دودجهمه

گزارشي از ويراژ موتور سواران در دودج و داریون ؛ اين راه به تركستان هم نيست

گزارش:علي مختاري|

در سال‏هاي اخير، با افزايش بي‏‌رويه موتور سيكلت در كشور، استفاده از آن جهت رفت و آمدهاي درون شهري و روستاها افزايش چشمگيري يافته است. ماهيت غيرايمن اين وسيله نقليه و استفاده روزافزون از آن توسط جوانان با افزايش بروز سوانح ترافيكي مرتبط با موتور سواران همراه بوده است.

وقوع سوانح ترافيكي در موتورسواران در رانندگي جوان (زير 20 سال)و حتی کمتر ، رانندگان بدون گواهينامه موتور سيكلت، با سابقه جريمه توسط پليس، سابقه تصادف قبلي، داراي بينايي غيرطبيعي يا سابقه بيماري خاص و يا مصرف داروي خاص و نيز رانندگاني كه خود مالك موتورسيكلت نبوده‏ اند بيشتر است.

به گزارش داریون نماحسین زارعی که راكب يك دستگاه موتور سیکلت است در اين باره مي گويد :رانندگي در شب، رانندگي بدون كلاه ايمني، رانندگي با موتور سيكلت‏هاي با حجم بالا (حجم موتور 125 سي‏سي يا بيشتر) و مدت زمان بيشتر رانندگي در يك شبانه روز و نيز دركارگران و افراد با تحصيلات ابتدايي بیشتر است.

رضا احمدی 40ساله می گوید:وقتی که یک جوان 20ساله موتور سیکلت قسطی ماهیانه 100هزار تومان تهیه می کند باید قوانین رانندگی را هم رعایت کند تا آسیبی نبیند اما انگار گوششان بدهکار نیست و وقتی هم به آنها نصیحت می کنیم بعضا با برخورد تند ،بی ادبانه و پرخاشگری آنها روبرو می شویم .وی ادامه داد:قبل از هر چیز باید فرهنگ سازی مناسبی در رابطه با نحوه استفاده صحیح از موتور سیکلت به آنها آموزش داده شود و در مرحله بعد اجازه موتور سواری با رعایت قوانین را به آنها بدهیم اما اینجا برعکس همه جاست اول تصادف می کنند بعدشروع به یادگیری می کنند.

بهنام امیدوار نيز در اين رابطه مي گويد :من مدت 14سال است که یک  موتور سیکلت دارم و در این چندسال گذشته تصادفی نکرده ام چون تمام اصول اولیه و قوانین رانندگی با وسیله نقیله خصوصا موتور سیکلت را رعایت کرده و خوشبختانه تاکنون هم با حادثه ایی مواجه نشده ام.

مرضیه زارعی از فرهنگيان دودجي به داریون نما مي گويد :متاسفانه هر روزه شاهد تصادفات جاده ایی که اکثر آنها را راکبین موتور سیکلت تشكيل مي دهند هستيم و این مرگ ومیر در دنیا رده اول را به خود اختصاص داده ،چون فرهنگ سازی مناسبی صورت نگرفته است .

وي ادامه مي دهد:در بیشتر موارد به چشم خود دیده ام که جوانان ناوارد در مراسم های مختلف عز ا و عروسی بدون رعایت اصول اولیه رانندگی اقدام به تک چرخ زدن یا ویراژدادن در بین ماشین ها می کنند که با خودنمایی بی مورد همراه با غرور کاذب ، سلامت جانی خود و دیگران را به مخاطره انداخته و بعضا خانواده ها را عذار دار می کنند.

احمد حسینی دودجی بیان مي دارد :وقتی که در محور شیراز –داریون –دودج تردد می کنم در بعضی مواقع به چشم خود مشاهده می کنم که موتور سیکلتها برای دوری از سرما یا موارد دیگر با فاصله یک متری پشت ماشین های سنگین نظیر اتوبوس –تریلر حرکت می کنند که اگر خدايي ناکرده راننده ماشین جلویی یک ترمز ناگهانی بزند ، حادثه ناگوار و غیرقابل جبرانی رقم خواهد خورد.

کریم موسوی که خودش قربانی عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی خصوصا موتور سیکلت است به داریون نما مي گويد:الان 5سال است که بر اثر بی احتیاطی پاهای خود را از دست داده ام و این روی رو حیه و زندگی خودم و خانواده ام تاثیر منفی گذاشته است .

بنا به گزارشها تنها 30 نفر (6/7 درصد) از رانندگان از كلاه ايمني استفاده می کنند و با توجه به نتايج حاصله، و با اجرای راهكارهاي كاهش سوانح در سه بخش ارتقاء سطح دانش عمومي و بويژه موتور سواران در زمينه رفتارهاي صحيح رانندگي، اجراي جدي و مستمر قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي می تواند موجب کاهش مرگ و میر و صدمات ناشی از این وسیله نقلیه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا