دفترچه خاطرات

سابقه مدارس داریون/امروز؛ نگاهی به سوابق دبستان دخترانه داریون

یوسف بذرافکن|

تاسیس دبستان در سال ۱۳۲۹ در داریون نشانه دهنده فرهنگ در داریون است .در لغت نامه دهخدا آمده است داریان در سی و هشت هزار گزی خاور شیراز و دو هزار گزی شوسته شیراز به جهرم واقع شده است ودر سالی که ۱۱۵۲نفر جمعیت داشته است دارای یک دبستان بوده است .

البته قبل ازسال ۱۳۲۹ مدارس به شکل جدید در داریون وجود داشته و در منزل تشکیل می شده است . نشانه دیگر فرهنگ مردم داریون این بوده است که دختران داریونی هرچند به تعداد محدود در دبستان مرحوم کربلایی تیمور حقیقت جو درس می خوانده اند و طبق مدارک و شواهد موجود حداقل در سال ۱۳۳۸دارای مدرسه مستقل شده اند . اولین دبستان دخترانه داریون بنام « عفت نسابه » نامگذاری شده بود .در مهر ساده این دبستان سال تاسیس آن مشخص نشده است .

بنابر تحقیقات این مدرسه دارای مدیر زن بوده است از سال ۱۳۴۰فردی بنام خانم «سادات سبحانی » مدیر این دبستان دخترانه بوده است .بنابر تحقیقات تکمیلی اولین مدیر دبستان حقیقت جو داریون از سال ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۵ فردی بنام « محمد جعفر شاهان بهبهانی » مدیریت این مدرسه را برعهده داشته است .

شاید کمتر کسی شنیده باشد که این دبستان در سال ۱۳۳۴بنام « کیومرث » بوده است .دومین مدرسه پسرانه داریون در سال ۱۳۴۹ تاسیس شد و اولین مدیر آن برعهده آقای حسن پور درویش بوده است . این دبستان در آغاز با نام « نوبنیاد » معروف بوده است ودر سال ۱۳۵۲ بنام هدایت تغییر نام پیدا کرده و در همین سال مدیریت آن برعهده « خانم جوانمردی » بوده است .در زمانی که من ابتدایی بودم دبستان هدایت به صورت اجاره ای در حیاط مرحوم « قربان امیری» جنب منزل مرحوم حاجی علی بذرافکن بود .

مدارسی که تازه تاسیس می شده است در ابتدا نام خاصی نداشته است و به همین خاطر با نام « نوبنیاد » شناخته می شده اند . مثلا مدیر دبستان نوبنیاد خیرآبادداریون درسال ۱۳۴۸ فردی بنام « عنایت اله موسوی » بوده است . در مدارس روستا های حومه از جمله دودج و کوشک مولا هنوز تحقیقات تمام نشده است

1 دیدگاه

  1. از بزرگان داریونی سئوال کردم دبستان عفت نسابه کجا بوده است ؟ گفتند این مدرسه پشت مدرسه بوعلی واقع شده بود ودرب آن روبروی حمام مرحوم کل آقاجان باز می شد .پس از آنکه مرحوم حاج قربان حیاط خود را از دولت پس گرفت این مدرسه به دبستان هدایت تحویل شد . مدتی هم ساختمان این مدرسه تحویل مدرسه راهنمایی دخترانه شد . بعد از آنکه مدرسه راهنمایی جابجا شد مدتی هم ساختمان دبستان عغت نسابه به مدرسه راهنمایی هاتف تحویل شد و در نهایت با نوسازی مدرسه هاتف و تشکیل مدرسه شهید خوش نژاد ساختمان دبستان عفت نسابه جزء این مدرسه نوساز شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا