گزارشهمه

عکسهای داریون نما از مسجد مقدس جمکران+تاریخچه این مسجد

عکس ها:محمود مهری|

این عکس ها را که مربوط به خرداد ماه امسال است محمود مهری برای داریون نما ارسال کرده است.

 

جلیل زارع: ضمن تشکر از جناب آقای محمود مهری که تصاویر زیبای مسجد مقدس جمکران را برای داریون نما ارسال نموده است، احساس کردم جای خالی تاریخچه ی مختصری از این مکان مقدس کاملا مشهود است. بر همین اساس، چکیده ای از تاریخچه و چگونگی شکل گیری آن را برای داریون نما ارسال کردم.

‏شیخ صدوق در کتاب ‌«مونس الحزین فی معرفه الحق و الیقین» نوشته است: شیخ حسن بن مثله جمکرانی گوید: شب سه شنبه هفدهم ماه رمضان سال ۳۷۳ هجری قمری در خانه خود بودم که ناگهان جماعتی آمدند و من را صدا زدند و گفتند که حضرت مهدی(عج) شما را طلبیده است.

به همراه جماعت به مکانی که هم اکنون مسجد مقدس جمکران در آن واقع شده است، رفتیم؛ در آن جا حضرت به من فرمود: به صاحب این زمین (حسن بن مسلم) بگو که این زمین، زمین شریفی است و خدای تعالی این زمین را از زمین های دیگر برگزیده است. نزد سید ابوالحسن الرضا برو و به او بگو که این زمین را از حسن بن مسلم بگیرد و با همکاری مردم در این زمین مسجدی بنا گردد و به مردم بگو تا به این مکان توجه کنند و آن را عزیز دارند و چهار رکعت نماز در این جا به جا آورند. سپس حضرت خواندن نماز مخصوص در این مکان را به وی آموخت.
حسن بن مثله جمکرانی می گوید: به حضرت عرض کردم: برای این که دیگران حرف من را بپذیرند، به دلیل و نشانه نیاز است، چون که مردم حرف بی دلیل را نمی پذیرند. حضرت فرمود: ما نشانه ای و علامتی قرار می دهیم تا سخن تو تصدیق شود. برو نزد سید ابوالحسن الرضا و به او بگو که این کارها را انجام دهد… .
من به خانه ام بازگشتم و فردا صبح به همراه «علی المنذر» به خانه سید ابوالحسن الرّضا رهسپار شدیم. وقتی که به منزلش رسیدیم، دیدیم که خدمت گزاران سید می گویند: آقا از سپیده دم تا کنون منتظر شما است. آیا از جمکران آمده اید؟ گفتم: آری. پس نزد سید رفتیم و بعد از سلام و احوالپرسی به من گفت: ای حسن بن مثله! من خوابیده بودم. در خواب شخصی به من گفت: بامداد مردی از جمکران به نام حسن بن مثله پیش تو می آید. باید سخنش را تصدیق کنی. سخن او سخن ما است.
من هم ماجرا را گفتم و به فرمان ناحیة مقدسه این مسجد ساخته شد.(۱)
———————————————————————————————————–
پی نوشت:
۱٫ مجلسی، بحارالانوار، ج ۵۳، ۲۳۰ ـ ۲۳۴٫

8 دیدگاه

  1. با سلام و تشکر از جناب آقای زارع که تاریخچه مسجد مقدس جمکران را ارسال کرده اند.

  2. با تشکر از محمود مهری نازنین و استاد زارع عزیز
    عکسها زیبا بود انشااله که قسمت شود همگی با برو بچه های داریون نما به این مسجد مشرف شویم.
    مطلب اقای زارع راجع به تاریخچه هم جذاب بود من که تا حالا نشنیده بودم دست شما درد نکند استاد

    1. باسلام و تشکر ازنظر لطف شما دوست عزیز آقای زارع …..انشاءالله بهمین زودی قسمت همه مشتاقان شود.

  3. سلام بر دوستانم در داریون نما
    ازینکه به بنده لطف دارید بسیار ممنون و سپاسگزارم
    انشالله شاد و موفق باشید
    ارادتمند شما علی مختاری

    1. با سلام…. دیدن عکس های جمکران سعادت میخواد که الحمدالله شما داشتید و دارید. حالا هر موقع فرصتی دست داد و حوصله داشتید متن رو که تاریخچه شکل گیری جمکران هست رو هم بخونید خالی از لطف نیست. ولی باز هم نگاه کردن عکس ها بهتر از خوندن متنه… نگاه کردن عکس ها اگر دلتو بلرزونه خودش نوعی زیارته. زیارت قبول و التماس دعا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا