منهاي داريون

زلزله درآذربایجان /جان باختن بیش از ۴۰ تن و مجروح‌شدن ۴۰۰ تن

حوالی ساعت 16:55 امروز، دو زلزله‌ به بزرگی 6.2 و 6.3ریشتر شهرستان اهر و ورزقان در استان آذربایجان شرقی را لرزاند.

رییس اورژانس کشور از جان باختن بیش از 40 تن و مجروح‌شدن 400 تن در زلزله عصر امروز آذربایجان‌شرقی خبر داد.دکتر غلامرضا معصومی رییس اورژانس کشور در بیان آخرین اخبار از زلزله عصر امروز شهرستان‌های ورزقان و اهر گفت: براساس آخرین گزارش‌های دریافتی حدود 40 تا 50 تن در اثر زلزله امروز جان خود را از دست داده‌اند.
وی افزود: براساس آخرین گزارش‌های دریافتی، حدود 400 تن در مناطق زلزله‌زده مجروح شده‌اند که توسط تکنیسین‌های اورژانس به مراکز درمانی تبریز و اردبیل منتقل شدند.
براساس گزارش پلیس راه‌ کشور، در پی زلزله عصر امروز استان آذربایجان شرقی در حال حاضر بار ترافیکی محور “اهر ـ تبریز” سنگین است.

این زلزله ها ساعت 16:53 و دومی 17:04 روی داد،یکی از این زلزله ها در 48 کیلومتری تبریز و دیگری در 17 کیلومتری اهر رخ داد.بعد از این چهاده ر پس لرزه (تا ساعت 19:30)به بزرگی 4.1 و 4.7 و4.1و 4.5 ریشتر حدود این مناطق را لرزاند .

به گفته شاهدان عینی در تبریز بزرگی این زلزله به حدی بوده که باعث وحشت ساکنان شده است. زمین لرزه های رخ داده در تبریز باعث اختلال در تلفن های همراه شد.و البته با اطلاع رسانی کاربران خبر آنلاین ،اهر و آستارا و بو کان و مرند هم لرزیده است.این زلزله سبب لرزش سه باره شهر اردبیل و همچنین مشگین‌شهر شده و موجب وحشت اهالی شده است.

دکتر معصومی، رییس اورژانس کشور از اعزام دو تیم ارزیاب به تبریز و اهر خبر داد.وی در گفت‌وگو با خبرنگار حوادث ایسنا با بیان اینکه در پی وقوع زلزله 6/2 ریشتری در اهر، ارتباط تلفنی با تبریز و اهر قطع شده است، گفت: بر این اساس یک تیم از اردبیل برای ارزیابی به تبریز اعزام شد.اردبیل علاوه بر این‌که سبب وحشت اهالی و حضور مردم روزه‌دار اردبیل در پارک‌ها و خیابان‌ها شده است بلکه اختلال در تلفن همراه نیز به وجود آمده و در برخی از خطوط ارتباطی مشکلاتی به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه ارتباط تلفنی با اهر که کانون زلزله بوده، قطع است، گفت: یک تیم ارزیاب از مشکین‌شهر برای ارزیابی منطقه زلزله‌‌زده به اهر اعزام شد.

مدیرکل حوادث غیرمترقبه استان آذربایجان‌شرقی خلیل ساعی هم با بیان اینکه مطابق اطلاعات رسیده، هیچ‌گونه تلفات جانی در شهرها نداشتیم، گفت: در تعدادی از روستاها به دلیل وقوع زلزله احتمال خرابی خانه‌های مسکونی وجود دارد که در حال حاضر گروه‌های ارزیاب به منطقه اعزام شدند.

به گفته وی تاکنون خبری از مصدومان یا کشته‌های احتمالی این زمین لرزه مخابره نشده است.

برهان، مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز نیز درباره این حادثه با بیان اینکه هم‌اکنون ترافیک شدیدی در اکثر معابر شهر تبریز برقرار است گفت: بیشتر نقاط تبریز با قطعی برق روبرو شده و همین امر اضطراب و استرس شهروندان را رقم زده است.

محمود مظفررئیس سازمان امداد و نجات کشور هم گفته بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی ارتباط با روستاها قطع است و تنها با بی سیم ارتباط داریم. همچنین آمار کشته شدگان اعلام نشده ولی مجروحان در حال انتقال به بیمارستان هستند که بیشتر شکستگی استخوان است.

رئیس سازمان امداد و نجات کشور گفت: برخی روستاها مانند خرمالو و هریف آسیب دیده ولی بالگردها و امدادگران به سرعت خود را به محل حادثه اعزام شده اند.

پس لرزه ها تا 48 ساعت ادامه دارد

دکتر فرهنگ احمدی گیوه رییس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران درخصوص جزییات زمین لرزه حوالی اهر و ورزقان گفت: پس از دو زمین‌لرزه بالای شش ریشتر، پس لرزه‌های کوچکتری با بزرگای 4.1، 4.7، 4.1 و 4.5، 3.7 و 3.5 در این منطقه به وقوع پیوست.همچنین پس لرزه‌های بسیار زیادی نیز زیر سه ریشتر در این منطقه رخ داده است.

رییس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با بیان اینکه در حال حاضر نمی‌توان گسل مسبب این زلزله را معین کرد، گسل شمال تبریز را یکی از معروف‌ترین گسل‌های این منطقه نام برد.

محمد قیطانچی رییس بخش زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران هم با بیان اینکه در حال حاضر موقعیت دقیق گسل مسبب زمین‌لرزه اهر مشخص نشده است، تصریح کرد: حوالیاستان آذربایجان شرقی گسل‌های کوچک فراوانی وجود دارد که احتمالا وقوع دو زمین لرزه با بزرگای بالای شش ریشتر بر روی گسل‌های مجاور نیز تاثیر داشته است و به دلیل اینکه شاخه‌ها و گسل‌های فرعی متعددی در آن منطقه وجود دارد، انتظار داریم، پس لرزه‌ها تا مدتی ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان به طور دقیق اعلام کرد که پس‌لرزه‌ها تا چه زمانی ادامه دارد، خاطرنشان کرد: به احتمال فراوان تا 24 یا 48 ساعت آینده شاهد بیشترین پس‌لرزه‌ها خواهیم بود.

رییس بخش زلزله‌شناسی موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با بیان اینکه کانون این زمین لرزه بین شهرستان اهر و ورزقان بوده است، خاطرنشان کرد: این زمین لرزه سطحی بوده و شدت زیادی در حوالی کانون زلزله داشته است. زمین‌لرزه‌های سطحی مدت دوام چندانی ندارند، اما در فواصل دور به آرامی و در زمان‌های طولانی خود را نشان می‌دهد.

امداد رسانی کند است /اعزام نیرو های امدادی

نماینده ورزقان الله وردی دهقانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه امدادرسانی به مجروحان زلزله شهرستان ورزقان به کندی در حال انجام است، گفت: متاسفانه بیشتر روستاهای شهرستان ورزقان آسیب دیده است.

وی با بیان اینکه منازل وخانه های روستایی در این شهرستان به شدت آسیب دیده است، گفت: امدادگران هنوز نتوانسته اند خود را به مناطق زلزله زده شهرستان ورزقان برسانند.

نماینده مردم ورزقان با بیان اینکه مردم این شهرستان شدیدا به هلی کوپتر و آمبولانس برای انتقال مجروحان نیاز دارند، گفت: با توجه به اینکه این شهرستان بیمارستانی ندارد باید هر چه سریعتر تجهیزاتی برای انتقال این مجروحان به تبریز فراهم شود تا مجروحان به سرعت تحت درمان قرار بگیرند.

رییس اورژانس کشور هم با بیان اینکه یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به همراه پنج دستگاه آمبولانس از اردبیل به اهر اعزام شده‌اند، گفت: براساس گزارش‌های دریافتی، تخریب‌های ناشی از این زلزله در وستاهای مابین اهر و ورزقان است.

وی افزود: برابر آمارهای دریافتی حدود 25 هزار تن در این روستاها زندگی می‌کنند اما هنوز آماری درخصوص کشته و زخمی‌های این زمین لرزه مشخص نشده است.

سگ های زنده یاب در منطقه /قطعی برق و گاز
رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از اعزام سگ‌های زنده‌یاب به مناطق زلزله‌زده خبر داد. محمود مظفربه ایسنا گفت: براساس گزارش‌های دریافتی، تیم‌های سگ‌های زنده‌یاب (آنست) به اهر اعزام شدند.وی با بیان اینکه دو تیم آنست از اردبیل و دو تیم از آذربایجان‌غربی به منطقه اعزام شده‌اند، گفت: این سگ‌ها به منطقه ورزقان و اهر اعزام شدند.
رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در مورد ترکیدگی لوله گاز در نزدیکی اهر نیز گفت: به علت این حادثه گاز منطقه قطع شده است.
برهان، مدیر روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز نیز درباره این حادثه با بیان اینکه هم‌اکنون ترافیک شدیدی در اکثر معابر شهر تبریز برقرار است گفت: بیشتر نقاط تبریز با قطعی برق روبرو شده و همین امر اضطراب و استرس شهروندان را رقم زده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا