دفترچه خاطراتهمه

به استقبال دهه مبارک فجر|با خاطرات دوران انقلاب در داریون

یوسف بذرافکن|

این خاطرات را برای اولین بار برای سایت محبوب داریون نما می فرستم.
روزهای انقلاب روزهای فراموش ناشدنی هستند روزهای که هر کدام آنها خاطره ای برای ما است . نسل حاضر از آن دوران چیز زیادی نمی دانند و فقط مطالبی را جسته و گریخته از آن دوران شنیده اند اما شنیدن کی بود مانند دیدن .

در آن دوران مردم داریون آغاز گرانقلاب در منطقه داریون بودند . هر تظاهراتی از داریون شکل می گرفت و به روستا ها گسترش می یافت . آن روزها من کلاس پنجم ابتدایی بودم ، مدارس هرروز برای شرکت مردم در تظاهرات علیه حکومت شاه تعطیل می شد ما به همراه بزرگ تر ها در این تظاهرات شرکت می کردیم و شعار می دادیم،

شعار مرگ شاه شعار اصلی مردم بود .با هم گفتیم : ای شاه خائن آواره گردی کشتی جوانان وطن الله اکبر، کردی هزاران در کفن الله اکبر، مرگ بر شاه مرگ بر شاه . در آن دوران همه اقشار در تظاهرات شرکت می کردند و با گذر مردم از کوچه تعداد افراد زیاد تر می شد از بلند گو خبری نبود و مردم با صدای بلند شعار می دادند ، تظاهرات کنندگان به دو گروه برادر و خواهر تقسیم می شدند و شعارها بیشتر دو قسمتی بود ، قسمت اول را براداران و قسمت دوم را خواهران جواب می دادند .

تظاهرات معمولا با قطع نامه پایان می گرفت که این قطع نامه ها یا با صدای بلند و یا با بلند گو دستی خوانده می شد و مردم هم با الله اکبر تائید می کردند در این میان نقش افراد با سواد و معلمان پررنگ تر بود . مرحوم قاسم کاشفی که معلمی جوان و انقلابی بودند شب ها اخبا ر رویدادها و تظاهرا ت مردم و اقدامات رزیم شاه درمقابله با مردم در سایر شهرها بویژه تهران و قم را در مسجد القائم (عج ) برای مردم بیان می کرد .

تظاهرات برخی روزها با شکوه تر بود و از داریون شروع می شد وبه سایر روستا ها می رسید . یادم هست مردم داریون با پای پیاده تظاهرات می کردند تا دیندارلو، آنجا مردم دیندارلو به جمع تظاهر کنندگان اضافه می شدند و به کوشک مولا می رفتند در مدرسه ابتدایی جمع می شدند و قطعنامه خوانده می شد در یکی از روزها کتابی که شنجه های ساواک را بیان کرده بود بنام در ویتنام و در ایران میان مردم پخش شد که خشم مردم را بیشتر کرداعلامیه های حضرت امام خمینی که آن روزها ایشان را آقای خمینی می گفتند شدت تظاهرات را بیشتر و بیشتر می کرد .

گاهی هم مردم روستا ها وحتی ایزد خواست به داریون می آمدند اما وجود پاسگاه ژاندارمری مانع شرکت پررنگ مردم دودج در تظاهرا ت مشترک بود . در یکی از روزهای انقلاب که مردم تظاهرات می کردند پاسگاه ژاندارمری دودج در نزدیکی مدرسه راهنمایی داریون راه مردم را سد کرد و قصد تیر اندازی یا ارعاب مردم را داشتند اما با وجود تهدید فراوان به مردم تیر اندازی نکردند .

تظاهرا ت به داریون تنها منحصر نمی شد و یادم هست یک روز مردم پشت ماشین های باری نشستند و برای شرکت در تظاهرات مردم شیراز به شیراز رفتند البته ما دانش آموزان و بچه ها را با خود نبردند . در یکی از روزها که تظاهرات مردم شیراز شدت یافته بود و تعداد زخمی ها زیاد شده بود مردم داریون به کمک آنها شتافتند و برای زخمی ها پنبه ، ملافه و دارو جمع آوری می کردند . البته در داریون تا آنجا که من یادم است کار به زد و خورد و تیر اندازی نکشید اما برخی از انقلابیون به شیراز می رفتند و شهید امامعلی بذرافکن در فاجعه سینما رکس آبادان به شهادت رسید .

باز هم یادم هست معلمان ما که از شیراز می آمدند ودر داریون سکونت می کردند در شرکت دانش آموزان در تظاهرات نقش به سزایی داشتند . یکی از آنها اهل جهرم بود ودر مسجد به شدت شعار می داد . سردی هوا و باران و برف هم مانع شرکت مردم در تظاهرات نمی شد دانش آموزان دبیرستانی سرمد داران بقیه دانش آموزان بودند .

روزی که ازهاری نخست وزیر شاه گفته بود که اینها تظاهرات نیست و صدای عده کمی از مردم را از بلندگوی مساجد پخش می شود مردم فردای آن روز شعار می دادند : ازهاری بیچاه سگ چهارستاره باز هم بگو نواره نوار که پا نداره . روزهای آخر حکومت شاه خائن که هر چند مدت یک بار شاه نخست وزیر خود را تغییر می داد مردم شعار می دادند : ما شاه نمی خواهیم نخست وزیر عوض میشه ، خر نمی خواهیم پالون خر عوض میشه. مردم هماهنگ با شهرهای بزرگ شب ها به پشت بام ها می رفتند و الله اکبر می گفتند .

روزهای باشکوه و تظاهرات مردم آنقدر ادامه یافت تا سرانجام انقلاب پیروز شد و مرحوم کربلایی کرمعلی عابدی پیروزی انقلاب را از طرق بلند گوی حسینیه حضرت ولی عصر (عج ) داریون رسما اعلام کرد و به اطلاع همه مردم رسید و مردم بسیار خوشحال شدند و شیرینی پخش کردند.

5 دیدگاه

  1. سلام علیکم با سپاس فراوان لطفا در این بخش از عکس های مستند ارسالی آقای فتوح آبادی و دیگران استفاده کنید و کاربران عزیزی که عکس های از سال پنجاه و هفت و قبل از ان دارند برای داریون نما ارسال فرمایند

    1. باسلام اینجانب طایفه متولد1346 عکسهایی ازدوران انقلاب که خودم بادوربین فوجی گرفتم که اگربلوف نباشد شایدکسانی باشند میلیونها تومان حاظرند بدهندواین عکسهارا داشته باشند چون درهیچ جایی این عکسها ارسال نشده مخصوصا6عدد عکس ازورود امام دارم درخیابان آزادی که اونهایی که آنجا بودند شایدیادشان بیادهرماشینی که ازفرودگاه می آمد میگفتند امام داخل این ماشینه جمعا6ماشین ردشدکه درآخریش که شورلت بلیزربودامام داخلش بودتمام این لحظه هاراعکس گرفتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا