ديدگاههمه

نقش شوراها در مدیریت توسعه شهری

مهندس عبدالرسول شجاعی|

مشورت يکی از ارکان مهم سلامت تصميم گيری هاست. بنا به فرمايش پيامبر اعظم (ص) « هيچ قومی مشورت نکردند جز آنکه به بهترين امور هدايت يافتند .شوراها تجلي گاه مردم سالاري ديني و نمونه حاكميت مردم بر سرنوشت خويش است . لذا دولت به عنوان مجري قانون ومنتخب مردم مكلف است زمينه مشاركت مردم را فراهم ساخته و از تمامي ابزار و امكانات در اين امر بهره گيرد.

وظایف و اختیارات کلی شوراها را در چهار قسمت ، وظایف مشورتی ، وظایف و اختیارات نظارتی ، وظایف و اختیارات مربوط به برنامه­ریزی ووظایف اجرایی تقسیم کرده اند . در قانون اساسي ، شوراها افزون بر شركت در فرايند تصميم گيري و سياست گزاري ، از اختيارات و وظايف اجرايي نيز برخوردارند. بدین معنی  که شوراها به عنوان مديران محلي مي توانند با آگاهي نسبت به كمبودها و مشكلات منطقه تحت مديريت و با استفاده از توانمندي اعضا و مشاركت مردم طرح هايي را براي توسعه محلي ارائه نموده و يا از طرح هايي كه در سایر شهرها  اجرا شده  و موفق بوده ،  استفاده نمايند.

از جمله مسائلي كه شوراها مي توانند در آن نقش داشته باشند ، سرعت بخشيدن به طرح ها و پروژه هاي عمراني ، بهداشتي،اجتماعي ،فرهنگي ،اقتصادي و رفاهي شهر است ، که منتخبین شهر داریون نیز در تبلیغات خودشان وعده عملی نمودن پاره ای از آنها را داده اند . بدیهی است که تمام شهروندان داریون کمک به منتخبین مردم را  وظیفه خود می دانند و از هیچ کمکی دریغ نمی کنند. من  در اینجا فرصت را غنیمت شمرده و انتخاب شایسته خانم ها مریم جهاندیده ،طیبه مردانه وآقایان  داریوش شکری ، کامران خورشیدی ، علی اکبر فاتحی را در انتخابات شوراهای اسلامی شهر داریون  که تاییدی بر  وظيفه شناسی و توجه به اصل دانش محوری و درايت آن ها  برای نيل به جامعه ی شهروند مدار است را  تبريک و تهنيت عرض می نمايم .

6 دیدگاه

  1. من فکر می کنم که شورا ی چهارم بسیار موفق و کار آمد خواهد بود به شرط آنکه مردم را در کنار خود داشته باشند ،به آنها پشت نکنند ، با آنها قهر نباشند .مردم را برخواص ترجیع دهند ،همواره به مردمی که به آنها اعتماد نموده اند اعتماد داشته باشند ،با آنها مشورت کنند ،با آنها تصمیم بگیرند نه برای آنها ،خادم مردم باشند نه ارباب مردم ، از جیب مردم و بیت المال ریخت و پاش نکنند ،شهر داری کار آمد و خدا ترس را انتخاب کنند ، با مردم صادق باشند و از همه مهم تر این که بر خدا توکل کنند .

  2. با سلام ،حقیر عقیده دارم هر داریونی و هر کار بر با سواد داریون نما باید حداقل در ماه یک مطلب جالب برای داریون نما بنویسد و تمام مردم منطقه داریون به عضویت عملی هئیت تحریریه داریون نما در آیند .

  3. با سلام مهندس شجاعی عزیز
    یکی از کارهایی که شهرداری و شورا با همکاری مهندسین ساخت و ساز مسکن داریون میتوانند انجام دهند آموزش اصولی ساخت و ساز و مقاوم سازی در برابر رلزله و دیگر اموزشهای لازم میباشد. خیلی از مردم به علت نداشتن اگاهی، از مقاوم سازی مسکن در هنگام ساخت و ساز خودداری میکنند و همواره سعی میکنند که از مصالح لازم کاسته تا کار ارزانتر تمام شود و اصلا فکر ایمنی کار نمیباشند .که این مهم به همت شما مهندسین عزیز شهرداری میتواند برطر ف شود.متاسفانه خیلی از مهندسین هم یا از روی اجبار یا دلسوزی و…در این امر کوتاهی میکنند که مسولیت ان بر عهده ی انهاست.
    انشااله که هیچوقت زلزله پیش نیاید ولی زلزله ی اخیر که در داریون به شدت حس شد زنگ خطری برای ماست.

  4. من هم انتخاب شایسته خانم ها مریم جهاندیده ،طیبه مردانه وآقایان داریوش شکری ، کامران خورشیدی ، علی اکبر فاتحی را در انتخابات شوراهای اسلامی شهر داریون تبریک عرض میکنم وامیدوارم در آینده نزدیک منشا خدمات ارزنده باشند

  5. با سلام… ضمن تشکر از جناب آقای مهندس شجاعی به خاطر تبیین نقش شوراها در مدیریت توسعه شهری،…..چند نکته حائز اهمیت است:
    1-پس از گذشت چندین سال از احیای شوراها ،هنوز ادبیات کار شورایی به شدت ضعیف است. در واقع در کشور ما چندین هزار نفر در چند هزار شورای شهر و روستا بدون پشتوانه تئوریک به کار مشغول می شوند.این عیب در دوره اول شوراها مشهود اما قابل پذیرش بود؛ولی در دوره های دوم و سوم نیز فکری برای حل این معضل نشد.اساسا شوراهای شهر و روستا باید در فرایندشناسی توسعه اقتصادی و اجتماعی، جایگاه خود را بیابند و در ذیل مباحث توسعه، تشریح شوند.همین فقدان تئوری و عدم انسجام و اجماع در خصوص جایگاه شوراهاست که به اظهار نظرهای متفاوت و گاه متناقض دامن می زند و این نهاد مردمی و مهم را بر خلاف فلسفه وجودی خود به سلیقه دولت وابسته می سازد.

    2-در حال حاضر قانون فعلی کار شوراها، جوابگوی فعالیت های مستمر و همه جانبه این نهاد نیست.مهم ترین بحث در این خصوص مدیریت واحد شهری است.قانون، تصدی امور شهری را بین شهرداری و ادارات دیگر تقسیم کرده است.در واقع درصد کمی از امور شهر به شهرداری ها محول شده است و بقيه نهادها گاه اختياراتي بيش از شهرداری دارند. این قانون نه تنها دست شوراها را در تحقق اهداف خود می بندد، بلکه اساسا با فلسفه کار شورایی نیز مغایر است.

    3-شورا نهادی است که به لحاظ ماهیت خود باید نزدیک ترین ارتباط را با مردم داشته باشد. بنابراین اعضای شوراها باید خوش برخورد و اجتماعی، صبور،اهل تامل و تحمل،صادق،آشنا به فرهنگ و پیشینه شهر،و خوش فکر و خلاق باشند. بنابراین درحالی که شورا نهادی است که با تجمیع نظرات کارشناسی اداره می شود ،باید وجه اجتماعی قوی نیز داشته باشد.این وجه ،تنها در صورتی تقویت می شود که اعضای شورا، انسان هایی مسئولیت پذیر باشند.

  6. شورای خوب آن است که همیشه در دسترس باشد و کار مردم را بدون منت انجام دهد ، توبی ده ما که این طوری است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا