دفترچه خاطراتهمه

اولین های داریون

یوسف بذرافکن|

کتاب ارزشمند «فرهنگ مردم داریون » اولین کتابی است که درزمینه فرهنگ وآداب و رسوم مردم داریون توسط آقای جلال بذرفکن نوشته شده است .ولی هنوز جای تحقیق و فعالیت در این مورد بسیاراست و همه دوستداران داریون باید در این زمینه فعالیت نمایند .

اینجانب بعنوان یک داریونی عاشق داریون در این مورد احساس  دین کرده و دست به کار شده و به تحقیق و جستجو از بزرگان شهر که سرمایه های معنوی این منطقه هستند پرداخته تا خدمتی هر چند کوچک به زادگاهم کرده باشم .

در این تحقیقات افراد معتمدو موثق مورد سوال واقع شده و اطلاعات جمع آوری شده با افراد مختلف مقایسه شده و صحیح ترین آنها ارائه شده است ، هرچند گاهی در نقل مطالب و تقدم و تاخر آنها گاهی اختلاف اندکی دیده می شود . آموزش و پرورش در داریون : سابقه آموزش و پرورش به دوران مکتب خانه ها بر می گردد .

اما آموزش و پرورش به شکل مدارس دولتی از حدود هفتاد سال قبل شروع شده است .اولین مدرسه دولتی در منزل مرحوم حاج حسین آقای و طن جو تشکیل و شش پایه داشته است . مدیر این مدرسه آقای بهبانی بوده است و معلمین آن در دوران مختلف قبل از احداث مدرسه عبارت بوده اند از آقایان : درود چی ،محبی ، فرزدقی،علی آبادی، جعفری، کشمیری، رودکی و عباسی .در این زمان برخی از دانش آموزان موفق تر بوده اند که آقایان غضمفر اسدی و عوض آل موسی از جمله آنها بوده اند .

اولین بابای مدرسه (فراش ،خدمتگذار) مدرسه در داریون مرحوم ولی بذرافکن پدر آقای منوچهر بذرافکن و بعد از آن فرزندش منصور جانشین پدرش شده است . پس از آن درحدود شصت سال قبل اولین مدرسه در داریون توسط مرحوم تیمور حقیقت جو احداث گردید که این دبستان هنوز دایر و برقرار است .

نمایندگی آموزش و پرورش داریون هم در سال ۱۳۴۲ تاسیس شده است و تمام روستاهای داریون ، رحمت آباد ، خیر آباد روستاهای همجوار بخش زرقان را تحت پوشش داشته است . دانش آموزان مناطق اطراف برای ادامه تدریس در دوره راهنمایی و دبیر ستان به داریون می آمده اند ،در این مورد احتیاج به تحقیق بیشتر دارد.

انشاء الله در بخش ها بعدی مطالبی در مورد مشاغلی همچون آسیابا نی ، نانوایی ، قنادی ، قصابی ،سلمانی ، حمامی می پردازم .

6 دیدگاه

  1. سلام جناب آقای بذرافکن… بزرگواری جنابعالی بنده را پر رو کرده است.زحمتی برایتان دارم که مسلما به تحقیقتان نیز کمک می کند.اگر اطلاعاتی دارید یا می توانید کسب کنید،ممنون می شوم در اختیار بنده هم قرار دهید:
    1-ویرانی داریان بر اثر زلزله یا… و تبدیل آن به تل جدی، حدودا در چه قرن یا تاریخ و یا دوره ای از سلاطین رخ داده است؟
    2-حدودا چند سال طول کشیده است، تا مجددا قلعه ی داریون در مکان فعلی توسط کل محمد قلی خان، بنا گردیده است و قبل از آن تاریخ کل محمد قلی خان کجا و اهل کجا بوده است؟ ایشان در چه تاریخ یا دوره ای می زیسته اند؟
    3-قدمت قنات های تنگه در چقدر است؟ آیا در زمان کل محمد قلی خان حفر شده است یا قبل از آن یا بعد از آن در زمان نقیبی یا زمان دیگری؟
    4-قدمت چشمه ای که در سر چشمه بوده است به چه زمانی بر می گردد و در چه تاریخی خشک شده است؟
    5- قدمت حرم مقدس امامزاده ابراهیم(ع) چقدر است؟
    6-قدمت راه مواصلاتی کرمان- سیرجان قدیم چیست و چه شهر ها و روستا هایی در مسیر این راه بوده است؟ ظاهرا از شیراز و داریون نیز می گذشته است.
    7-آیا شش بند کربال، نیز در مسیر راه مواصلاتی کرمان-سیرجان بوده است؟
    8-کلا من اطلاعی از منطقه ی داریون(حتی فعلی) ندارم. بند های کربال مثل بند فیض آباد و امیر از کجا سرچشمه می گیرد و به کجا ختم می شود و به ترتیب از آغاز تا پایان کدامند و روستا های جوار آن به ترتیب چه نام دارند؟
    9-مسیر فعلی داریون از طریق کربال که نهایتا فکر کنم به مرودشت منتهی می شود، و روستا های بین راه چیست؟
    ببخشید، سوالات زیاد شد. اگر اطلاعاتتان به این اندازه وسیع نیست یا نمی توان تا این اندازه تحقیق کرد، بر من منت گذاشته و هر اندازه مقدور است به من اطلاعات دهید. ممنون از زحمتی که متقبل می شوید.

  2. استاد گرامی سلام علیکم . مو ضوع های پیشنهادی شما بسیار دشوار است و حقیر بی بضاعت ام و برای شروع کار وزنه بزرگی است ولی سعی می کنم در مورد موضوعات مختلف تحقیق کنم ، قسمت دوم همین مطلب را برای سایت فرستادم . اگر عمری باقی بود و در داریون ماندم به خاطر گل روی شما هم که شده از هر تلاشی فروگذار نمی کنم .

  3. سلام اقای زارع
    سوالاتتان خیلی خوب هستند و من هم تشنه شنیدن جواب انها. اصلا سوال من هم همین است . ولی متاسفانه منابع در این زمینه کم است . انشااله هر کدام از عزیزان که در این زمینه میتوانند اطلاعاتی دهند ما را بی نصیب نفرمایند
    در مورد قناتها فکر کنم پیشینه ی انها به قبل از اسلام بر میگردد. یکبار من از پدر بزرگم در این زمینه سوال کردم که میگفت مال دوره جمشید جم هست. ولی عجالتا هیچ مدرکی برای این گفته ها موجود نمیباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا