ديدگاههمه

تحلیلی بر اولین مناظره نامزد های یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

یوسف بذرافکن|

قرآن کریم کتاب تربیت ، هدایت و انسان سازی وچراغی برای هد ایت بشر در همه زمان ها است . خداوند تبارک و تعالی در این کتاب روشنگر همواره انسان ها را به تدبر ، اندیشه و تعقل دعوت می نماید .زیرا انسان در پرتو تفکر و تدبیر است که می تواند راه درست را انتخاب نماید . به عنوان نمونه د ر آیه ۹ سوره مبارکه زمر می فرماید : ….قل هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون … بگو آیا کسانی که می دانند با کسانی که نمی دانند برابر اند ؟ و در آِیه ۱۸ همین سوره می فرماید : الذین یستمعون القول فیتعبون احسنه او لئک الذین هدائهم الله و اولئک هم اولو االالبب . آن بندگانی که سخن را می شنوند و نیکو ترین آن را عمل می کنند ، آنان هخستند که خدا هدایتشان فرموده است . و آنان به حقیقت خردمندانند .

بدون شک بزرگترین رویداد سیاسی امسال انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری است ولذا مقام معظم رهبری مردم فهیم ایران را به خلق یک حماسه سیاسی دعوت نمودند . اما« انتخاب اصلح» از بین هشت نامزد تا ئید صلاحیت شده کار آسانی نیست . برای همین رسانه ملی برای کمک به خلق حماسه سیاسی و مشارکت حد اکثری مد نظر مقام معظم رهبری برنامه های خوبی را از مد ت ها قبل طراحی کرده است که در بین این برنامه ها « مناظره» کاندیدا ها از جذاب ترین و پر طرفدارترین بر نامه های تبلیغی رسانه ملی است . امروز اولین مناظره کاندیدا ها به صورت زنده از رسانه ملی ( شبکه اول ) پخش شد .

با در نظر گرفتن تعالیم حیات بخش قرآ ن کریم که نمونه ای از آن ذکر شد . مباحثه و مجادله احسن باعث روشن شدن دیدگاه ها و کمک به انتخاب بهترین گزینه برای نشستن بر کرسی بالاترین مقام اجرایی کشور می شود اما با توجه به آنچه در اولین مناظره انجام شد ه می توان نکات زیر را بیان داشت ۱-در اولین دوره این مناظره برخلاف دوره های قبل که نامزد ها دو نفر به دو نفر به مناظره می پرداختند در این مناظره هر هشت نفر به مناظره پرداختند و این باعث شد که مجادله های لفظی و عدم رعایت حریم ها اتفاق نیفتد و مردم شاهد بد اخلاقی کاندیداها و پرخاش گری و هتک حرمت یکدیگر نباشند ۲- مناظره امروز بر خلاف دوره های قبل کاملا کارشناسی شده و برنامه ریزی شده بود و اجرای قوی و مقتدرانه مجری مناظره ( آقای دکتر مرتضی حیدری) از نقاط قوت اجرا ی این مناظره بود .

۳- سوالات بدون آنکه نامزد ها از آنها اطلاع قبلی داشته باشند ، حساب شده مطرح گردید و شرط عدالت که بزرگترین شرط اجرای مناظره است رعایت شد . ۴- سئوالات در یک زمینه مشخص ( اقتصادی ) مطرح می شد و از لحاظ زمان برنامه مناظره در یک روز تعطیل رسمی و با اعلام قبلی اجرا شد . ۴- همه کاندیداها در یک زمان مشخص فرصت پاسخگویی داشتند و از وقت حداکثر استفاده به عمل آمد که این مدیریت زمان از نقاط قوت برنامه بود ۵- این مناظره باعث بالا رفتن آگاهی مردم وانتخاب آگاهانه آنها می شود و رشد فکری جامعه را به دنبال دارد .

اما چون مناظره به شکل جدید ، برای اولین بار اجرا می شد ، با وجود صدها ساعت بحث کارشناسی در زمینه نحوه اجرای آن دارای نقاط ضعفی هم بود که ذیلا با آن اشاره می شود :

۱-به علت کثرت کاندیداها فرصت پاسخگویی به سئوالات، اندک بود زیرا پاسخ به مسائل اقتصادی در عین حال که دغدغه اصلی مردم است بحثی کارشناسانه و دقیق است و مثلا نمی شد در یک وقت دو دقیقه ای یا نود ثانیه ای به آن پاسخی منطقی داد . ۲-این روش نه تنها برای مردم بلکه برای نامزدها نیز نا شناخته بود و برخی از آنها هیچ آشنایی و آمادگی برای آن نداشتند . ۳-قسمت دوم این برنامه از لحاظ بازدهی و استقبا ل نامزدهای مناظره کنند ه غافل گیرانه بود و مورد اعتراض شدید برخی از آنها واقع شد چرا که طرح سوالات تستی و مشابه کنکور با گزینه هایی محدود و مشخص برنامه را از شکل مناظره خارج می کرد و به نظر می رسید برای بیندگان هم چندان مفید نباشد . ۴-در قسمت دوم برنامه اجرا به گونه ای پیش رفت که نوعی بی احترامی به نامزدها و حتی شعور مردم و بیندگان محسوب می شد و به یک مسابقه تلوزیونی بیشتر شبیه بود تا یک مناظره تلوزیونی مهم بین هشت نامزد ریاست جمهوری با این همه سابقه .

به نظر می رسد اگر برای نحوه اجرای این مناظره ( بویژه قسمت دوم ) به جای مشاوره با کارشناسان برنامه های رسانه ای آن هم به صورت محرمانه و پشت در های بسته با خود کاندیداها یا نمایندگان آنها مشاوره می شد این مناظره پر بارتر و کم اشکال تر برگزار می شد .امید آنکه در دو برنامه بعدی این نقایص برطرف شود، چون یک مناظره خوب با عث ارتقاء آگاهی مردم و حفظ آرامش در زمان انتخابات و حتی بعد از آن کمک بزرگی می کند. یادمان باشد که ریشه برخی از حوادث بعد از انتخابات قبل، به بد اخلاقی طرفین مختلف مناظره ها و بازخورد آن درسطح جامعه برمی گشت و باید این مناظره ها را آسیب شناسی و عیب زدایی کرد تا انشاء الله باعث رشد روز افزون سیاسی کشور شده و خلق حماسه سیاسی را در پی داشته باشد .

3 دیدگاه

  1. ازآغاز مناظره تا انتهای آن را بادقت مشاهده نموده و یاداشت برداری کردم ، به نظرم در مجموع آقایان دکتر محسن رضایی، دکتر محمد باقر قالی باف و دکتر عارف بهتر از دیگر رقبا ی خود از عهده پاسخگویی به سئو الات مناظره بر مناظره آمدند .

  2. سومین دوره مناظرات بسیار عالی ،چالشی ،داغ و جذاب برگزار شد و اختلاف دیدگاه های نامزده ها در این مناظره کاملا آشکارشد و پرده ها فرو افتاد و قسمتی از حقایق آشکارشد و تقریبا فاصله آراء نامزدها زیادشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا