ديدگاه

نقش اساسی مربی در پرورش استعدادها

یوسف بذرافکن|

نقش مربی در پرورش استعداها ی مختلف فرهنگی،هنری ،ورزشی و …بسیار اساسی است . چه بسیار استعدادهای فراوانی که به علت عدم و جود مربی اصلا شناسایی نشده اند چه برسد به اینکه به درجه شکوفایی برسند . امروز اگر افرادی موفق وجود دارند فقط به علت توانایی خودشان نبوده است چه بسا توانایی هایی که فرصت کشف و شکوفایی نیافته اند . یکی از زمینه های که جای کار دارد استعدادهای ورزشی است . متاسفانه بیشتر در گذشته ساعت ورزش ،هنر و انشاء به دروس دیگر اختصاص می یافت یا دبیران غیر تخصصی برای پر شدن ساعت کارشان تدریس هنر ، ورزش وانشاء رابرعهده می گرفتند . اما هر جا معلمین و مربیان متخصص و دلسوز امر مهم زنگ ورزش در مدارس را برعهده می گرفتند استعداهای ورزشی در رشته های مختلف فرصت بروز و ظهور و پرورش می یافتند .

بدون شک اگر به ساعت ورزش در مدارس و مربیان ورزش اهمیت داده شود شاهد تحول در امر ورزش خواهیم بود . زیرا مدارس خاستگاه پیشرفت ورزش کشور است . زمانی بود که معلم ورزش یک توپ را به دست آنها می داد و آ نها را به امان خدا رها می کرد . اما در برخی از موارد معلمین و مربیان دلسوز و زحمت کشی به مدارس پا گذاشته و مدارس را متحول می کردند . دریک سال که من سوم راهنمایی بودم طرحی به نام« ورزش در یک روز» اجرامی شد و پنج مربی ورزش می آمدند و پنج رشته ورزشی مختلف را کار می کردنددر آن سال بسکتبال ، کشتی ، ژیمناستیک ، فوتبال، والیبال در یک روز اجرا می شد و همه مدرسه ورزش داشتند .وقتی به ذهنم رجوع می کنم هنوز نام مربیان ورزشی همچون آقایان :نورایی پور، گلدان ،رسا ،فرهنگی و…در ذهن دانش آموزان آن موقع باقی مانده است . البته در سالهای اخیر هم اقدامات جالبی در جهت توسعه ورزش مدارس انجام شده است و دانش آموزان ابتدایی دارای مربی ورزش شده اند و رشته هایی چون شنا ، طناب ورزی ، تنیس روی میز ، دو میدانی تدریس می شوند .

8 دیدگاه

  1. با سلام و تشکر از اقای بذرافکن
    نقش استاد و مربی در هدایت و موفقیت بسیار بسیار مهم است و مردان بزرگ همه اساتید ومربیان بزرگ داشته اند
    یادمه سال اول دبیرستان شهید فاطمی فرد درس فیزیک یک استادی امد که رشته اش فیزیک نبود و خودش هم اول سال معذرت خواهی کرد و گفت که سال اولش هست که تدریس می کند حدود 80 دانش اموز در سه کلاس بودیم که فکر کنم اخر ترم فقط دو نفر قبول شدند ان هم با ارفاق و نمره ده دوازده
    بالاخره مسئولان متوجه شدند گیر کار کجاست و یکی از بهترین مربیان را اوردند که واقعا من نمونه ان استاد را کم دیدم و شاید انسان در طول عمرش نمونه انها را فقط چند بار موفق شود ببیند
    درهمان ترم کوتاه تابستان کاری کرد که اکثر دانش اموزان فیزیک را فهمیدند ( این فهم خیلی مهم بود) و اکثرا نمراتشان بالای پانزده بود
    در مورد ورزش یادم هست اقای جانعلی بذرافکن شروع کرد به اموزش والیبال و عده ای علاقه مند راجمع کرد و اموزش داد …. تا اینکه والیبال داریون در استان مطرح شد
    خود بنده تاثیر دو تن از اساتید روحانی در دبیرستان و پیش دانشگاهی در جذب شدنم به حوزه علمیه بیش از پدرم بود
    الان هم حس می کنم خیلی از موارد و مسائل که به فرزندم یاد می دهم و با بازی گوشی اهمیت نمی دهدیا سهل انگاری می کند با یک بار گفتن معلم در مدرسه انها را یاد گرفته وعمل می کند

  2. سلام اقای بذرافکن
    واقعا معلم متخصص در هر رشته ای از اصول موفقیت فراگیران است معلمی که تخصص ندارد مانند پزشک عمومی است .که با پزشک متخصص از زمین تا اسمان تفاوت دارد.معلمی که رشته اش مثلا زبان انگلیسی است چه به هنر یا هنر چه به ریاضی !!
    در پایان عدم استفاده از معلمین تخصصی در اموزش و پرورش باعث عقب ماندگی دانش اموزان و از بین رفتن انگیزه و انحطاط جامعه شده است که متاسفانه این شرایط در اموزش و پرورش داریون تاثیر زیادتری داشته است.
    متاسفانه درسی مثل پرورشی را به افرادی میدهند که هیچگونه تخصصی در این رشته ندارند که این درس زیربنایی است و زمینه ی اعتقادی دانش اموزان را از بالقوه به بالفعل تبدیل میکند.
    خدا خودش بخیر بگذراند انشااله

  3. با سلام مجدد تو یکی از جلسات معلمان دینی و پرورشی مسئولین اعلام کردند حدود هشتاد درصد معلمان دین و زندگی وقران رشته دیگری دارند!!!

  4. سلام استادگرامی
    مربیگری خودش یک علم شناخته شده وبا اصول ونظریه های علمی پیشرفته است. این که مثلا در ورزش یک مربی تیم را به قهقرا میبرد ومربی دیگر همان تیم را سرامد میکند ، علاوه بر هنر مربیگری به علم هم نیاز دارد . من در مدرسه تحقیقی در این مورد دارم که مربیان موفق از چه الگوی هایی تبعیت میکنند . انشا الله در ایام تعطیل برای سایت میفرستم.

پاسخ دادن به کامران لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا