منهاي داريون

نبرد ایران-آرژانتین؛یک شب بی همتا؟

تورج عاطف|

 قصه آرژانتین برای من در سال 1978 شروع شد جائی که قرار بود دومین جام جهانی زندگیم  را ببینم جام جهانی آرژانتین برای من معنای بزرگی داشت چهار سال قبل در آلمان 1974 عاشق هلند شده بودم و حالا  محبوب ترین  تیم من یعنی ایران هم در این فستیوال حضور داشت.

 آرژانتینا آرژانتینا این نام را می شنیدم و روزی که هلندی ها در فینال جهنمی باختند به سیمای آرژانتینی ها می نگریستم ماریو کمپس و اسوالدو آردیلز که در میانه زمین بازی می کرد و شماره 1 می پوشید و پاسارلا کاپیتان با صلابت آنها.

 چهار سال گذشت در سال 1982 آرژانتین پر ادعا در افتتاحیه به بلژیک باخت علی رغم این که اعجوبه ای به اسم مارادونا را داشتند و از همه مهمتر باخت آنها به برزیل محبوب من بود اما این جام هم برای من تلخ بود برزیل محبوب من با سوکراتس و ادر و فالکائو و ادر اسیر والدایز پرز دروازه بان خودی شد.

 در سال 1986 غم باخت به فرانسه تیم محبوبم برزیل برایم فینالی گذاشت که دوست نداشتم یک سوی آن آرژانتین و اعجوبه اش بود که برای رسیدن به فینال از دست خدا ! هم بهره گرفته بود.

ایران در انتظار شگفتی...
ایران در انتظار شگفتی…

در سال 1990 کثیف ترین نوع فوتبال آرژانتینی که به فوتبال چرک معروف بود به فینال رسید  و برای من  که از برزیل  لازارونی اصلا خوشش نیامده بود شاید بهترین اتفاق این بار که ایتالیا محبوب با ویالی و باجو و اسکیلاچی به قهرمانی برسد و یا حداقل انگلستان با گاسکوین و لینه کر ولی …

سال 1994 آرژانتین برای من طعم دعوا و دو پینگ داشت و آرژانتین 98 هم برای من رندی سیمووئه در برابر بکهام بی نوا را داشت و دیگر هیچ.

از آرژانتین 2002 و 2006 خاطره های بزرگی ندارم و آرژانتین 2010 برایم یادآور کت و شلوار مضحک مارادونا و آن بازی اسفناک در برابر  آلمان بود.

در طی این سالها خاطرات بزرگ فوتبال کشور مان در جام جهانی دو دیدار بزرگ در برابر هلند 1978 و ستارگان بی نظیری چون رنسنبرینگ و کرول و… و دیگر بازی در برابر آلمان 1998 بود که در بابر کلینزمان و فولر و… قرار گرفتیم و در هر دو بازی بیشتر اسیر نام آنها بودیم تا خودشان.

 این بار با آرژانتین بازی داریم تیمی که هیچ گاه برای من خاطرات بزرگی نداشتند علی رغم این که ستارگان بزرگشان چون کمپس و آردیلز را در سال 1978 دوست داشتم روزگاری که باتیستوتا در رم بود از محبوب ترین هایم بود و سالها به عنوان طرفدار تیم بارسلونا ا بازی مسی  لذت می برم.

 اما این بار مصاف ما برابر آرزانتین یکی از بزرگترین خاطرات فوتبالی من خواهد بود و دوست دارم که این بازی برایم خاطره شیرینی باشد چون بازی در برابر اسکاتلند که سالها پیش در آرژانتین  برگزار شد.

بازی در برابر آرژانتین  می تواند خاطره زیبائی برای همه فوتبال ما باشد که سالها است در حسرت یک بازی مناسب به سر می برد فوتبالی که به مدد نالایقی ها حقیر می پندارد و حقیر هم زندگی می کند  دوست دارم فوتبال کشورم در این بازی بهترین نمایش خود را داشته باشد و در حد نام خود بازی کند فوتبال ما چیزی از بوسنی کم ندارد که  بازی دلاورانه ای در برابر آنها انجام داد فوتبال ما کمتر از کامرون 90 نیست که در بازی افتتاحیه آنها را شکست داد.

 فوتبال ما 37 سال پیش در هفتاد و پنجمین سالگرد رئال مادرید در تورنمنتی به همین مناسبت با آنها مساوی کرد.

 حالا روز دیگر است یک فرصت استثنائی دیگر برای آن که پس از دهه ها  عاشق فوتبال بودن شبی زیبا را تجربه کنم امید که چنین باشد امروز برای من و ایران می تواند شب بی همتائی باشد.

14 دیدگاه

  1. سلام عاطف عزیز…

    قطعا همین طور است که می گویید. شب بی همتایی خواهد بود. هم برای شما و هم برای همه ی ملت بزرگ ایران سرافراز.

    هر چند آرزوی من و تو و همه ی ما، چشیدن طعم شیرین پیروزی در برابر تیم آرژانتین است و امیدواریم چنین شود، ولی آن چه بیش از پیروزی مهم است، ارائه ی یک بازی خوب و زیبا در قد و اندازه های ایران سربلند است.

    دلاور مردان ما در برابر نیجریه هم خوب بازی کردند و خوب هم نتیجه گرفتند. فراموش نکنیم که ما داریم یک بار دیگر بازی در جام جهانی آن هم در برابر تیم هایی قدرتمند را تجربه می کنیم و چیزی هم از آن ها کم نداریم.

    همین که بچه های ما، خودشان را باور دارند و یک بازی قابل قبول ارائه می دهند، برای ما بهترین پیروزی است که امیدواریم با نتایج خوبی هم همراه باشد و بر حلاوت آن غنای مضاعف بخشند.

    تیز پروازان والیبالیست ما هم به تمام معنا گل کاشتند و یک بار دیگر نشان دادند که نه تنها هیچ چیز از تیم های برتر و قدرتمند جهان کم ندارند، که خود از جمله تیم های برتر و قدرتمند جهان هستند و حرف برای گفتن دارند و آمده اند با صلابت، این را ثابت کنند.

    و اما : خاطرات زیبایتان را خواندم و لذت بردم. بهتر بگویم به دلم نشست چون از دلتان بر آمد و صادقانه بیانش کردید.

    پویایی و پایایی بیش تر را برایتان آرزومندم…

  2. با سلام
    شاید خیلی دور از انتظار باشد ولی بازی یک بر صفر به نفع ایران خاتمه یابد انشاءالله

  3. خیلی خوشبیانه دارید نظاره میکنید عزیزان ولی باکروش بچه ها بخصوص گوچی این آرژانتین این جام که جام شگفتی هاست هیچ چیز بعید نیست به امید شگفتی امروز جام ب با این عنوان
    شکست آرژانتین از ایران اونم همه با رکورد پرسپولیس
    ارژانتین بعد از استقلا ل شش تایی شد

  4. سلام بر ایران و ایرانی…

    مقاومت غرور آفرین ایران در برابر تیم قدرتمند آراژانین واقعا ستودنی است.

    آفرین به این همه همت و غیرت و مردانگی.

    هیچ نتیجه ای بهتر از یک بازی قابل قبول و منطقی و هوشیارانه نیست.

    با این بازی هوشیارانه، ایران با هر نتیجه ای قطعا پیروز میدان است.

    این را همه ی جهانیان و حتا خیل تماشاچیان آرژانتینی درون میدان می دانند.

    ملی پوشان ! پیروز باشید که دعای خیر ملتی بزرگ و ایرانی سرافراز بدرقه ی راهتان است…

  5. آفرین بر یوزپلنگان و دلیران غیرتمند ایران، این بیشه ی شیران.

    وقتی ورزشکاران ما این چنین شجاع و بی باک به قلب حریف می زنند و فراموش می کنند که در برابر چه حریف قدرتمندی هستند، وقتی غیرت و همت و تعصب ملی را دست مایه خود قرار می دهند و نشان می دهند که نام و آوازه ی هیچ ستاره ای در برابر کوه استوار مقاومت و ایستادگیشان، آن ها را به هراس نمی اندازد، هیچ نتیجه ای از ارزش کار آن ها کم نمی کند و بی شک پیروز میدان هستند. که دفاع از حمیت ایرانی بهترین پیروزی است.

    ورزشکاران ! مقاومت و ایستادگی مردانه اتان را هیچ نتیجه ای خدشه دار نمی کند. به سرسختیتان افتخار می کنیم که این پایان راه نیست؛ آغاز راهی است که نوجوانان و جوانان غیور ما ادامه دهنده اش خواهند بود و اگر این تلاش ادامه داشته باشد و خدا بخواهد، روزی خواهد رسید که جهان در برابر قدرت و جنگندگی جوانان ایران زمین سر تعظیم فرود خواهند آورد. آمین…

  6. با این که این باخت چیزی از ارزش های تیم ملی ایران کم نمیکنه ولی نمیتونم گریه نکنم ، خیلی بد بود داور

  7. همه خوشحالیم چون بچه ها عالی بودند حیف صد حیف حق ما حداقل باخت نبود ولی بازهم این شکست بسیار شیرین بود به امید بازی بعد که با برد بچه ها بریم مرحله بعد

  8. حیف که دقیقه 91 بازی،به اینترنت دسترسی نداشتم.چون بلافاصله یادم به داریون نما افتاد.وخواستم با نوشتن دیدگاه توی سایت ،خداقوتم رو به گوش تیم ملی برسونم.بله خیلی حیف شد که نتیجه به نفع ایران نشد واز همه بدتر که 90دقیقه خیلی قشنگ بازی کردند وتو دقیقه 91…ولی به قول سروش بازم چیزی از ارزششون کم نمیشه ودوم اینکه اگه مسی هم دیگه این گل رو نزده بود که مسی نبود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا