منهاي داريون

نگویید«غربالگری سرطان روده»

بعضی عناوین بیماری ها ترسناک است.قبلا-یعنی ابتدای معرفی کرونا به جهان- این بیماری، ترسناک ترین بود و هر کسی بدان مبتلا می شد فکر می کرد دیگر پایان راه است و امیدی به حیات نیست.

مهدی بذرافکن

کرونا اما مثل موجی ترسناک آمد،ماند، کُرک و پَرش ریخت، ضعیف شد تا مثل الان که در حد یک سرماخوردگی نسبتا شدید یا آنفولانزای نسبتا ضعیف، آزارش مثل گذشته به کسی نمی رسد.

بیماری هایی مثل سرطان -از انواع مختلفش- اما همیشه ترسناک است. اصلا نام بعضی بیماری ها ترسناک است مثل سرطان،مثل طاعون.

سرطان انواع مختلفی دارد که بسیاری مواقع آنگونه که نامش بیم و ترس در تنمان می اندازد اما ترسناک نیست.قابل درمان است. قابل کنار آمدن است و می شود یک عمر عادی با آن زندگی کرد.

تشخیص زودهنگام انواع بیماری های سرطان یکی از راه های کنترل و حتی درمان کامل آن است. برای این کار مدت هاست وزارت بهداشت بر سر در مراکز اصلی سازمان های تامین اجتماعی و بیمارستان ها و مراکز بهداری دولتی بنرهایی نصب کرده و اطلاع رسانی های خوبی انجام می دهد که از دولت قبل تا امروز هم ادامه دارد.

با این حال یک ایراد به این نوع اطلاع رسانی وارد می دانم و آن هم در عنوان یا به قول رسانه ای ها در تیتر آن است.

عنوان این اطلاع رسانی ها که روی بنرها و کاغذها و اینفوگرافیک ها و… منتشر می شود«غربالگری سرطان روده» است.

این عنوان باعث می شود تا بسیاری که از عنوان سرطان، واهمه دارند اصلا سراغ این غربالگری نروند با این تصور که نکند غربالگری کنند و متوجه شوند سرطان روده دارند آن وقت همین نام سرطان حتی در ابتدای راه، آنان را از مسیر زندگی شان خارج می کند.

فکر می کنم بهتر است وزارت بهداشت این عنوان ترسناک را تغییر دهد تا تعدادی که ازنام این بیماری می ترسند و اتفاقا کم هم نیستند شانس مراجعه بیشتری به این مراکز غربالگری داشته باشند.

به عنوان یک فرد رسانه ای اگر بخواهم به جای عنوان ترسناک«غربالگری سرطان روده » عنوان دیگری پیشنهاد بدهم مثلا چنین خواهد بود:

♦غربالگری سنجش سلاتی روده

♦غربالگری سطح سلامتی روده

با آرزوی سلامتی برای همه انسان های دنیا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا