ديدگاههمه

وقتي قهرمانان توليد كشاورزي داريون كارت قرمز مي گيرند!

علي بذرافكن|

قهرمانان تولید كشاورزي داریون کارت قرمز گرفته و از دور مسابقات ورزشی محروم شدند. شاید بسیاری از بازدیدکنندگان سایت داریون نما در مرحله اول بازدیدشان تصور کنند فوتبالیست یا فوتسالیستی از منطقه داریون کارتی از دست داور دریافت کرده ولی به ورزشکارانی کارت گرفته اند که هیچ کس باور نمی کند.

روزگاری آب قنات داریون ( پاریو) با صدای خود گوش و دل هر رهگذر را نوارش می داد. و در مسیر 4 کیلومتر خود تمام خار و خاشاک و زواله را پاک می نمود و زیبایی خاصی به شهر می بخشید ولی امروز دیگر صدايی از او بلند نمی شود گویی مرده است و دیگر قادر نیست تن بی جان خود را از دهانه قنات خارج کند. شفق بازی کنان در جنبش آب شکوه دیگر و راز دگر داشت صدا چون بوی گل در جنبش آب به آرامی به هر سو پخش می گشت روزگاری نه چندان دور مستطیل سبز منطقه داریون محل تمرین رقابت و مسابقه تیم های ورزشی اقتصادی و کشاورزی بود بازیکنان این عرصه بدون وقفه بازی می کردند.

وقت بازی آنها 90 دقیقه و دو وقت اضافه 15 دقیقه ای نبود، بلکه 24 ساعته. آنها بابت بازی پولی های آنچنانی دریافت نمی کردند و اگر امروز دو کارته و سه کارته و محروم از بازی و تمرین شده اند به علت این است که هر چه به آنها تذکر داده می شد توجه نمی کردند و حتی آنهایی که به عنوان کارشناس و مربی با آنها کار می کردند خودشان هم راهکار مناسبی در اختیار این بازیکنان قرار نمی دادند. توپ بازیکنان از هوا پر نبود بلکه با آب پر می شد.

آنها این چمن سبز را به کویر تبدیل کردند و توپشان از آب خالی شده امروزه تعدادی از آن بازیکنان از دنیا رفته اند و عده ای هم مهاجرت کرده اند و تعدادی خانه نشین شده اگر روزی می گفتند این منطقه به کویر تبدیل می شود کسی باور نمی کرد. نمک تا دل شهر و روستاهای منطقه داریون نفوذ کرده و زمین واقعی ورزشی به نمک زار تبدیل گردیده خبری از چمن سبز نیست داستان دو مرغابی و لاک پشت را بیاد دارید.

امروزه برکه ها و چشم ها خشک شده و عده ای از کشاورزان بدون توجه به کارت قرمز مشغول حفاری تا عمق 300 متری هستند که شاید آبی پیدا کنند و ادامه حیات. کشاورزان چون زنبور عسلی که شیرینی ساختند و خود از آن استفاده نکردند پیادگان جگر خسته، رنج بادیه دانند تو خستگی چه شناسی که برفراز سمندی همه امیدمان به خداوند است.

2 دیدگاه

  1. مطلب بسیار جالب و حزن انگیزی بود واقعا یکی از علل خشک شدن قنات تاریخی داریون عدم توجه و غفلت کشاورزان و مسولین مربوطه بود اصلا ان قنات جزو میراث فرهنگی منطقه بود و جا داشت توجه بیشتری به ان میشد

  2. چرا کاربران داریون نما «کارت قرمز» می گیرند و این قدر نظریات کاربران کم انعکاس داده می شود ؟/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا