گزارشهمه

اینجا هیات قمربنی هاشم،قدیمی ترین هیات عزاداری داریون است

یوسف بذرافکن|

امشب میهمان قدیمی ترین هئیت عزاداری داریون بودم .به سراغ هم محلی های خودم در هئیت قمر بنی هاشم (ع) حسینه ولی عصر (عج ) داریون رفتم. گویا چرخ زمان به چهل سال قبل برگشته بود ، تصویر پدرم Tشیخ شکر علی جهانی و دایی ام حاج الله داد جهانی ، مرحوم سید عباس رضایی ، کربلایی کرمعلی عابدی ، حاج احمد عابدی ، سید فرج فرهادی و ده ها تصویر از قدیمی ها و بنیان گذاران هیئت که بر روی دیوار حسینیه نصب شده بود مرا به کوچه و پس کوچه های چهل سال قبل و دم قلعه داریون برد ، گویا همه ی قدیمی ها در مجلس عزای امام حسین (ع) حاضر هستند ، نوحه می خوانند و بی ریا عزاداری می کنند.

واقعا همین طور بود بچه های همان آدم های چهل سال قبل حسینه ، کار پدران و اجداد خود را رها نکرده بودند و با عشق و صفا زنجیر می زدند ، اینجا هم چیز طوری دیگر به نظر می رسید ، رنجیر ها سنگین تر بود ، نوحه های گرم و هیجانی ، بیشتر در قالب بحر طویل .

کمتر کسی در کنار ایستاده بود،همه به صحنه آمده بودند ، بیشتر زنجیر زنها جوان بودند ، میان سال ها و کودکان هم بودند ، بچه ها هم به سبک بزرگ ترهای خود زنجیر می زدند، صدای طبل و سنج با نوای نوحه خوان در هم آمیخته بود ، عشق به امام حسین (ع) و برادر با وفایش حضرت قمر بنی هاشم (ع) همه را دور هم جمع کرده بود ، عزاداری ماه محرم عزاداران را مثل دانه های زنجیر به هم پیوند داده بود، اموات هم فراموش نشده بودند و برای آنها طلب فاتحه می شد ، قدیمی های هیئت هم بودند اما دیگر توان زنجیر زدن نداشتند ولی بر سینه می زند و با هیجان جواب نوحه خوان ها رامی دادند .

چای خوش عطر مجلس امام حسین (ع) چه رنگ و طعم مطبوعی داشت ، رنجیر زنی تا ساعت ده شب با تمام حرارتش ادامه داشت کسی را ندیم که مجلس را ترک کند بعد از آن هم نوبت واعظ بود که بر بالای منبر برود و به وعظ ومرثیه سرایی بپردازد ، گوشه هایی از مجلس با صفای امام حسین (ع) را فیلمبرداری کردم اما باطری دوربین رفیق نیمه راه شد و کارم ناتمام ماند…

6 دیدگاه

  1. سلام جناب آقای بذرافکن…

    ممنون از گزارش زیبایتان. مرا هم به حال و هوای دوران کودکی و نوجوانی بردید. کاش این قبیل گزارش ها ، مصور بود. کاش چند عکس از عزاداران و چند عکس هم از همان قدیمی ها که نام بردید و تصاویرشان بر دیوارهای حسینه نقش بسته بود، چاشنی گزارش می شد.

    همه ی این بزرگوارانی را که نام بردید می شناسم. افرادی خیر، صادق، مخلص ، متدین، مردمدار و زحمتکش بودند و همواره در برپایی مراسم ملی و مذهبی جلودار بودند. خدا رحمتشان کند و با شهدای دشت نینوا محشورشان گرداند. آمین.

    ولی در هر صورت گزارش خوبی بود. به دلم نشست. اجرتان با سید و سالار شهیدان و قمر بنی هاشم (ع) .

    منتظر گزارش عزاداری مردم منطقه داریون در شب و روزهای تاسوعا و عاشورا می مانیم…

  2. يا قمر بنی هاشم
    خيلي حاجت گرفتم ازشون و اعتقاد دارم .
    كاربران محترم به حق قمر بنی هاشم
    كه همه در اين ايام حاجت روا شويد

  3. هيچ وقت خاطره اولين عزاداري براي حضرت سيدالشهدا را فراموش نمي‌كنم. درست به ياد نمي‌آورم كه چند ساله بودم، ليكن حدود سي سال قبل كه ايام محرم مصادف با شهريور ماه بود براي اولين بار شيريني و حلاوت عزاداري امام حسين (ع) و يارانشان را در هيات حضرت قمر بني‌هاشم تجربه كردم.
    خداوند ارواح مطهر بزرگان و نياكان ما را كه پرورش‌دهنده ما در مسير دوستداري محمد و آل محمد (ص) بودند شاد گرداند و آنها را ميهمان سفره حضرت سيدالشهدا (ع) نمايد.
    هر ساله محرم خاطره شيخ شكر علي جهاني و مرحوم حاج احمد عابدي برايم زنده مي‌شود و براي آن بزرگواران علو درجات را خواستار مي‌شوم.
    از معلم عزيزم آقاي بذرافكن تشكر مي‌كنم كه خاطره هيات حضرت قمر بني هاشم را برايمان زنده كرد.
    التماس دعا

  4. یاد همه عزیزانی که یا بانی این هیئت بودن یا به یک نحوی با این هیئت همراه بودند به خیر.یادم هست اون زمانها توی این هیئت فقط سینه میزدیم بعدها زنجیرزنی نیز اضافه شد .چه شوری داشتیم .یادش به خیر واقعا توی زنجیر زدن رودست نداشت این هیئت.امیدوارم هنوز هم اینگونه باشه.آه ه ه از این گذر زمانه .حس وحالی داشتیم .خدا شیخ را رحمت کند واقعا موهبت بزرگی بود برای این هیئت.

  5. یاد ایام قدیم به خیر چه غزاداریهای در حسینه ولی عصر صورت می گرفت باید یادی از افرادی که زحمتهای ریادی برای این هیات کشیده اند ولی الان در بین ما نیستند کنیم از جمله این افراد مهرزاد بذرفکن و اشکبوس بذرفکن و مشهدی غلام بذرفکن و حاج نمکی زارع یاد کرد خداوند روحشان را شادفرماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا