ديدگاههمه

نقد یک فرهنگی باتجربه درباره مسایل فرهنگی-مذهبی داریون/نیاز به یک فکر اساسی…

یوسف بذرافکن|

مراسم عزاداری ماه محرم از زمان های گذشته تا کنون در شهر و منطقه داریون برگزار می شود .

مردم این نقطه از کشور عزیزمان همواره در مراسم مذهبی عشق و ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت اثبات کرده اند . دراینکه همه هئیت های مذهبی خالصانه به ابراز علاقه به ساحت مقدس بزرگان دین می پردازند هیچ شک و تردیدی نیست . اما در اینجا می خواهیم به زوایای مختلف عزاداری سرور آزادگان جهان و همچنین مسائل فرهنگی داریون نگاهی تحلیلی داشته باشیم .

با وجود آنکه برنامه های فرهنگی و مذهبی در داریون هیچگاه معطل نمانده است . اما این سئوال را مطرح می کنیم که آیا این برنامه ها در حد مطلوب برگزار می شود یا خیر ؟ نظرمن بعنوان یک فرهنگی که همواره در اغلب فعالیت های فرهنگی مشارکت داشته ام این است که امور فرهنگی و مذهبی شهر داریون از یک مشکل بزرگ رنج می برد و آن این است که کارهای فرهنگی در داریون (همانند اغلب امور دیگر ) فاقد متولی است .

به احتمال زياد يوسف بذرافكن كه به عنوان عضو علي البدل شورا معرفي شده بود عضو جديد شوراي شهر داريون و جايگزين بهرام هوشيار خواهد شد
یوسف بذرافکن

در شهر و منطقه داریون نهاد ها ، ادارات ، ارگان های مختلف کم یا بیش به انجام امور فرهنگی می پردازند اما این فعالیت ها از لحاظ کمیت و کیفیت در حد نیاز منطقه داریون نیست .

مشکل دیگر آن است که گاهی کارهای فرهنگی با امور تبلیغی اشتباه گرفته می شود . هرچند کارهای تبلیغی بخشی از فعالیت فرهنگی محسوب می شود. اما متاسفانه گاهی فعالیت های تبلیغی جای فعالیت های فرهنگی را می گیرد .

بعد تبلیغی کارهای انجام شده از محتوای آن بسیار فراتر می رود به گونه ای که گاهی تجمع ها و فراخوان های مختلف بعنوان یک کارفرهنگی قلمداد شده و جلسات به گرفتن عکس و گزارش محدود می شود .

مشکل دیگر در زمینه کارهای فرهنگی داریون این است که در بعضی از مواقع فعالیت های فرهنگی دچار موازی کاری و هم پوشی می شود .

مسئله دیگری که در مورد فعالیت های فرهنگی داریون نمود دارد این است که بعضا فعالیت های فرهنگی به نیروهایی که با امور فرهنگی آشنایی چندانی ندارند سپرده می شود و آدم های غیر فرهنگی مجری و متولی کارهای فرهنگی می شود .

کمبود اماکن و امکانات فرهنگی مشکل دیگری است که بر سرراه امور فرهنگی داریون قرار گرفته است . در شهر داریون به غیر از کانون وحدت و مجتمع فرهنگی مکان دایمی دیگری برای امور فرهنگی وجود ندارد .

البته همین مکان ها نیز به اقرار مسئولین و مدیران این مراکز از کمبود فضا رنج می بردند . در شهر و حتی منطقه داریون نیروهای کار آمد ، مربیان مجرب و دلسوز در فعالیت های فرهنگی بسیار اندک هستند .

ما در طول این سال ها نتوانسته ایم مربیان مجرب و متخصص پرورش دهیم . اگر مسجد را مهمترین مرکز امور فرهنگی و مذهبی بدانیم با کمال تاسف باید عرض کنم که در شهر داریون با احتساب محله دیندارلو در حال حاضر فقط سه مسجد وجود دارد که با یک حساب سرانگشتی مشخص می شود که به ازاء هرچهار هزار نفر جمعیت در این شهر فقط یک مسجد وجود دارد .

درشهر داریون دو حسینه ولی عصر(عج) و آل محمد (ص) وجود دارد که فقط حسینه آل محمد (ص) در امور فرهنگی مورد استفاده قرار می گیرد و حسینه ولی عصر (عج) به غیر از دهه اول ماه محرم در بقیه ایام سال به برگزاری مجالس ترحیم اختصاص می یابد .

اما در زمینه فعالیت های مذهبی مشکلات بیشتری وجود دارد . یکی از مشکلات مذهبی داریون این است که هیئت های مذهبی آن فقط در دهه اول محرم فعالیت دارند . مشکل بزرگ تر هیئت های مذهبی داریون این است که این هیئت ها اغلب فاقد انسجام و ساختار لازم هستند . در حالی که هیئت های مذهبی در سایر شهر ها در تمام ایام سال دارای برنامه ای منظم و منسجم هستند.

مشکلات موجود در سر راه فعالیت های فرهنگی داریون باعث شده است که فعالیت های زیر بنایی و دراز مدت فرهنگی در داریون بسیار اندک انجام شود . اگر کارهای فرهنگی زیر بنایی و ریشه ای به صورت مستمر و پایدار وجود داشت اکنون وضعیت فرهنگی داریون بسیار بهتر بود .

عدم انسجام وعدم استمرار امور فرهنگی باعث شده است که در حال حاضر نیروهای شاخص و مطرح در داریون وجود نداشته باشند . به طور واضح تر باید بگوئیم که در منطقه داریون جای خالی برخی از اماکن فرهنگی شدیدا احساس می شود مثلا شاید یک غیر داریونی باور نکند که در منطقه داریون یک دارالقرآن یا کتابخانه عمومی فعال وجود نداشته باشد !

اگر کارهای فرهنگی در داریون به نحو مطلوب انجام می شد با توجه به استعدادهای نهفته منطقه داریون اکنون باید چهره های مطرحی در زمینه های فرهنگی داشته باشیم . اگر وضعیت فرهنگی داریون بهتر از وضعیت موجود بود ما باید ده ها قاری و حافظ قرآن داشته باشیم . در حالی که متاسفانه اکنون ما برای برگزاری مجالس قرآنی دست به دامن قاریان و گروه های تواشیح شیراز می شویم .

مجری ، گروه سرود و نمایش خود را با صرف هزینه های گزاف از شیراز و جاهای دیگر می آوریم . جالب تر اینکه ما این کار را یک افتخار می دانیم ! در طول این سالیان دراز ما موفق به تربیت چندنفر نیروی کارآمد و فعال فرهنگی شده ایم ؟این حقیقت تلخ یعنی ضعف فعالیت های فرهنگی داریون ، در ماه محرم و ایام عزاداری امام حسین علیه السلام بیشتر آشکار می شود به گونه ای که برای برپایی عزاداری ایام محرم با کمبود مداح روبرو می شویم .

همه ی ما مشاهده می کنیم که ایام عزاداری ماه محرم فقط به سیزده شب مختصر می شود . درشب های اول هم تعداد افراد اندک است ودرشب تاسوعا و عاشورا به اوج خود می رسد و بعد از مراسم با شکوه عاشورا در شب های موسوم به « شام غریبان » از تعداد افراد کم می شود و گاهی خود هیئت ها پا پس می کشند و از ساعت عزاداری کم می کنند !

خلاصه باید برای امور فرهنگی شهر و منطقه داریون فکری اساسی کرد از از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب برسد . البته من دراین نوشته فقط به بیان و تشریح مشکلات بسنده می کنم و انشاء الله در مطالب بعدی به بیان داشته ها و نقاط قوت خود خواهم پرداخت و پیشنهادات و راه حل های بیرون رفتن از وضعیت موجودرا مطرح می کنم .

تا مطلب بعدی منتظر نظریات وپیشنهادات کاربران گرامی به ویژه دلسوزان و فعالین امور فرهنگی می مانم.

telegram-0

4 دیدگاه

  1. فعالیت های فرهنگی باعث ارتقاء سطح فرهنگ جامعه می شود . کارهای فرهنگی پر زحمت و کم نمود است . کمتر کسی قدر دان زحمات فرهنگی است .

  2. سلام جناب آقای بذرافکن …

    پیشنهاد می کنم اگر می توانید یک “اتاق فکر ” در زمینه امور فرهنگی و آموزشی ” با حضور صاحب نظران امور فرهنگی و آموزشی ارگان ها، نهادها و سازمان های گوناگون مربوطه و حتا صاحبان فکر و اندیشه ای که شاید عضو نهادهای بومی منطقه داریون نباشند و یا اصلا عضو نهادی نباشند ولی در این امور حرف برای گفتن دارند، تشکیل دهید.

    مطمئنا برگزاری مستمر و هدفمند و برنامه ریزی شده ی چنین جلساتی می تواند در پیشبرد اهداف مورد نظر و انسجام و وحدت رویه و هماهنگی های لازم جهت جلوگیری از موازی کاری و ناهماهنگی در ارائه برنامه ها و بهبود کیفیت و کمیت امور، کمک زیادی کند.

    و اما شما بیش تر از این حقیر سراپا تقصیر می دانید که امور فرهنگی و آموزشی و مذهبی و … تا چه اندازه به هم وابسته و نیازمندند. به گونه ای که آسیب های وارده و غفلت از یکی گریبانگیر دیگزی هم خواهد شد. و به جرائت می توان ادعا کرد که این امور اصلا از یک دیگر جدایی پذیر نیستند.

    جسارت بنده را که سررشته ی چندانی در این امور ندارم ببخشید و سپاس فراوان مرا به خاطر زحمات زیادی که در امور فرهنگی زادگاهمان همواره و مستمر متقبل شده اید و می شوید پذیرا باشید.

    حق نگهدارتان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا