دفترچه خاطراتهمه

خاطرات دوران انقلاب در داریون

یوسف بذرافکن|

در روزهای آخر عمر حکومت شاه درگیری های مردم با نیروهای شاه بیشتر شده بود. یادم است علاوه بر برگزاری تظاهرات باشکوه که از داریون شروع می شد و تا کوشک مولا ادامه پیدا می کرد بعضی از مردم در تظاهرات مردم شیراز شرکت می کردند .

در دوران اعتراض برعلیه حکومت شاهنشاهی نقش معلمان و دانش آموزان پر رنگ بود . اکثر شعارها توسط معلمان ساخته و یا اقتباس می شد.

جواب های دانش آموزان کوبنده تر بود .مردم برای جواب شعار ها مشت های خود را گره می کردند کسانی که صدای قوی تری داشتند مثل آقای فتح اله حقیقت جو سردسته شعار دهنده گان بودند . انعکاس اخبار و رویدادهای تظاهرات مردم سایر شهر ها توسط قشر جوان و تحصیل کرده انجام می شد .

22-bahman

مرحوم قاسم کاشفی یکی از فعالان دوران انفلاب بود .آن مرحوم از تظاهرات و جریانات انقلاب عکس می گرفت و در واقع خبرنگار غیر رسمی دوران انقلاب در داریون بود .

فراموش نمی کنم که در روزهای پایانی حکومت شاهنشاهی مردم برای کمک به نیروهای انقلابی درگیر با حکومت شاهنشاهی در شیراز کمک های مختلف از جمله ملافه ، پنبه و شیشه های بنزین جمع آوری و ارسال می کردند. در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مردم شب ها در مسجد مرحوم حاجی جانقلی جمع می شدند . شهید حاج شیر علی سلطانی یکی از فعالان غیر بومی در دوران انقلاب بود .

در روز بیست و دوم بهمن این مرحوم کربلایی کرمعلی عابدی بود که خبر پیروزی انقلاب را از حسینه داریون اعلام کرد . پس از پیروزی انقلاب اسلامی گروهی از جوانان و مردم انقلابی در با چوب و چماق در اطراف داریون به گشت زنی و نگهبانی می پرداختند بعد از پیروزی انقلاب اداره داریون به تشکیلاتی بنام کمینه های انقلاب سپرده شد .کسانی که در دوران انقلاب نقش بیشتری داشتند بعد از پیروزی انقلاب نخستین نهادهای انقلابی مانند : بسیج ، جهاد سازندگی و کمیته امداد را در داریون بوجود آوردند .

1 دیدگاه

  1. حس غريبي داري
    اشك در چشمانت حلقه زده
    آري جمله روي ديوار كار خودش را كرده
    دوباره به آن خيره مي شوي و زير لب تكرارش مي كني
    *در بهار آزادي جاي شهدا خالي*

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا