ديدگاههمه

ریز گرد های داریونی!

کاظم شعبانی از دورج:

چند وقتی است که حل مسئله  ریزگردها با منشا کشور عراق برای مسئولین و فعالان محیط زیست کشور به مسئله ای حاد تبدیل شده و راه حل های مختلفی برای آن ارائه شده است .

هر چند که خشکسالی های اخیر در کشور و همچنین بهره برداری های فراوان از رودهای منطقه باعث ایجاد دشت هایی خشک و وسیع با قابلیت صدور ریزگرد شده است یکی از راه کارها کاشت درخت در این نواحی بیابانی بیان شده است .

ناگفته نماند که به علت کمبود منابع آبی بسیاری از زمین های منطقه  داریون کشت نمی شود و دشت سرخکی دودج نیز با دارا بودن بیش از صد هکتار زمین به بیابانی لم یزرع تبدیل شده است بیابانی که به نظر بنده منشا مقداری از گرد و خاک های منطقه  داریون و احتمالا ریزگردهایی در آینده خواهد بود .

با توجه به این مسائل کشاورزان محترم که مالک این دشت وسیع هستند با همکاری جهاد کشاورزی می توانند گونه های مختلف مقاوم به کم آبی را در این دشت وسیع پرورش دهند تا هم صرفه ی اقتصادی برای ایشان داشته باشد و هم از یک تنش زیست محیطی و حیاتی در آینده پیشگیری نمایند.

کاری که بنده بدون هیچ پشتوانه  دولتی در سال گذشته با کاشت حدود یکصد اصله نهال پسته و سنجد شروع کرده و امسال این طرح با کشت حدود ششصد اصله نهال پسته به پایان رساندم ، امیدوارم این کار الگوی دیگر کشاورزان منطقه نیز باشد و بتوانیم گامی کوچک در جهت شکوفایی اقتصادی روستای دودج و منطقه  داریون برداشته باشیم.
در پایان دوباره این مطلب را یادآور می گردم که مسئله  ریزگردها را جدی بگیریم و کشاورزی خود را به سمت کشت گونه های مقاوم به کم آبی و خشکسالی پیش ببریم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا