اخبارپربیننده ترین مطالبگزارشهمه

خبری تلخ/قنات های قدیمی داریون خشک شد/تصاویر

باکمال تأسف قنات های قدیمی داریون خشک شده است.

نوشته:یوسف بذرافکن

بر اثر بی توجهی ؛ برداشت های غیر مجاز شبانه روزی و عدم لایروبی قنات های قدیمی داریون که صدها سال قدمت داشت و میراثی از گذشتگان بود و زمانی صدها هکتار زمین کشاورزی معروف به « پاریاب » را آبیاری می کرد در شهریور امسال کاملا خشک شد به گونه ای که حتی یک لیتر آب هم از این قنات ها که در منطقه « خالد آباد » واقع شده است خارج نمی شود.
شایسته است مسئولین جهاد کشاورزی ضمن بررسی علت خشک شدن این قنات های ارزشمند نسبت به احیا این قنات ها اقدام نموده و از بهره برداری های غیر مجاز و غیر متعارف جلوگیری کنند.
این قنات ها متعلق به چهل و هشت رعیت است ولی تا قبل از خشک شدن فقط تعدادی محدود با برداشت توسط تانکر اقدام به فروش آن می کردند.

3 دیدگاه

  1. دلیل اول خشکسالی هست.دلیل دوم کامل لایروبی نشدن قنات و بودجه ای که براش،گرفته میشه به صورت صحیح و کامل صرف قنات نمیشه.دلیل سوم صاحب شدن عده ای که خود رو صاحب کامل آن میدونند و حتی راضی به برداشت دبه ای آب از اون توسط فرد دیگری نمیشن.دلیل چهارم پمهای زه کش غیر قانونی در طی مسیر قنات اول تا مسیر خروجی اصلی قنات که آب برداشت میکنند و مجوزپمپ آبی که توسط توسط مسولین داریون در زمان قدیم به فردی دادن که از اول سر رشته قنات آب برداره که به نظر میرسه برداشت از قنات با پمپ آب غیر قانونی باشه و دلیل های دیگه ..‌‌….

  2. حالا که با زحمات باغداران قنات داریون خشک شده و هیچ‌اقدامی هم‌برای مرمت و پاک سازی و لایروبی ان توسط استفاده کنندگان بعمل نیامد و در اطراف و اکناف ان هم چاههای اب زدند که باعث خشک شدن قنات گردید حداقل مسیولین محترم داریون اجازه ندهند که بمرور زمان ین رشته قنات از خاک و زباله و ..پر شود و بعنوان یک اثارباستانی ارزشمند در ابادی ان بکوشند چون برای امر گردشگری مناسب هست و مسلما در سالهایی که باران بیشتری می اید مجددا اب قنات روان خواهد شد.نبابد ناامید گشت.

  3. یکی از دلایل اصلیش هم چاه های عمیق و غیرقانونی باغ شهری هاست که بلای جان مردم منطقه شده و شبانه روز داره سطح آب منطقه رو کم و کمتر میکنه. امیدوارم هر چه زودتر بقیه چاه های آقای زمین خوار هم پلمپ بشه و مردم و مسئولین به لطف بخش شدن داریون توانایی بیشتری برای مقابله با این فرد که همه هم میشناسنش داشته باشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا