اخبارپربیننده ترین مطالبگزارشهمه

30 نمای داریون/ این قسمت: 30 نما از مشکلات آموزش و پرورش

در پست ۳۰ نمای داریون، بدون هیچ قضاوت و دخل و تصرفی، صرفا مسائل و مشکلات منطقه داریون را از زبان مردم و پاسخ آن ها را نیز از زبان مسئولین نقل قول می کنیم. مسلما مسئولیت آن نیز بر عهده ی خودشان است. البته حق پاسخ گویی برای مسئولین هم محفوظ است و داریون نما بر خود لازم می داند همان طور که به مسائل و مشکلات از زبان مردم می پردازد، جوابیه مسئولین را نیز اگر بفرستند، منتشر کند.

نوشته:جلیل زارع

فعال فرهنگی و اجتماعی/مدرس/عضو افتخاری تحریریه داریون نما

 

و اما 30 نمای آموزش و پرورش داریون از زبان برخی از فرهنگیان و اولیای دانش آموزان:

1- با این وضع آموزش و پرورش داریون که متاسفانه کم تر مسئولین بالا دستی حمایتش می کنند، امسال هم مثل سال های قبل همان آش است و همان کاسه. دانش آموزانی که همین طوری به خاطر روشن نبودن وضعیت شغلی و سطح درآمد تحصیل کردگان بی انگیزه هستند، با این وضعیت موجود مدارس داریون، بی انگیزه تر هم شده اند. مثلا من اطلاع دقیق دارم که یکی از معلمین داریونی که فرسنگ ها هم از این جا فاصله دارد کلاس کنکور آنلاین گذاشته برای دانش آموزان ما ولی انگیزه ی شرکت در کلاس ها نیست و استقبال خوبی نشده. می طلبد تا مسئولین حمایتش کنند که این طور که شنیده ام هر چه تلاش کرده هیچ حمایتی هم از سوی هیچ مسئولی نشده. حتی آمده بود داریون می خواست شروع کلاس هایش حضوری در مدارس داریون باشد جز یک مدرسه، کسی دیگر استقبال نکرد! اطلاع دقیق دارم که از نماینده آموزش و پرورش داریون هم کمک خواست بهانه آوردند که ال است و بل است و نمی شود و نشد متاسفانه! این راه که مسئولین بالا دستی و پایین دستی می روند و این رویه ای که پیش گرفته اند، به ترکستان است! ته مانده انگیزه ی بچه های ما هم با بی مدیریتی و بی حمایتی خشکیده است و بعید است کاری از پیش رود. با وجود این امیدوارم امسال دیگر به از آن باشد که پارسال و سال های گذشته بود.

2- چند مدت پیش شنیدم، در حال حاضر داریون نماینده آموزش و پرورش ندارد! لابد گذاشته اند داریون بخش شود یک دفعه آموزش و پرورشش هم مستقل شود بعد! امیدوارم یا این شنیده من فقط شایعه باشد یا اگر هم واقعیت داشته تا حالا این مشکل رفع شده باشد. اگر به خطا گفته ام مسئولین آموزش و پرورش ببخشند و توضیح دهند و پاسخگو باشند تا از اشتباه درآییم. مشکل آموزش و پرورش فعلی داریون این است که اصلا کسی جوابگو نیست و نمی گوید …. به چند! ببخشید بی ادبی مرا و اگر صدایتان به مسئولین بالا دستی می رسد بگویید این رسمش نیست!

3- یکی از مشکلات اساسی آموزش و پرورش داریون، بومی نبودن نماینده آموزش و پرورش آن است. اگر نماینده بومی باشد، حداقل با مشکلات مردم داریون آشناست. البته این فقط خاص نماینده نیست. بهتر است تا جایی که امکان پذیر است معلم ها را هم از همین داریون انتخاب کنند. این جوری یکی از مشکلات معلم ها که ایاب و ذهاب و رفت و آمد به شیراز است و بار مالی زیادی دارد، هم از پیش پای آموزش و پرورش برداشته می شود و می توانند همین هزینه را خرج مدارس کنند.

4- تا حرف می زنیم می گویند بودجه و امکانات نیست. این ها همه بهانه است. بودجه و امکانات مهم است ولی همه اش هم بودجه و امکانات نیست. که اگر مدیریت خوبی بود و از همین بودجه و امکانات بهینه استفاده می شد، بودند خیرینی که به یاری و کمک مسولین بشتابند و باری را از دوش شان بردارند. مثلا چند تا مدرسه توی داریون و دیندارلو هست که تا آن جایی که من شنیده ام بلااستفاده است و فرسوده شده که آموزش و پرورش با تغییر کاربری یا اجاره دادن یا هرکاری که صلاح می داند می تواند با همین مکان های بلااستفاده برای آموزش پرورش داریون کسب درآمد کند که خرج مدارس فعال شود.

5- یکی از مشکلات آموزش و پرورش داریون نیروها و معلمین غیربومی است. وقتی خود داریون معلم و مدیر و مسئول خوب و دلسوز دارد چه اصراری است که بروند از شیراز بیاورند؟! کسی که از شیراز برای تعلیم و تربیت بچه های ما می آید، باید یک ساعت شاید هم بیش تر، زودتر از خانه حرکت کند تا به داریون برسد. وقتی هم برمی گردد خانه، خسته است. که این خودش باعث می شود تا نتواند ازته دل به فکر بچه ها باشد و خسته بیاید و خسته تر برود! درنتیجه برای کار و فعالیت، همتی برایش نمی ماند. پس بهترین گزینه چه برای ریاست چه مدیریت چه معلمی، همان نیروهای بومی هستند.

6- متاسفانه امسال هم مثل سال های گذشته، با کمبود نیروی متخصص و شاغل در مدارس رو به روییم و هیچ کس به فکر نیست!
با توجه به بُعد مسافت شیراز تا داریون، فرهنگیان ناحیه چهار آموزش و پرورش از آن جا که اختلاف حقوق شیراز با داریون زیر حدود پانصد تا ششصد هزار تومان است، عملا کار در مدارس شیراز را بر داریون ترجیح می دهند.

7- هیچ امتیاز یا تسهیلاتی از قبیل وام و … برای فرهنگیان شاغلین داوطلب خدمت در مدارس داریون که باعث تشویق فرهنگیان برای تدریس در مدارس داریون شود، وجود ندارد!

8- جای کلاس های کنکور و تقویتی و نیروی مشاور متخصص در مدارس داریون به صورت شاغل تمام وقت خالی است؛ تا دانش آموزان را با برنامه ریزی مناسب به دانشگاه سوق دهد.

9- بحث اصلی، مستقل شدن آموزش و پرورش داریون از ناحیه ۴شیراز است که با توجه به بخش شدن داریون باید در صدر مطالبات قرار گرفته و حتما و حتما از طریق نمایندگان مجلس پی گیری شود.

10- باید هنگام استخدام نیروهای جدید در آموزش و پرورش سهمیه ای برای داریون در نظر گرفته شود تا نیروی تازه استخدام، عملا حداقل پنج سال در مدارس داریون کار کند و اجازه انتقالی به شیراز نداشته باشد تا کمبود نیروها جبران شود.

11- مدارس داریون هم چنان، تاوان کمبود تجهیزات آموزشی ، کتب کمک درسی، و سیستم های به روز را با افت تحصیلی دانش آموزان می پردازد!

12- متاسفانه نود درصد دبیران و آموزگاران مدارس منطقه، با نیروهای بازنشسته یا شاغلین سایر مناطق تکمیل می شود که هیچ گونه ارزیابی و … برای آن ها معنا ندارد؛ زیرا ارزیابی از عملکرد آن ها در اداره همان مناطق خودشان انجام می شود و چیزی در اداره ناحیه چهار و مدارس داریون برای از دست دادن ندارند.

13- کمبود سرانه واریزی به حساب مدارس داریون آن قدر ناچیز است که عملا نمی شود با آن تحولی و تغییر اساسی در جهت رشد و شکوفایی آموزش و پرورش برداشت.

14- یکی از مشکلات پیش رو، نبود مدرسه بزرگسالان برای افرادی که قصد ادامه تحصیل و گرفتن مدارک بالاتر دارند، هست و این بندگان خدا مجبورند یا قید ادامه تحصیل را بزنند یا این همه راه را از داریون تا شیراز گز کنند بروند آن جا ادامه تحصیل دهند. اگر این بندگان خدا وضع مالی شان خوب بود و می توانستند برای ادامه تحصیل به شیراز بروند که کارشان به این جا نمی کشید. پس لازم است مسئولین فکری به حال این بندگان خدا بکنند.

15- ساختمان فیزیکی مدارس، قدیمی است و باعث شده اکثر مدارس دوشیفت باشند و همین عامل نیز باعث افت کیفیت آموزش شده است.

16- نبود کتابخانه بزرگ و فعال باسالن خودش یکی از عوامل اساسی افت تحصیلی است. اگر امسال هم فکری به حالش نکنند شاید دیگر خیلی دیر شود.

17- عدم برگزاری کلاس های تست و کنکور باعث شده تا دانش آموزان پشت کنکوری ما نتوانند با دیگر داوطلبین منطقه رقابت کنند و از غافله عقب بمانند.

18- کمبود شدید مشاور در مدارس داریون، باعث سردرگمی و بی انگیزگی شدید دانش آموزان شده، تا جایی که تاوانش را با انتخاب های کارشناسی نشده ای می دهند که بعدها غیر قابل جبران است.

19- عدم وجود هسته مشاوره در منطقه داریون و بی تفاوتی مسئولین در این موضوع مهم، خودش عامل بزرگی برای افت تحصیلی دانش آموزان مدارس داریون است.

20- عدم توجه کافی به دانش آموزان نخبه و نمونه، استعدادهای فراوان بالقوه را به فعلیت نمی رساند و این قبیل استعدادها در نطفه خفه می شود و هیچ کس هم به فکر نیست.

21-هزینه زیاد رفت و آمد معلمان و سرویس دانش آموزان و اندک و ناچیز بودن واریز سرانه دانش آموزی از طرف دولت

22- تخریب ساختمان های رها شده و نداشتن ساختمان نوساز ونیرو برای کانون، سد راهی است برای رشد و شکوفایی استعدادهای بالقوه دانش آموزان داریونی که اگر همین طور ادامه یابد معلوم نیست سر از کجا در بیاورد.

23- مستقل نبودن نمایندگی آموزش و پرورش از سال ۱۳۴۲ بزرگترین عامل عدم پیشرفت آموزش و پرورش در داریون است. امیدواریم با بخش شدن داریون این معضل از پیش پای آموزش و پرورش داریون برداشته شود و دانش آموزان داریونی و قشر فرهنگی به آن چه استحقاقش را دارند برسند.

24- فضای آموزشی:از نظر فضای آموزشی منطقه داریون با خوشبینی حدودا پنجاه درصد ساختمان ها نسبتا مناسب است اما از نظر تجهیزات جدید آموزش و نیروی انسانی مجرب حدودا می توان بیست درصد و سی درصد تخمین زد.
مثلا در داریون به جز دو مدرسه متوسطه اول و دو مدرسه متوسطه دوم و یک ابتدایی سایر مدارس ابتدایی و یا هنرستان، قدمتی بالای چهل و پنج سال دارد. مسلما در فضای نا مناسب علی الخصوص در دوران ابتدایی در نشاط و روحیه دانش آموز فوق العاده تاثیرگذار است و یکی از عوامل بی انگیزگی بچه ها به درس تلقی می شود.

25- تجهیزات:آموزش تئوری در نظام آموزش مدرن منسوخ شده است و یادگیری همراه با آموزش عملی کاربرد بیشتری دارد و سطح یادگیری بچه ها بالاتر می رود. مثلا در مقطع ابتدایی، آموزش منسجم و نیمه منسجم در ریاضیات میزان یادگیری بچه ها را افزایش می دهد و مفاهیم ریاضی را به راحتی درک می کنند . درسایر مقاطع هم اگر تجهیزات لازم برای آموزشگاه و کارگاه تکمیل باشد مطالب تئوری کتاب که توسط دبیر گفته می شود در مرحله عمل به راحتی دانش آموز آن را درک می کند. متاسفانه بی دلیل نبود تجهیزات به روز، دانش آموزان از مطالب تئوری زود خسته شده در نتیجه نسبت بی درس سرخورده می شوند.

26- نیروی انسانی:مهمترین عامل یادگیری و پیشرفت دانش آموز در تحصیل وجود نیروی انسانی مجرب و آموزشی دیده است چنانچه اگر تمام ابزار لازم وجود داشته باشد ولی مدرس مجرب نباشد، مفاهیم به خوبی به دانش آموز منتقل نمی شود و افت آموزشی پدیدار می گردد.
در منطقه داریون تا چندین سال قبل که اکثر معلمان بومی بودند، در داریون سکونت داشتند. به دلیل مهارت و تجربه خوبی که داشتند کیفیت آموزش خوب بود. اما کم کم با بازنشسته شدن معلمین بومی، نیاز به معلم تشدید شد و به دلیل بعد مسافت معلمین کم تجربه و یا اضافه کاری به این منطقه اعزام شدند. هرچند این عزیزان نهایت تلاش خود را در این زمینه مبذول داشته اند ولی معلمین کم تجربه به دلیل تجربه کم و نیروهای اضافه کاری هم که عمدتا بازنشسته هستند، بدلیل خستگی و بی انگیز گی، انرژی لازم جهت تدریس ندارند و این موجب کم کاری و فعالیت کم دانش آموزان می گردد.
البته افت تحصیلی متاسفانه در کشور به دلیل عدم تامین اشتغال برای افراد تحصیل کرده نسبتا زیاد است ولی در مناطق دور از مراکز و روستاها این معضل بیش تر است. در داریون نیز به دلیل زیر پوشش قرار داشتن آموزش و پرورش در یکی از مناطق شهرستان شیراز و گستردگی جمعیت، کم تر توجه به این منطقه می شود و اقبال عمومی معلمین نسبت به تدریس نیز به دلیل بعد مسافت کم تر است.

27- راهکار:اکنون که داریون در شرف ارتقا از دهستان به بخش است، آموزش و پرورش این امکان را وارد که همه ساله تعدادی از معلمین جدید را با تعهد بالای پنج سال به عنوان سهمیه منطقه داریون استخدام کند تا از این طریق حفره کمبود نیرو، ترمیم و به حالت عادی برگردد.

28- دبستان ابتدایی داریون هنوز همان مدرسه شهید شکوهی، سر کوچه پست است که شش کلاس از کلاس اول تا سوم در این دبستان درس می‌خوانند…
مدرسه، بسیار قدیمی و از دور خارج است. ساختمان‌های لمرآهکی و تیرآهنی که علاوه بر کمبود فضا برای شش کلاس، ممکن است با کوچک ترین لرزه فرو بریزد.
علاوه بر ساختمان که قدیمی و کلنگی است، موضوع معلم هم هست که معلمین خوب و تعلیم دیده و با تجربه برای مدارس ابتدایی در نظر گرفته نمی شود و اغلب تا وسط سال معلم نیست. باید صبر کنند ببینند کی معلمی را به زور به داریون می فرستند و یا از معلمین بی تجربه و دانشجو استفاده می کنند .

29-باید کاری کنند که دانش آموزان از پایه قوی باشند. اما متاسفانه بیش تر دانش‌آموزان تحصیل را رها می‌کنند که اکثراً هم به خاطر مسائل مالی نیست و بیشتر بخاطر نقص و کمبود آموزش در دوران ابتدایی و سیکل است و چنان در آموزش سهل‌انگاری می‌شود که دانش‌آموزان ناامید از توانایی خود دنباله درس را رها می‌کنند…

30-خلاصه مشکل عدم ساختمان ایمن و معلم باتجربه و بموقع است نه در ماه‌های پایانی سال!

باقی بقایتان…

3 دیدگاه

  1. محمد شکری

    موضوعی که شاید کم تر در موضوع 30 نمای داریون مطرح شده و ضروری است بیان شود این است که با بخش شدن داریون و مستقل شدن آموزش وپرورش آن، جوانان داریونی در ورود به دانشگاه احتمالا باید از سهمیه مناطق محروم استفاده نمایند که این کمک بزرگی به آنهاست و لازمه آن این است که هرچه زودتر به استقلال آموزش وپرورش پرداخته ومردم نیز از این موضوع آگاهی یابند. ادامه پرداختن این موضوع انشالله باشما می باشد.

  2. سلام
    اقای زارع
    بقول معروف دور از دعوا،چماق دو دستی می زنی و توکه لالایی بلدی چرا خوابت نمی بره.
    خب این گوی و این میدان. بیا و شروع کن و این همه باید باید نکن. و این بایدها را جامه عمل بپوشان.این همه پایتخت نشین و برای خودت بوده ای بس هست.بقیه اش بیا اینجا به هم ولایتهای خود خدمت کن.چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.دوصد گفته چون نیم کردار نیست.اگر خواستی کاری درست باب میلت انجام شود،خودت باید انرا انجام بدهی.
    تمام امکاناتی هم که گفته ای اگر فراهم شود و دانش اموزان همه وارد دانشگاه شوند درنهایت باید بیکار بگردندچون شغل دفتری و اداری و پشت میز نشینی وجود ندارد و چون مهارت کاری و شغل فنی بلد نیستند در واقع عمرشان به بطالت گذشته است ان هم با هزینه زیاد.
    بنابراین بیا در داریون یک مرکز اموزش فنی و حرفه ای راه بینداز و این افراد را مهارت فنی بیاموز و تحویل اجتماع بده تا هم بتوانند شغل ابرومندی و با درامد کافی داشته باشند و هم چند نفر را بکار گیرند و به اجتماع خدمت شایسته ای کرده باشند.

  3. بند بیست وپنجم:
    نادرست:آموزش منسجم و نیمه منسجم
    درست: آموزش مجسم ونیمه مجسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا