تربر جعفری

گزارشي از فعالیتها و برنامه های صورت گرفته مذهبي-فرهنگي در روستای تربر جعفری

احمد رضا ارج زاده/روستاي تربر جعفري

“خدمت‌”، تنها در حوزه خدمات اقتصادی‌، صنعتی و یا خدمات اجتماعی به مردم‌، خلاصه نمی‌شود، بلکه این واژه‌، خدمات فرهنگی‌، تربیتی و نظامی یا انتظامی و حتی خدمات قضائی را نیز شامل می شود.

 ابتدا کمیت برنامه های اجرا شده به طور خلاصه عنوان می شود و سپس بصورت مختصر در مورد هر کدام از این برنامه ها توضیحاتی مطرح می شود.

1-برگزاری کلاسهای آموزش روخوانی قرآن ویژه بانوان بزرگسال بصورت فشرده و همچنین برگزاری جلسات مشاوره خانواده

2- برگزاری کلاسهای قرآن ویژه دختران زیر پانزده سال

3- برگزاری کلاسهای قرآن ویژه پسران زیر پانزده سال

4-برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و مباحثه ویژه برادران بخصوص جوانان و همچنین جلسات مشاوره گروهی

5-برگزاری مسابقات فوتسال بین جوانان و نوجوانان تحت عنوان جام ولایت در روستا

6-برگزاری اولین همایش پیاده روی خانوادگی منتظران منجی بیاد شهدا

7- برگزاری مراسم ویژه جشن میلاد یگانه منجی عالم بشریت حضرت قائم (عج)

8 – برگزاری جشن میلاد ائمه اطهار ویژه ایام تابستان

9- برگزاری کلاس خیاطی ویژه خواهران

10- برگزاری کلاسهای احکام ویژه خواهران

11- برگزاری کلاس احکام ویژه برادران

12- برگزاری روخوانی قرآن بصورت روزانه یک جزء بعد از نماز ظهر و عصر در روزهای ماه مبارک رمضان

13- برگزاری سخنرانی مذهبی ، هر روز بعد از نماز جماعت ظهر و عصر

14- پذیرایی و دادن افطاری به دختران وپسران زیر پانزده سال

15- خریداری تجهیزات والیبال و راه اندازی ورزش والیبال برای پر کردن اوقات فراغت جوانان ونوجوانان

16- برگزاری مراسم دعاهای هفتگی توسل ،کمیل ، زیارت عاشورا ، حدیث کسا و …

17- برگزاری مسابقه دو استقامت به مناسبت نیمه شعبان

18-  شرکت دو تیم در مسابقات فوتسال جام نیمه شعبان که در شهر داریون برگزار شد و یکی از این دو تیم به مقام نایب قهرمانی و تیم دیگر به مقام چهارمی رسید.

19- شرکت دو تیم در مسابقات فوتسال جام رمضان که در شهر داریون برگزار شد و هر دو تیم روستای تربر جعفری راهی فینال شدند .

20-شرکت در راهپیمایی روز جهانی قدس که با استقبال زیاد اهالی این روستا همراه بود.

21- شرکت در مسابقات فوتسال جام رمضان در رده سنی زیر پانزده سال که در داریون برگزار شد و تیم روستای تربر جعفری به مقام قهرمانی رسید.

22- شرکت در مسابقات فوتسال جام رمضان در رده سنی زیر یازده سال که در داریون برگزار شد و تیم روستای تربر جعفری راهی فینال شد.

23-برگزاری نماز عید سعید فطر در روستای تربر جعفری

24-برگزاری مراسم تجلیل از افرادی که در زمینه های مذهبی ، فرهنگی و ورزشی با حاج آقا زارع همکاری داشته اند در روز عید فطر اعم از : آقایان فرهنگ جوکار ، تقی جوکار ، صمد جوکار ، علی جوکار ، قاسم یعقوب زاده ، احمد رضا اُرج زاده ، ابراهیم علیزاده ، سعید علیزاده ، عبدالرحمان جوکار ، مهدی جوکار ، جواد کاتبی ، محمد جوکار ، اسماعیل یعقوب زاده ، حسین جمشیدی ، محمد جوکارو مهدیار جوکار

توضیحاتی مختصر در مورد برنامه های اجرا شده :

برگزاری کلاسهای آموزش روخوانی قرآن ویژه بانوان بزرگسال بصورت فشرده و همچنین برگزاری جلسات مشاوره خانواده

این کلاسها با دعوت دو نفر از خواهران ، که تجربه کافی جهت آموزش روخوانی و تجوید قرآن داشتند، آغاز شد و با هماهنگی های صورت گرفته اسکان مربیان در روستا انجام گرفت.این کلاسها به ترتیب در روزهای هفته و طی ساعات مشخص در محل حسینیه قائم آل محمد و منزل یکی از اهالی برگزار می شد.مربیان طی پانزده روز و به صورت فشرده اقدام به آموزش روخوانی و صحیح خواندن قرآن نمودند و همچنین یکی از این مربیان که تجربه کافی در زمینه مشاوره خانواده داشت اقدام به برگزاری جلسات مشاوره خانواده ویژه خواهران جهت بالا بردن آگاهی خواهران در تربیت فرزندان و آرامش خانواده ، کرد.

برگزاری کلاسهای قرآن ویژه دختران زیر پانزده سال

این کلاسها بصورت هفته ای دو روز برگزار مي شد که حاج آقا زارع بعنوان مربی اقدام به آموزش صحیح خوانی قرآن به دختران کمتر از پانزده سال نمود . این کلاسها در حسینیه قائم آل محمد برگزار می شد. طی برگزاری این کلاسها به افراد مستعد و برتر جوایزی اهدا شد.

برگزار کلاسهای آموزش قرآن ویژه پسران زیر پانزده سال

این کلاسها در طول تابستان به صورت دو روز در هفته در محل حسینیه قائم آل محمد برگزار می شد.مربیان آموزش دهنده به ترتیب حاج آقا زارع ، مهدی جوکار و سعید جوکار بودند و در طی  برگزاری این کلاسها به افراد مستعد و ممتاز که بتوانند فعالیتهای بیشتری از خود بروز دهند و در آموختن صحیح خوانی پیشرفت داشته و در حفظ سوره های تدریس شده توانمندی خود را نشان بدهند جوایزی اهدا شد .همچنین در کنار جلسات قرآن ، کلاسهای احکام ویژه پسران زیر پانزده سال برگزار شد.

برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و مباحثه ویژه برادران بخصوص جوانان و نوجوانان

این جلسات بصورت هفتگی و بعد از نماز مغرب و عشاء ودر ایام ماه مبارک رمضان قبل از نماز مغرب و عشاء برگزار می شد.که حاج آقا زارع مطالب و مباحث روز جامعه و امور مبتلا به مذهبی ،اخلاقی ، تربیتی ، را مورد بحث قرار می داد که با استقبال چشمگیر مردم بخصوص جوانان و نوجوانان همراه بود . این جلسات بصورت میزگرد انجام میگرفت .

برگزاری کلاسهای احکام ویژه خواهران

این کلاسها هفته ای دو روز و رأس ساعت مقرر در حسینیه قائم آل محمد توسط حاج آقا زارع برگزار می شد.در این جلسات مسائل مبتلا به خواهران پیرامون احکام عنوان مي شد.

برگزاری مراسم های ویژه جشن ، اعیاد و میلاد ائمه اطهار اهم از میلاد امام حسین (ع) ، حضرت ابالفضل (ع)، امام سجاد (ع) ،میلاد امام حسن مجتبی (ع) و بویژه میلاد یگانه منجی عالم حضرت قائم (عج)

این جشنها ، با شکوه هرچه تمامتر و با استقبال گرم و بسیار زیاد اهالی برگزار شد. در این مراسم برنامه های متنوعی برگزار شد و همچنین جوایز مسابقاتی که قبلاًبه همین مناسبت برگزار شده بود به افراد برتر اهدا شد.

برگزاری کلاس های خیاطی ویژه خواهران

این کلاس ها جهت پر کردن اوقات فراغت خواهران و آموزش هنرهای خیاطی برگزار شد که مورد استقبال قرار گرفت و در نتیجه تعدادی از خواهران تجربیاتی در زمینه خیاطی کسب نمودند.

برگزاری مسابقات فوتسال تحت عنوان جام ولایت

این مسابقات با حضور شش تیم به صورت دوره ای برگزار شد که در نهایت تیم شهدای تربر جعفری به مقام قهرمانی دست یافت و تیم رهروان ولایت به نایب قهرمانی رسید و تیم آپادانا به مقام سومی رسید.جوایز این مسابقات بهمراه جایزه تیم اخلاق در روز برگزاری همایش پیاده روی به تیمهای برتر اهدا شد.

برگزاری اولین همایش پیاده روی خانوادگی منتظران منجی بیاد شهدا

این همایش که برای اولین بار در این روستا برگزار می شد با استقبال چشمگیر مردم همراه بود. همچنین در این همایش با حضور امام جمعه منطقه داریون ،مسؤل آموزش و پرورش داریون و مسؤل تربیت بدنی داریون جلوه خاصی به خود گرفت. در پایان این همایش به قید قرعه جوایز نفیسی به شرکت کنندگان اهدا شد.

در پایان از اهالی روستا بخصوص از : فرهنگ جوکار ، تقی جوکار ، صمد جوکار ، علی جوکار ، قاسم یعقوبزاده ، عبدالرحمان جوکار، احمد رضا اُرج زاده ، مهدی جوکار ، ابراهیم علیزاده ، جواد کاتبی و خدا کرم جوکار که در این چند ماه اخیر در برنامه ریزی و اجرای برنامه های مذهبی ، فرهنگی  و ورزشی ما را یاری کرده اند کمال تشکر و قدر دانی را داریم.

5 دیدگاه

  1. ایول ایول به تربريهاي عزيز واقعادمشون گرم توی تمام مراسمات داریون حضورپررنگی دارن

    1. سلام بر آرش عزيز و تمامي مخاطبان داريون نما.كليه اين مراسمها درروستاي تربر جعفري برگزار شده بجز روز جهاني قدس كه در داريون برگزار شد.منتظر خبرهاي بعدي از فعاليتهاي روستاي تربر جعفري باشيد

  2. آفرین بر تربری ها بابا چقدر پیشرفت کردید!!!!!!!!!!!!!!!!!
    ایول ایوله ایول تربرو یله ایول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا