ديدگاه

به كجا چنين شتابان؛ بررسي ويژه داريون‌ نما در خصوص مهاجرت

*مدیران ملی، استانی و منطقه‌ای پاسخگو باشند که در شهری چون داریون تا چه میزان فرصت‌ها برای کسب و کار و زندگی مناسب برای جوانان فراهم شده است تا مانعی باشد که آنها را از دل به دریای سختی‌ها زدن باز دارد.

________________________________________________________________

حدود يكسال از حادثه ناگوار غرق شدن چندين نفر از همشهريان داريوني در حال مهاجرت مي‌گذرد. به همين دليل و ضمن تسليت دوباره به خانواده بازماندگان، داريون نما ضمن نگاه كلي به پديده مهاجرت ابعاد مختلف آنرا مورد بررسي قرار داده است.

مهاجرت پديده‌اي است كه بشر از نخستين روزهاي زندگي بر روي كره زمين آنرا تجربه نموده است. دليل اصلي مهاجرت دستيابي به منابع بهتر آب و خاك براي زندگي و ايجاد فرصت‌هاي مناسب‌تري براي شكل‌دهي تمدن‌هاي ريز و درشت بوده است. به عنوان مثال پيشينيان ما يعني قوم آريايي چندين هزار سال قبل سكونت‌گاه‌هاي خود را از مناطق شمالي ترك كرده و به سمت مناطق جنوبي يعني فلات ايران، شبه قاره هند و قاره سبز حركت كردند تا با سكونت در مناطقي گرم‌تر و دسترسي به نعمت‌هاي خدادادي تمدن‌هاي جديدي را شكل دهند. طي صد سال اخير مهاجرت شكل ديگري به خود گرفته است. اغلب مهاجران از كشورهاي در حال توسعه به سمت كشورهاي توسعه يافته گرايش يافته‌اند. در نيم قرن گذشته كشورهاي حوزه اسكانديناوي و غرب اروپا مقصد مناسبي براي مهاجران بود. ليكن طي سال‌هاي گذشته اين كشورها به نوعي نياز كمتري به حضور مهاجران داشته‌اند. در اين ميان  كشورهايي مانند كانادا، استراليا و نيوزلند همواره پذيراي مهاجران از سراسر جهان بوده‌اند. آمريكا نيز براساس يك فرآيند مشخص مبتني بر قرعه‌كشي تعداد معيني از مهاجران را پذيرا است.

در حال حاضر روش‌هاي مختلفي براي مهاجرت وجود دارد. يك نوع از مهاجرت، مهاجرت دانشجويي است كه در آن افراد براي ادامه تحصيل در يك دانشگاه به يك كشور خارجي سفر مي‌كنند. اين نوع مهاجرت موقت بوده و فرد بايد پس از پايان دوران تحصيل خود كشور مقصد را ترك كند. مگر اينكه براي اقامت دائم اقدام نمايد. در حال حاضر كشورهاي متعددي به عنوان مقصد تحصيلي دانشجويان مطرح هستند كه آمريكا، كانادا، استراليا و اروپاي غربي مهمترين و برترين دانشگاه‌ها را براي پذيرش دانشجويان به خود اختصاص داده‌اند. به دليل تقاضاي بالا براي پذيرش دانشجوي خارجي برخي از كشورها همانند اوكراين، ارمنستان و مالزي نيز كمابيش با شرايط بسيار ساده و تنها در ازاي دريافت شهريه به عنوان دانشجو مي‌پذيرند. تاكنون اين گونه از مهاجرت در ميان داريوني‌ها كمتر ديده شده است.

در روش بعدي مهاجرت، فرد به عنوان سرمايه‌گذار تقاضاي اقامت در يك كشور ديگر را مي‌نمايد. كانادا يكي از مهمترين مقاصد اين افراد است. در صورت‌كه متقاضيان بتوانند مقادير مشخصي سرمايه را به كشور مقصد وارد نمايند مي‌توانند به عنوان شهروند در آنجا اقامت نمايند. شرايط و تسهيلات شهروندي اين افراد نسبتاً مناسب بوده و مهاجران با دردسرهاي كمتري براي دريافت اقامت روبرو هستند. اين روش مهاجرت نيز كمتر در ميان داريوني‌ها مشاهده شده است.

روش بعدي مهاجرت، درخواست اقامت از طريق تخصص و مهارت حرفه‌اي است. كشورهايي مانند استراليا و كانادا ساليانه براي پوشش نيازمندي‌هاي فني و حرفه‌اي خود و براي پوشش مشاغل آزاد تعدادي از متقاضيان را كه داراي مهارت‌هاي مورد نياز هستند پذيرش مي‌كنند. در اين روش ساليانه ليست مهارت‌هاي مورد نياز كشور مقصد منتشر شده و افراد واجد شرايط طي يك فرآيند خاص درخواست خود را براي اقامت ثبت مي‌نمايند. در اين حالت فرد بايد مدرك زبان انگليسي كه دال بر تسلط وي باشد را ارائه كند. سوابق كاري و حرفه‌اي مناسبي داشته باشد و سوابق تحصيلي او نيز منطبق بر مشخصات اعلام شده باشد. بين 2 تا 5 سال طول مي‌كشد كه يك فرد در اين حالت بتواند اقامت را دريافت نمايد. رشته‌هاي مهندسي خصوصاً مهندسي كامپيوتر و فناوري اطلاعات در اولويت پذيرش هستند. اگر فرد بتواند از اين طريق در كشور مقصد اقامت بگيرد. پس از طي مدتي به عنوان شهروند آن كشور به شمار مي‌آيد. وي مي‌توان شغلي را براي خود مهيا نموده و از مزيت‌ها و تسهيلات رفاهي كشور مورد نظر بهره‌مند شود. تا آنجايي كه اطلاعات در دسترس است تعداد معدودي از داريوني‌ها از اين طريق در كشوري ديگر اقامت گزيده‌اند.

روش ديگر اقامت در يك كشور ديگر، تقاضاي مهاجرت از طريق پناهندگي است. در اين حال افراد معمولاً به صورت غير قانوني و با تحمل سختي‌هاي فراوان به كشور مقصد مراجعه نموده و پس از طي مراحل قانوني و اداري پيچيده مي‌توانند به صورت موقت و يا دايم در آن كشور ساكن شوند. افرادي كه از اين طريق به كشور ديگري مهاجرت مي‌كنند، بايد اعلام نمايند كه در كشور خود امكان اشتغال، زندگي سالم و آموزش وجود نداشته و حتي جان وي در معرض خطر است. در اين حال كشور مهاجر پذير پس از بررسي شرايط ممكن است فرد را به عنوان پناهنده پذيرا باشد. در برخي موارد پناهندگان بايد مدتي را در اردوگاه‌هاي مخصوص بگذرانند. افرادي كه به اين روش مهاجرت مي‌كنند ممكن است در كشور مقصد شرايط مناسبي از لحاظ شغلي نداشته و نتوانند سطح بالايي از كيفيت زندگي را تجربه كنند. با بررسي‌ مهاجرت‌هاي داريوني‌ها طي سال‌هاي گذشته اين روش يكي از متداول‌ترين گزينه‌هاي مهاجرت بوده است.

در ميان برخي از مردم داريون انگيزه مهاجرت نسبت به ساير ايراني‌ها قوي‌تر است. طي سال‌هاي گذشته اين انگيزه نيز تقويت شده است. در اين مجال كوتاه نمي‌توان در خصوص علل و ريشه‌هاي چنين انگيزه‌اي صحبت كرد. ليكن مي‌توان با رويكردي واقع‌گرايانه‌تر به پديده مهاجرت نگريست. در برخي از كشورهاي جهان فرصت‌هاي بهتري براي زندگي وجود دارد و همين فرصت‌ها به نوعي مشوق افراد براي مهاجرت است. بنابراين فردي كه مهاجرت مي‌كند انتظار دارد تا سطح كيفي زندگي‌اش ارتقاء يابد. ليكن در برخي موارد چنين اتفاقي نمي‌افتد و فرد ممكن است در شرايط بدتري به زندگي خود ادامه دهد. خصوصاً بحران اقتصادي سال‌هاي اخير و تاثيرات آن بر اقتصاد برخي از كشورها اين شرايط را براي مهاجران وخيم‌تر نموده است. در كشوري مانند استراليا كه بالاترين سطح كيفي زندگي را براي شهروندان خود فراهم نموده است، طي سال‌هاي گذشته از ميان رفتن برخي از مشاغل مانند كارگران معادن و از سوي ديگر افزايش هزينه‌هاي زندگي شرايط را براي برخي از شهروندان مشكل نموده است. كشورهاي اروپايي نيز كمابيش چنين مشكلي دارند. در اين شرايط اگر فرد با پشتوانه‌اي قوي تخصصي و مالي اقدام به مهاجرت نكند قطعاً با مشكلات زيادي روبرو خواهد شد. با اين تفاسير اين سوال مطرح مي‌شود كه چرا جوانان داريوني به استقبال چنين شرايط سخت و دشواري مي‌روند؟ چرا آنها سعي نمي‌كنند تا با كارآفريني و خلاقيت فرصت‌هاي مناسبي براي كسب و كار و ارتقاي سطح زندگي خود فراهم نمايند؟ راستي تمايل به مهاجرت با وجود شرايط دشوار معلول چه علتي است؟ به هر حال بد نيست علاوه بر اينكه جوانان طرفدار مهاجرت به سوال‌‌ها مي‌انديشند، مديران ملي، استاني و منطقه‌اي نيز پاسخگو باشند كه در شهري چون داريون تا چه ميزان فرصت‌ها براي كسب و كار و زندگي مناسب براي جوانان فراهم شده است تا مانعي باشد كه آنها را از دل به درياي سختي‌ها زدن باز دارد.

4 دیدگاه

  1. بسيار خوب و پرمحتوا بود استفاده كرديم.ممنون كاش به اين حرفها عمل شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا