها کرد
    با تشکر از مطلب زیبای شما

    1. با سلام و تشکر از دیدگاه شما، درست است فرهنگ و سنت و نگرش ایرانیان نسبت به زن مانع از رشد این موجود توانمند در عرصه های اقتصادی می شود و تغییر دست خود ماست و باید به دنبال نقطه شروع بود.

  2. خانم روح الامینی
    با سلام وتشکر از به واسطه علاقه به تحقیق در مورد زنان و علاقه به سایت

    همانطور که در مقاله اشاره شده برای حضور چشمگیر زنان در جامعه عوامل مختلفی دخیل است که مهمترین آنها خودباوری خودشان است .

      1. سلام خانم روح الامینی… ورودتان را به سایت خودتان خوشآمد می گویم. امیدوارم روز به روز حضورتان را پر رنگ تر ببینیم.

  3. من هم با خانم دکتر موافقم و معتقدم اولین گام در جهت حضور زنان در جامعه و رشد و بالندگی ایشان، خودباوری و اعتماد به نفس است.

  4. به نظر من واز دیدگاه من مهمترین کار خودباوری زنان است اما برای ما که هنوز فرهنگ روستا حکم فرماست است یه کم سخته شاید نیاز به گذشت سالها باشد تا این وضعیت بهبود پیدا کنه ومتاسفانه من ضعف فرهنگی را زیاد میبینم همه ما میدانیم چقدر برای زنان این خودباوری سخته واجازه پیشرفت از همه زنان گرفته وقتی تو جامعه ما زن خوب به کسی اطلاق میشه که ازخونه بیرون نیاد همش خودش فدای همسر بچه هاش کنه خونه مرتب کنه وچیکشم درنیاد واقعا کدوم پیشرفت اما این حرف من به این معنی نیست که یه زن موفق نمیتواند مادر خوب وزن خوبی برای همسرش باشد

    1. سپیده جان سلام
      انسان در زندگی هر راهی که انتخاب کنید مشکلات خاص خودش دارد .همان طور که دوری از جامعه ودرگیری زیاد فقط با کار خانه زن را تک بعدی ودرمواردی موجودی کوتاه نظر می کند ، که از قافله پیشرفت غافل است ، زنانی هم که در جامعه حضور فعالتر دارند مشکلات فرهنگی از نوع دیگری دارند . بله یه زن موفق میتواند مادر خوب و همسر خوبی باشد ، ولی بالاخره نیمه وقت است وباید در زمان کوتاه حضورش در خانه تمام نقشهایش را خوب بازی کند . (مادر ،همسر ،دختر ،همسایه ،عروس خانواده ، خاله عمه و …..) مشکلات فرهنگی انها که بیرون از خانه هستند هم کم نیست .یکی حساس شدن بچه و خانواده مثلا به غذای بیرون از خانه است که دوست داریم غذای خونه بخوریم ، فکرش بکن از ماموریت برگشته ای ،خسته و وامانده وهمه منتظرند که ساعت 11 بلند شی و دوپیازه سیب زمینی درست کنی ومیگویند ما این دوپیازه را به غذای بیرون ترجیح میدهیم . زمانی که عجله داری که بروی وبه فرودگاه برسی پیرهن مبارک اقا برای اطو پهن می شود . ویا در اوج عجله واسترس برای پایان کاری جناب همسر که مثل نقش دیوار فقط نگاهش به تلویزیون بوده ودو سه بار خواستی حرفی بزنی وگفتی میگم آ… میگوید ساکت ، حالا پیشنهاد میدهد که بیا چای بخور ، از بد جنسی و وقتی میبیند که چای داغ جیگرت رو سوزانده دلش خنک میشود . و اما این حضور امتیازات خاص خودش هم دارد که در مقاله به آن اشاره شده . خودباوری یعنی اینکه با اگاهی از مشکلات خانم های خانه دار ، خانه داری را انتخاب میکنم وضعف های این شیوه زندگی با توانایی و ابتکار خودم از بین میبرم . ویا کار در بیرون از منزل را انتخاب میکنم وبا هوشمندی مشکلات سر راهم را کم میکنم واجازه نمیدهم این مشلات مرا از پای در اورند.

      1. ای بابا وقتی سر برج حقوقت را نشان شوهرت میدی همچین قربون صدقه ات میره که خستگی از تن ادم در میره و حاضره تموم عمر دو پیازه بخوری ولی زنت کارمند باشه !!!!
        زن کارمند پولش مال خودشه ولی احترامش مال مادر شوهر ودیگران !!!
        همه بهش احترام میزارن بچه اش را همه نگه میدارن و روسر میزارن چون پول در بیاره!!!!
        داغ پیاز و پیاز داغ و دوپیازه وپیاز تخم مرغ وپیاز سیب زمینی وپیاز خالی و…….هم نوش جان شوهر!!!!!

        1. خانم خانه دار عزیز
          با سلا م من اصلا قصد نصیحت کردن ویا اثبات حرفم ندارم ومیدانم که نسخه برای زندگی کسی حتی نزدیکترین افراد نمیتوان پیچید . از کامنت شما اینطور برداشت کردم که خیلی ناراحتی وشاید حق داشته باشید .امروزه منافع داشتن شغل زیاد است و توصیه میکنم اگر کسی شغل مناسبی پیدا کرد ،درنگ نکند وسر کار برود . اما منظور من این بود که داشتن یا نداشتن شغل یا کار بیرون از منزل هرکدام مشکلات خاص خودش دارد .اما اگر شوهر، مادر شوهر وهر کس دیگری به خاطر پول به کسی علاقه ای داشته باشد ، همان بهتر که نداشته باشد . و عزیزم معمولا مردها زیر بارکسی نمی روند ، مگر خیلی محتاج زنشان باشند ، که در آن صورت هم انصاف نیست که ما سوءاستفاده ویا باج خواهی کنیم . اما اشتباهی که بعضی زنان شاغل میکنند هم همین است که به خاطر درامد مستقل بسیاری از وظایف خودشان فراموش میکنند و و ادامه زندگیشان بستگی به رفتار طرف مقابل دارد . یعنی این پول هاله ای از توهم دور زن ایجاد میکند که لطف زندگی طبیعی را ازش میگیرد . درمورد بعضی از زنان خانه دار هم هاله ای از خود کم بینی درست میشود ، مخصوصا وقتی جا ری یا خواهرشوهری شاغل دارند ، که کسی به آن ها توجه ندارد .و این طرز فکر باعث رفتار نا مناسب می شود ورفتار بد عکس العمل بدتر اطرافیان در بر دارد . در حالیکه اینطور نیست ،توجه واحترام افراد در بیشتر موارد به خاطر رفتار ما است ونه به خاطر پول . من در فامیل خودمان هستند خانم های خانه دار که از شاغل ها از احترام بیشتری برخودارند واین به خاطر رفتار درست واخلاق خوب و شیوه زندگی شان است

          1. سلام زن کارمند
            اگر میخوای امتحان کنی ببینی من چی میگم لطفا اینکار را امتحانی انجام بده
            چند روز بگو از کار استعفادادم اونوقت رفتارها را مقایسه کن!!!

      2. سلام و ممنون از دیدگاه شما، تمام صحبتهای شما درست است اما فقط می خوام عارفانه به این موضوع نگاه کنیم و به اصل قضیه پی ببریم تا شاید بتوانیم راحت تر با حقیقت کنار بیاییم. باید قبول کنیم که ما همه بازیگر فیلم زندگی هستیم و با انتخاب کارگردان (خدا) سخت ترین نقش (دختر خوب، همسر خوب، عروس خوب، مادر خوب و …) نصیب زن شده و رمز موفقیت در این نقش رسیدن به خودباوری ست، باید تلاش کنیم تا نقش و یادی زیبا از خود به جا بگذاریم و مطمئنم که می توانیم زیرا این خواست خداست و توانایی های زن را باور دارد. مشکلات در هر مسیری وجود دارند و مهم حل کردن آن است و نه غرق شدن در آن.

        ماهیان از تلاطم دریا به خدا شکایت بردند و چون دریا آرام شد خود را اسیر تور صیادان یافتند، تلاطم زندگی حکمتی از خداست پس بهوش باش، از خدای مهربان دل آرام بخواه، نه دریای آرام.

    1. سلام

      حتما آقای کریم، همانطور که در ابتدای متن آورده شد این کار برگرفته از مقاله ای ست که نویسنده آن استاد عزیز و بزرگوارم سرکار خانم دکتر لیلا بذرافکن می باشد و از ایشان می خواهم به محض خواندن درخواست شما نتیجه تحقیقشان را برای خوانندگان گرامی بنویسند.

      1. با سلام
        خلاصه نتایج مطالعه از این قرار است .

        از نظر توانمندیهای فکری وحل مسئله زنان در دو دانشگاه یکسان بودند
        از نظر توانمندیهای شغلی مثل مسئولیت پذیری وپاسخگویی زنان شاغل در دانشگاه شیراز بهتر بودند .
        شیوه زندگی وسلامت جسمی زنان شاغل در دانشگاه علوم پزشکی بهتر بودند

        اگر نیاز به نتایج مبسوط دارید لطفا به مرکز مطالعات سرکارخانم دکتر کریمیان مراجعه کنید .(توی سایت مرکز پیداش نکردم .)

  5. اگر به جامعه ی زنان افغانستان و پاکستان و عربستان و….بیاندازیم واقعا میبینیم که ارج ومنزلت زنان در این کشورها به چه صورت است وانها اصلا زن را به عنوان موجودی زنده تصور نمیکنند بلکه زن موجودی است که فقط در حصار خانه زندان است و اجازه ی حضور در جامعه را ندارد .حق رای دادن ندارد حق رانندگی ندارد .از نظر طالبان و وهابیون حتی اجازه ی تحصیل را ندارد و هزاران حق دیگر که از زنان سلب شده است.
    خدارا شکر که شیعه هستیم و در جامعه ی ما به زنان به چشم موجودی نگاه میشود که حق حضور در تمام عرصه ها را دارد و میتواند پا به پای مردان در تمام عرصه ها فعالیت کند. زنان ایرانی لیاقت بیشتر از این هم دارند و انشااله با تحصیل و تغییر نگرش جامعه شاهد حضور هر چه بیشتر انها دراجتماع خواهیم بود.
    طبیعت زنده و پویا باردار مردان و زنان شادی است که اینده ای روشن را نوید میدهند

    1. بیایید مثبت بیاندیشیم و به نیمه ی پر لیوان نگاه کنیم. جامعه ما نقاط قوتی دارد که نباید آنها را نادیده گرفت.

  6. سلام خانم روح الامینی
    با تشکر از مطلب جالب و خواندنی شما، از آنجایی که به شدت علاقمند در امر پژوهش در زمینه مسائل اجتماعی می باشم بنابراین از شما می خواهم نتیجه نهایی این تحقیق را برایم بنویسید. با سپاس فراوان

  7. سلام مژده خانم

    این متن برگرفته از کار تحقیقی استادم سرکار خانم دکتر بذرافکن می باشد که خلاصه نتایج مطالعه شان را در پاسخ به آقای کریم در همین صفحه گذاشته اند لذا اگر تمایل به دسترسی کل مقاله دارید می توانید با جستجوی ایمیل خانم دکتر لیلا بذرافکن از طریق مقالات چاپ شده ایشان در مجلات مختلف مستقیما با ایشان در تماس باشید و از نظرات و دیدگاه های استاد عزیزم بهره مند شوید. با سپاس

  8. سرکار بری میگن بشین تو خونت یه لقمه نون گیرت میاد بخوری میخواهی به کجا برسی خودتو شوهرت بچه آواره کردی که میخواهی بری سرکارچقدر حاضری بخورن بچه م نوه م نصفه شون نمونده کار رو بهونه کردی بری تفریح اگه نری سرکار میگن میخوره میخوابه از زن همسایه یاد بگیر از دختر خاله زن پسرعموت یاد بگیر شوهرشو به همه جا رسانده هیچ خواسته نداره فقط کار میکنه دو دستی میده شوهرش تازه شوهرش نگاش نمیکنه میدانم همه از این حرفا شنیدن تو قوم خویش همسایه تکلیف چیه شما میدونید

    1. سپیده جان سلام
      حتما داستان ملا و پسرش که وقتی هردونفر سوار بر خرشان بودند و وقتی که هردو پیاده و یا یک نفر پیاده ویک نفر سوار بود ، میدانید . متاسفانه فرهنگ دخالت بیجا در خانواده های ایرانی و به خصوص داریونی به شدت رایج است . باید راهی انتخاب کنیم که به صلاح زندگی ما باشد و به همه بفهمانیم که مثلا من با زن پسر خاله ودیگران فرق دارم ، واین تفاوت را بپذیرید .

  9. سلام
    راست گفته کالا برگ
    حالا که من به خاطر نمره 20 شیمی مجوز حضور رسمی در سایت را گرفتم و با خیال راحت میتونم هر چقدر دلم خواست کامنت بدم زود شروع کنید دیگه

    1. سروش جان سلام… معلومه خیلی درس خونی وخیلی هم با استعداد. آدم های با استعداد دوست دارن در زمینه های مختلف مطالعه و تحقیق و جست و جو کنند و در صحنه های متفاوت حضور یافته و موضوعات گوناگون را تعقیب کرده مورد بحث و بررسی قرار دهند. با آدم های اهل فکر و اندیشه تعامل داشته باشند و خلاصه کنم… بسیار پر انرژی و فعال هستند و نمی توانند یک جا بند شوند و فقط یک موضوع خاص را پی گیری کنند. دوست دارند در همه جا و همه چیز سرک بکشند… و این خوب است به شرط رعایت تعادل و به دور از افراط و تفریط… با تو و خانواده ات حرف دارم. خیلی هم زیاد… ولی الان وقتش نیست. اگه عمری باقی موند باشه برای بعد از امتحاناتت… والدین تو باید به وجود فرزندی خوب و نازنین و با احساس لطیف و درس خون و آگاه و با سواد و با مرام و… افتخار کنن و این طور که من برداشت کرده ام، والدین روشنفکر، آگاه، منصف، دلسوز و مهربان و مومنی هستند که سرنوشت و احساسات و انسانیت و حال و آینده ی فرزند دلبندشون براشون مهمه و در برابر نسل فردا بی تفاوت نیستن… نمرات بیستت را در شیمی و احساسات لطیف و شاعرانه و چگونگی برخورد و حضور در رسانه های مفید و مثبتی هم چون داریون نمای تو دل برو، به تو و والدینت تبریک میگم و صحبت های جدی تر و سه طرفه ( من، شما و والدینت) باشه برای فرصت مناسب. البته به شرط حیات… هم چنان پویا و پایا باشید فرزندم…

  10. هر چی از بدجنسی بعضی هابگم کم گفتم . وقتی میدونه که امشب همه برای دعا رفتن مساجد و کسی نیست، به من تعارف میکنه که اگر کاری داری بیا و برو توی سایت واشکالی نداره و…. و خودش تلوزیون نگاه میکنه وتو دلش به من می خنده…. ای بدجنس

    1. بد جنسی و شیطنت همیشه هم بد نیست. گاهی اوقات شیرینی زندگیه و نشان از عشق و محبت و یکرنگی و وفا و هزار تا خوبی دیگه داره… درست میگم؟

  11. سلام خدمت خواهران عزیز خودم نظرات خوبی ارائه فرمودید ، من خودم یه مرد کارمندهستم وبه اتفاق همسرم که اون هم کارمنده زندگی بسیار خوبی با هم داریم ، البته زندگی کارمندی به قول زن کارمند مشکلات خاص خودش رو داره ولی فی نفسه برای زنان و خانواده ،کارمند بودن بسیار مفیده ، البته بستگی به دیدگاه طرفین داره ، اما بعضی از زنان کارمند نیز حساب خود رو از شوهر جدا می کنند که این مسئله مشکلاتی را ذربعضی از خانواده ها ایجاد می کند که لذت کارمندی را ازبین می برد، به قول پدر خانمم مال ودارایی زن مثل دم … که آویزون جلودر خونه بری بیرون می خوره تو پیشونیت ،بیای داخلم می خوره توپیشونیت

    1. سلام

      میدونم غیبت هایم خیلی زیاد شده و از این بابت خیلی ناراحت هستم، از اینکه به یادم هستید ممنونم. آره خدارو شکر مرحله اول که کتبی بود قبول شدم و به مرحله دوم که مصاحبه می باشد دعوت شدم و آن هم روز یکشنبه هشتم دی ماه به خوبی تمام شد و الان شبانه روز مشغول نوشتن پایان نامه ام می باشم،نتیجه نهایی دکتری سوم بهمن ماه اعلام می شود. التماس دعا دارم

  12. سلام
    من به شما تبریک میگم
    و امیدوارم قبول ،قبول شوید.
    البته شیرینی یادت نره
    مجازی هم باشه قبوله !!

  13. سلام خانم روح الامینی
    من هم به تبریک عرض میکنم وبرای موفقیت شما دعا میکنم.

  14. سلام خانم روح الامینی…
    من هم به نوبه ی خود موفقیتتان را تبریک می گویم. ولی نمی گویم می خواهم برای موفقیتت دعا کنم.

    من خیلی وقت است دارم برای موفقیت شما و سایر کاربران دعا می کنم. و مطمئنم که موفق می شوید. ولی باز هر چه خدا بخواهد که خواست خدا از خواست من و تو بهتر است و او صلاح کار ما را بهتر از خودمان می داند. ما فقط وظیفه داریم برای موفقیتمان تلاش کنیم بقیه اش با ما نیست. با خدا هست. بعد از تلاش، توکل بر او که هر چه او بخواهد.

    هم چنان پویا و پایا باشید دخترم.

  15. فریدریش شیلر :

    «به زنان خود به احترام بنگرید، آن ها گل‌های آسمانی را در بستر زمین می‌کارند و جامهٔ دلپذیر و زیبای عشق را می‌آرایند و در پردهٔ عفاف، احساسات لطیف را می‌پرورانند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا