راز ناشناختگى امام جواد علیه السلام
شهادت پیشواى نهم حضرت جواد الائمه علیه السلام در روز آخر ماه ذىقعده در شهر بغداد، سال 220 اتفاق افتاد. آن بزرگوار در سن 25 سالگى توسط طاغوت زمان خویش مسموم گردید. شهادت آن امام بزرگوار بر امت اسلامى تسلیت باد.
گوهر وجودى امام جواد علیه السلام و عسكریین(علیهماالسلام)، در بین مردم كمتر شناخته شده و آن گونه كه از سایر ائمه علیهمالسلام و پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و فاطمه زهرا علیهاالسلام و حتى بعضى از اولاد ائمه شناخت دارند، نسبت به این سه بزرگوار معرفت ندارند، به این خاطر تمسك و توسل كمترى به آنان دارند. با این كه ما شیعیان معتقدیم ائمه علیهمالسلام، نور واحدند، كلامشان نور است و همه از چشمه فیاض حق استفاده مىكنند به نظر مىرسد نمایاندن چهره واقعى این سه امام بزرگوار مىتواند خدمتى شایان به شمار آید.
علت مطرح نبودن این سه امام علیه السلام، وجود شرایط سخت اجتماعى و خفقان موجود در آن عصر بود. خفقان حاكم تا حدى بود كه ابناثیر در تاریخ خود، جزئیات در دورترین بلاد اسلامى و حتى فلسفه اجتماعى زیادى از حوادث را بیان مىكند، تنها در سه مورد از این امام بزرگوار اسم برده و مجموع كلماتش از پنج الى شش خط فراتر نمىرود.
این فرازها عبارتند از:
1- جلد 10؛ آنجا كه زندگى همسر امام رضا علیه السلام را توضیح مىدهد و مىگوید: همسر حضرت رضا علیه السلام امحبیبه نام داشت و دختر مامون بود.
دختر دیگر مامون را محمدبن علىبن موسى گرفته بود. پس پدر و پسر هر دو با دختران مامون ازدواج كردند.
2- در ضمن حوادث سال 211 مىنویسد: مامون در تكریت، با محمدبن علىبن موسى برخورد و دختر خود را به او تزویج كرد.
3- در حوادث سال 220؛ وفات آن حضرت را مىنویسد.
ابنجریر طبرى نیز در «تاریخ طبرى» تنها یك سطر راجع به ازدواج حضرت رضا علیه السلام و حضرت جواد علیه السلام با دختران مامون مىنویسد: حتى از رحلت حضرت جواد علیه السلام چیزى نمىنگارد.
خفقان موجود به اندازهاى بود كه حضرت همیشه خلفاى عصر را با «امیرالمؤمنین» خطاب مىكرد در حالى كه این لقب مخصوص حضرت على علیه السلام بود.
از طرف دیگر برخى امامان به خاطر موقعیتهاى ویژه خویش توانستند دست به اقداماتى بزنند كه مورد توجه عموم واقع شود و تا اندازهاى اسمى از آنان بر لوح تاریخ بماند.
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
خبرهاى متواترى از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله راجع به فاطمه زهرا علیهاالسلام وجود داشت از جمله، او پاره تن من است، حوریه انسیه است؛ گذشته از آن، شرف دختر پیامبر بودن فاطمه او را در دلها جاى داد و باعث شد تا دشمن هم نتواند ویژگیهاى درخشان زندگى او را در پرده نگه دارد.
امیرالمؤمنین علیه السلام
به این دلیل كه اولین صحابى و اولین مسلمان بود و كلمات متواتر پیامبر در غدیر خم و امثال آن درباره ایشان در سطح جامعه اسلامى منتشر شده بود و مهمتر از همه این نكته كه حكومت پنج سالهاش او را بر اریكه تاریخ نشاند و باعث شد فرازهاى درخشان زندگیش در تاریخ ثبت گردد.
حضرت امام حسن و امام حسین علیهماالسلام
باید گفت آن دو، تا اندازهاى توسط پیامبر اكرم معرفى شدند و جملاتى مانند «سیدا شباب اهل الجنه»، «انهما امامان قاما او قعدا»، از پیامبر در باره آنان مشهور شد. وقایع مربوط به صلح و جنگ آنان خصوصاً واقعه كربلا، عامل دیگرى شد بر این كه آن دو امام بزرگوار یادشان در دلها جاودانه ماند.
امام سجاد سلامالله علیه
در پرتو حوادث كربلا و صحیفه سجادیهاش معرفى شد.
امام باقر و صادق علیهماالسلام
شرایط خاص زمان امام باقر و صادق علیهماالسلام، از جمله حوزه فعالیت علمى آنان و شاگردان پر كارشان در رشتههاى مختلف، جمع احادیث، تدوین فقه و انتشار احادیثشان در اقصى نقاط، چهرهاى جهانى به آنان داد. به طورى كه مكتب شیعه به مكتب جعفرى معروف شد.
بنابر این هر چند حضور جنبش شیعى از زمان حضرت على علیه السلام و حتى از زمان پیامبراكرم صلی الله علیه و آله، مشهود بود، اما عصر «امام باقر و صادق» علیهماالسلام، فقه مدونى نداشت. زراره از بزرگترین شاگردان امام صادق و باقر علیهماالسلام مىگوید:
روزى خدمت امام باقر علیه السلام رفتم. در مورد مساله ارث بحث شد. حضرت امام باقر علیه السلام به فرزندش امام صادق علیه السلام فرمود: آن كتاب را بیاور و او براى من مىخواند. در ذهن خود گفتم (لیس بشىء زخرف باطل) چیزى نیست، باطل است.
وقتى حضرت امام باقر علیه السلام پرسید؛ چگونه بود؟ گفتم:
باطل، چیزى نبود. فرمود: «والله یا زراره، هو الحق، الذى رایت املاء رسول الله صلی الله علیه و آله و خط على»به خدا اى زراره این مطالب را پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله املاء فرمود و على علیهالسلام نوشت.
بنابر این زراره كه یكى از اصحاب خاص و شیعیان مخلص بود، نیز آراء و اقوال ائمه علیهمالسلام و پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله را به خوبى نمىدانست.
امام هفتم موسىبن جعفر علیه السلام
آن حضرت در حالى به امامت رسید كه فقه جعفرى در سراسر عالم اسلام پخش شده بود. در این دوره هر چند خفقان بنىالعباس زیاد بود و شیعیان و آن امام عظیمالشان گاه در زندانهاى مخوف گرفتار مىشدند، ولى كثرت شیعیان و معاصر بودنشان با عصر صادقین علیهماالسلام، باعث شد هر گاه امام از زندان آزاد مىشد، یا ملاقاتى صورت مىگرفت، مردم مسایل و نیازهاى خود را بپرسند.
از این روى مساله تشكیل حكومت اسلامى نیز از اذهان مردم به صحنه سوالات مورد بحث روز آمد به همین جهت، در مرسله حماد و … دقیقترین مسائل حكومت و مسائلاقتصادى پرسیده شده و امام نیز جواب داده است. همچنین شكنجه شدن و غل و زنجیر و زندان رفتن این امام بزرگوار خود زمینهاى براى مجالس عزا بود، پیوسته نام این امام بر سر زبانها جارى مىشد.
امام رضا علیه السلام
در زمان ایشان مساله امامت و ظهور امام، شكل دیگرى به خود گرفت.
مامون عباسى امام را به ولیعهدى خویش منصوب كرد. امام در طول مسیر و در هر شهر و روستا كه وارد مىشد براى مردم سخن مىگفت و به این ترتیب آنان از نزدیك با چهره پر فروغ مولاى خویش آشنا مىشوند. مامون عباسى نیز به انگیزههاى مختلف مجالس علمى تشكیل مىداد و از دانشمندان اسلامى و غیر اسلامى براى برگزارى مناظرات علمى با حضور امام دعوت به عمل مىآورد. در آن محافل سخنان امام پخش مىشد و به اقصى نقاط جهان مىرسید. امام رضا علیه السلام هدایایى را كه به مناسبتهاى مختلف دریافت مىكرد، به محرومان و مستضعفان مىبخشید و به هر حال جایگاه مردمى مناسبى یافت.
اما چهار امام دیگر
چهارمین آنها كه امام زمان (عجل الله تعالى فرجه الشریف) است و اخبار نقل شده از پیامبر اكرم و ائمه معصومین در باره وجود، خصوصیات و قیام و وجود شریفش را براى همه مسلم ساخته است.
از این روى در طول تاریخ بارها اشخاصى از معروف بودن نام و نهضت حضرت استفاده كرده خود را امام موعود نامیدند از جمله اسماعیلیه یا واقفیه كه وجودشان بر این اساس شكل گرفت؛ چه اسماعیلیه معتقد بودند كه امام موعود همان اسماعیل است و او زنده و از انظار غایب است. واقفیه نیز همین اعتقاد را نسبت به امام موسىبن جعفر علیه السلام داشتند.
بعضى از افراد دیگر نیز كه داعیه رهبرى جامعه یا مبارزه با فساد را داشتند، ادعاى مهدویت مىكردند و چون اسم آن امام در روایات، هم اسم پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله بود بعضى افراد محمد نام، مثل محمدبن عبدالله محض ادعاى مهدویت مىكردند. همچنین در دعاهاى نقل شده از ائمه روى مساله وجود امام زمان علیه السلام تاكید زیاد شده است.
علاوه بر آن، احتیاج فطرى انسانها به نجاتدهنده واقعى دست در دست عوامل فوق انتظار ظهور آن حضرت را براى غیر مسلمانان نیز امرى بدیهى ساخته است.
علت اساسى دیگر بر مطرح بودن حضرت حجت(عج) در جوامع بشرى نظریههایى است كه در پى غیبت طولانى حضرت به طور گستردهاى مطرح شده و اذهان را به خود مشغول كرده است، در طول تاریخ افرادى نظریههایى ارائه كردهاند. و گروهى به نقد و بررسى پرداختهاند و دستهاى ادعاى مهدویت كرده، دستهاى دیگر به ابطال آن روى آوردهاند.
امام جواد و عسكریین علیهمالسلام
هیچ یك از جهات یاد شده در زندگى سایر ائمه در حیات این سه امام بزرگوار، وجود نداشت به همین جهت چهره والاى آنها ناشناخته ماند و بعد از هزار و دویست سال همچنان هالهاى از غربت بر چهره آنان سایه افكنده است و تنها كلیاتى كه از آیات قرآن و احادیث و برخى زیارات مانند زیارت جامعه كبیره، استفاده مىشود مبین گوشهاى از شرایط زندگى آنان است.
گروهى در این باره معتقدند دلیل وضعیت موجود این است كه وجود آن ائمه فقط براى وجود یافتن امام موعود بوده است تا آن حضرت جهان را پر از عدل و داد كند.
از این سوى عمر امام جواد علیه السلام كه مدت طولانى دوام نیافت.
آن حضرت در سن نُه سالگى بعد از شهادت پدر بزرگوارش به امامت رسید.
به نظر مىرسد همین عامل سبب شد مردم آن عصر در باره امامت و خصوصیات و ویژگیهایش خیلى علاقه نشان ندهند چه همان مردم به على علیه السلام كه سى و سه سال داشت، گفتند جوان است و رهبرى جامعه فردى مسنتر و كارآمدتر مىطلبد.
زمانى كه نص صریح پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله كنار رود و آن همه احادیث و شان نزول آیات و واقعه غدیر به فراموشى سپرده شد و كهولت جاى تمام آنها را بگیرد انتظارى از مردم عصر حضرت امام جواد علیهالسلام نمىتوان داشت.
در روایت است هنگامى كه حضرت امام جواد علیه السلام وارد مسجد شد، على بنجعفر، عموى پدر او، به احترام حضرت از جاى بلند شد و او را به جاى خود نشاند. مردم اعتراض كردند كه تو پیرى و محاسنت سفید شده است، چطور به جوان كم سن و سالى این چنین احترام مىكنى؟
از طرف دیگر نصوص متواترهاى نبود كه مقام حضرت جواد را به مردم آن طور كه بود معرفى كند. این موضوع آنگاه واضح مىشود كه كلمات رسول خدا صلی الله علیه و آله در مورد حسنین علیهماالسلام یا فاطمه زهرا علیهاالسلام و یا على علیهالسلام با كلمات و روایات وارده درباره امام جواد علیهالسلام مقایسه شود.
علت عمده عدم معرفى یكسان ائمه این بود كه چون حضرت على و زهرا و حسنین علیهمالسلام، در زمان آن حضرت بودند و مناسبتهاى مختلفى براى معرفى آنان بود.
این موضوع در باره امام زمان(عج) فرق مىكند چون رهبر پیوسته باید در جامعه روح امید بدمد و دمیدن روح امید با معرفى منجى عالم بشریت امكان داشت جدا از این كه بیشتر معرفىها توسط ائمه بعدى صورت پذیرفت و آن هم به خاطر سؤال بیش از حد مردم و اشتیاق آنان به دانستن حضرت امام زمان علیه السلام و خصوصیات و صفات او بود. حتى وجود احادیث فراوان در باره امام حسن و حسین علیه السلام وقتى شخصى در محضر ابنعباس سوالى مىپرسد و یكى از حسنین علیهماالسلام، جواب مىدهند، آن شخص قبول نمىكند و مىخواهد جواب را از ابنعباس بشنود، تا مطمئن شود.
مراجعه به كتب فقهى بر این حقیقت اشاره دارد كه در طول تاریخ بیست سال حضور امام حسن و حسین علیه السلام در مدینه مسئله فقهى چندانى از آنان پرسیده نشد و مردم آنان را دو فقیه اسلامشناس عالم حساب نمىكردند تا چه رسد به امام جوادى كه سن كمترى داشتند. و از پشتیبانى عظیم و تاییدات مكرر پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله نیز برخوردار نبودند.
دسیسههاى خلفاى عباسى كه پیوسته مىخواستند او در بین مردم ناشناخته بماند و خفقان حاكم آن زمان تا اندازهاى كه آن امام یا پدر بزرگوارش و فرزندانش مجبور مىبودند خلفاى ظالم عباسى را امیرالمؤمنین خطاب كنند به عمیقتر شدن جهل موجود دامن مىزد.
منبع:
ماهنامه كوثر، شماره 13، احمد عابدینى.
سلام و یک سوال
اصلا نمی دانم ما اجازه داریم مطلب سایتهای دیگر را بیاوریم یا نه. در سایت آمده است که با ذکر منبع بلامانع است . من هم خبری در رابطه با شهادت زائران بارگاه امام جواد(ع) همراه منبع را برایتان ارسال کرده ام. نمی دانم هر طور صلاح می دانید.
جناب زارع با سلام و تشکر از این که همواره به سایت خود لطف دارید
همانگونه که قبلا نیز گفته ایم سیاست داریون نما استفاده از مطالب سایتهای دیگر نیست اما برخی مواقع مانند مناسبتهای مذهبی یا رویدادهای مهم این کا را همراه با ذکر منبع انجام می دهیم. مانند همین مطلب که درباره شهادت امام جواد(ع) در سایت منتشر شده یا مثلا اخبار مهم رییس جمهوری.
درباره خبری که شما ار سایت رجا نیوز برای داریون نما ارسال کردید باید عرض کنیم که گزارش لحظه به لحظه این حادثه غم بار در بخش اخبار برگزیده(قسمت بالای سمت چپ سایت) به نقل از بیش از 20 سایت و خبرگزاری بر روی داریون نما در حال انتشار است. شما می توانید با کلیک بر روی تیتر این اخبار و سایر اخبار مختلف و متنوع دیگر به مشروح آنها دسترسی یابد.
با سپاس از شما
سلام…. به توصیه شما عمل کرده و بهره ی لازم را بردم. ممنون.
سلام بر آقای داریون نما…..
ممنون از توضیح دوباره و راهنماییتان.